Autorius: Mirmeka Alba
Data: 2003-02-24
- Galėčiau laikrašty lagerį aprašyti… - bandau nusigandęs gelbėtis, padoresnės specialybės beieškodamas.
- Ką? Laikraštyje lagerį aprašyti? - sušuko pasipiktinęs darbų skirstytojas, - aš tau parodysiu laikraštį! Šuva šitas! Rašyk: šitas kiauliašuva, Sauhund, - atseit aš, - nieko nemoka, - be jokios profesijos, - padiktavo darbų skirstytojas savo raštininkui." (299 p.)
Sunku būtų rasti kitą lietuvišką "anais laikais" parašytą knygą, kurią kaip vieną mėgstamiausių greta užsienio rašytojų kūrinių minėtų ne vienos kartos "jaunieji maištininkai" , kurie demonstratyviai niekina visą lietuvių literatūrą - pradedant Maironiu, ir laiko ją iš principo nuobodžia. Kadangi apie "Dievų mišką" visi mokėmės mokykloje, apžvalgą apie šią knygą rašyti sudėtinga: ką dar naujo galima pasakyti apie ją? Apie groteskišką realybės atvaizdavimą taip, kad pirma kvatoji, o paskui pakraupsti: viešpatie, iš ko aš juokiuos? Apie kruopščiai atskleistą pasityčiojimą iš gyvybės ir mirties išniekinimą? Apie tai, kad yra knygų, kuriose kur kas atviriau aprašomi koncentracijos lagerių siaubai, bet neturinčių tos jėgos, kuri leidžia "Dievų mišką" vadinti lietuvių literatūros klasika? Ši knyga mūsų literatūrai buvo tarsi ledlaužis, pralaužęs daugelio tabu ledus, tačiau paskui jį dar ilgai niekas nedrįso plaukti į tuos naujai atrastus vandenis. Bent jau aš negaliu prisiminti žymesnės knygos, kur kančia būtų parodoma panašiu būdu. Visi 9- am dešimtmety prasidėję žaidimai mirties motyvais (pvz., R.Gavelio) nebuvo paremti autentiškais išgyvenimais, taigi, į juos žvelgiame kiek kitaip. Ir tuo labiau kitaip - nei likusi pasaulio dalis - galime žiūrėti į tokius filmus kaip "Gyvenimas yra gražus", kurie po "Dievų miško" atrodo perdėm plakatiški ir netikroviški (o už tą saldžią finalinę sceną su tanku režisierių reikėtų… tiek to). Žinoma, B.Sruogos knygos neįmanoma būtų ekranizuoti. Ne vien dėl jos stiliaus specifikos, bet ir dėl to, kad joje ir siužetą išskirti sudėtinga: visas kūrinys - tarsi mozaika iš gyvenimo Štuthofo lageryje gabaliukų, išmėtytų nechronologiškai - išskyrus pačią pabaigą, kai lageris evakavosi. Be to, ji pasižymi retu bruožu memuaristinėje literatūroje, - kai daugiausia dėmesio skiriama ne pačiam sau, ir asmeniniai išgyvenimai prasimuša tik retkarčiais, apie savo vargus užsimenama puse lūpų, dažnai vos ne juokais. Taip pat puse lūpų kalbama ir apie tai, kaip rašytojas gelbėjo nuo bausmių kalinius, dirbdamas raštinėje. Užtat gerumo, draugiškumo apraiškas, taip retas ir taip svarbias lageryje, B.Sruoga aprašo negailėdamas padėkos žodžių kitų nuteistųjų atžvilgiu.
Niekam ne paslaptis, kad "Dievų miškas" ilgai klaidžiojo cenzūros koridoriais. Na, kas gi tai matė - kai kurie vokiečių esesininkai vadinami neblogais vyrais, o broliškos tautos vietomis minimos visai be pagarbos! B.Sruoga ginčijosi beveik dėl kiekvieno braukimo ir taisymo, tai matyti iš "Raštuose" pridėtų komentarų. Cenzūrai kliuvo ne tik politiniai dalykai, bet ir "nepadorūs intarpai"; pvz., išbraukta istorijėlė apie vokietį, kuris pakliuvo į lagerį "dėl neaiškių santykių su šeimininko telyčia" ir dėl to tapo politiniu kaliniu. Gadino mat rasę, bestija, - komentuoja tai knygoje B.Sruoga. (O susirašinėjimuose su cenzūra jis taip gina savo tekstą: "Na, jau, - kam gi šis posmelis braukti? <…> Juk knyga negi fariziejams bukvajiedams rašoma! Čiagi - jokios politikos!" (616 p.)). Piktinosi jis ir dėl kanceliarinių eufemizmų, kuriais jo vaizdingus žodžius keisdavo cenzoriai: "Kam susinti kalbą", - nesuprato rašytojas, kartais tiesiog prašydamas visai braukti skyrių, nes po iškupiūruotu variantu negalįs pasirašyti. Šis 1946 m. vykęs susirašinėjimas buvo gana beprasmis, - rašytojas mirė kitais metais, taip ir neišvydęs išspausdinto "Dievų miško". 1946 m. vykusiame Lietuvos rašytojų visuotiniame suvažiavime tuometinis Lietuvos Komunistų partijos CK sekretorius K.Preikšas savo pranešime taip apibūdino "Dievų mišką": "Sruogos knygoje tų stovyklų aprašymas yra <…> ciniškas šaipymasis iš vokiškųjų grobikų aukų. Autorius nė žodžio nepasako apie pasipriešinimo kovą, kuri, kaip <…> mes puikiai žinome, buvo vedama. <…> Atrodo, patys kaliniai yra kalti dėl visų vargų, o vokiškieji fašistiniai budeliai yra niekuo dėti. <…> Štai kodėl yra netikusi Sruogos knyga "Dievų miškas", ir štai kodėl gerai, kad ji neišėjo, nes išėjusi tebūtų naudinga tik priešams". (621 p.)
Galima juoktis, galima piktintis, galima prisiminti B.Sruogos tvirtinimą, kad kvailių skaičius begalinis… 1957 m. "Dievų miškas" visgi buvo išspausdintas, ir, beje, atstačius beveik visas kupiūras (visiškai nekupiūruotas tekstas pasirodė tik 1997 m., B.Sruogos "Raštuose"). Knyga išversta į daugelį kalbų, netgi į latvių, nors latvių portretas joje tikrai ne pats patraukliausias. Iškart prisimeni tą latvių "dzimdzi rim dzim dzim", kuris vesdavo iš kantrybės tiek lagerio prižiūrėtojus, tiek kitus kalinius. Čia apskritai daugybė posakių ar vaizdinių, kurie verti įsidėmėjimo. "Miutzen ab" ir "Miutzen auf", virdulio poza, mušeikizmo filosofija, tai, kad "kulkos vis dėlto metalinis daiktas, žymiai vertesnis už lavoną", "tvarkinga liaudis numirėliai", jų vartymas it kotletų, kad geriau keptų, vokietukai su šakėmis, kaip velniukai bešokinėjantys aplink dervos griovius, "pilvūzas su dvokiančia pypke", be abejo, klipatos klipatėlės, - visko neišvardinsi. Pabaigai nebent galima pacituoti, kaip B.Sruogai nesisekė įtikti esesininkui, tikrinančiam laiškus: už menkiausią nukrypimą nuo jam vienam žinomos normos rašytojo laiškai, taip laukiami laisvėje, keliaudavo į šiukšlių dėžę.
"Vieną laišką jis man konfiskuoja už tai, kad jame buvo parašyta: "Baisiai nuobodus biznis už surūdijusių vielų sėdėti…"
- Kaip tu drįsti rašyti, kad už surūdijusių vielų sėdi? Ar nieko kita ir nematai lageryje? Ar nematai, berželiai auga?
Vėl jis man sako: - Lauk! - Ir aš einu lauk.
Laišką perrašiau. Rašau: mūsų spygliuotų įelektrintų vielų tvora spindi žaižaruoja kaip sidabrinė, smulkiu cukrum apibarstyta. Už tvoros matyti trys berželiai, du kelmai ir vienas grybas.
- Tu, niekše, čia vėl pribjaurojai? Aš tave Majeriui apskųsiu!
Pingvinas Majeriui šį kartą buvo jau mane apskundęs, tik Majeris jam nieko nepagelbėjo.
- Aš tau sakiau, jog turi rašyti, kad esi sveikas…
- O kaipgi man daryti, jei aš iš tikrųjų sergu? Pone šarfiureri, ar nebūtum malonus pačiupinėti mano šoną?..
- Lauk! - šaukia jis man. Aš einu lauk ir rašau naują laišką: "Pagal veikiančius nuostatus esu sveikas…"
Pingvinas mano laišką, žinoma, suplėšo ir mane išveja lauk." (444 p.)
Talentinga...
unreal knyga, Sruoga mokejo rashyt apie siauba labai idomiu stilium. jo juodas humoras rulezzz
:)))
Labai gera knyga
"Taip talentingai parašyti apie trėmimus ir žmonių išgyventą siaubą, niekas nesugebėjo".
o tu tremtiniu atsiminimu skaityti nebandei?
pvz. knyga "Prie Laptevu juros" (atrodo taip vadinasi).
konkreciai del sios knygos- manau, kad tikrai viena geriausiu knygu mokyklineje programoje. tokiomis ir galima sudominti jauna skaitytoja, o ne Zemaitem, Donelaiciais ir pan. tiesa, as pats skaitydamas nepatyriau viso malonumo, nes turejau labai greitai perskaityti, tad teko si ta praleisti , bet pasizadejau butinai kada nors perskaityti normaliai! :)
O knyga komentaru jau manau atsikando iki koktumo, pakanka jau mokykliniu laiku.
patiko man tas tavo teiginys "va cia jau prasideda meshlas" :))))...sutinku, daugelis bando perfrazuoti ironija, suvesti viska i nuzmogejima ir panashiai todel, kad bijo pasirodyti ziaurtiais ir nuzmogejusiais kitu akyse....
Richardas Feinmanas, vienas is garsiausiu 20 amziaus fiziku, mego diskutuoti su menininkais. Vienas menininkas pasake ta pati, ka auksciau "mama": "Mes ziurime i dangu ir jauciame nuostaba, grozi, pakylejima, o jus mokslininkai viska sugriaunate". Feinmanas atsake: "Negi ziurint i dangu, ir zinant, kad zvaigzdes yra milziniski karsti duju kamuoliai, kad galaktikos susideda is milijardu zvaigzdziu, kad kosmose egzistuoja juodosios skyles, ima mazesne nuostaba ir grozis, nei to nezinant?" (perfrazuota)
Suprantu abi sios diskusijos puses. Taip, kartais zinios bado akis, bet kartais jos atveria daug gilesni daikto ar kurinio suvokima. Reikia ir to, ir to. Kovini filma ar uz sirdies grebianti eilerasti nera ko analizuoti. O laikrodi ir simfonija - kartais verta.
taigi tas romanas neuzbaigtas del rashytojo mirties, ar jis skaitinedavo kiekviena skyriu parashes ir vis stebedavosi giliaprasmishkumu :PPP
o apie sveiko analize visai patyliu. Buvo laikai, kai sitas kurinys kaip laisvu skaitiniu literatura gyvavo...
kas del sablonisko nagrinejimo mokykloj.. cia jau mokiniu problema- kazko nepamenu, kad mokytojai pirstu "viena tiesa"..
o as tai iki siol negaliu mokytojams atleist, kad nepasake, kad Zemaite rase visai ne lietuviskai, bet rusiskai... o turejom dziaugtis ta sodria, vaizdinga, ir, aisku, "unikalia" lietuviska kalba;)
mh - o ish kur tamsta tai ishtraukei? noriu praplesti zhinias! nes kazhkaip manau, jog ji rashe ne tai, kad lietuvishkai, bet zhemaitiskai.
rusiskai zemaite rase, nes lietuviu (ar zemaiciu- kaip jau tamstai patogiau;) nelabai temokejo.. o vertimus jai dare, rodos, povilas visinskis.
kaip ir papildymas gaunasi "Dievu miskui".
"Dievu miske" labiau akcentuojama, kaip ir kas vyko koncentracijos stovykloje, o "Zmogus iesko prasmes", kaip veike, kokias mintis ir pojucius sukele tai, kas vyko.
is tikruju, "Dievu miskas" - knyga ne silpnu nervu zmonems.
o nepaprastas zavesys tai, kad net ir atrodo beviltiskiausiomis aplinkybemis nepararandamas humoro jausmas :)
http://www.culture.lt/satenai/?leid_id=667&kas=straipsnis&st_id=2051
Nu paziurekit-Sriuogai reikejo patekt i lageri,
kad taip parashytu.
Lageris subrandino?
Nu muset taip.
jei rimtai,tai apie tai ,manau,jau uzsiminta,ir siaip,pakankamai akivaizdu...
kita vertus,prisiminus numarinta diskusija apie FILMO kurima,bei netgi realia ekranizacijos ideja,siuo metu pakibusia tradiciniuose lesu/ideju/galimybiu etc trukumu voratinkliuose,reiketu pasakyti,jog tuom jau beveik nieko nenustebintume,ir visi iskart pultu lyginti su Beninio filmu...
cia greiciausiai bus tamstos gili ironija,idant uzvesti diskusijas arba sukelti siokias tokias aistras,bo siek tiek neblogos mases su daugel vingiu smegenainej turintis zmogus tokiu nesamoniu,kaipo ispyskinai nesakytu...
arba homo sovieticus palikuoniu uzsiliko dar nemazai,besigirianciu savo pseudoitelektualiniu apsiskaitymu(poemos apie Stalina,Meksikieciu muilo knygos ir pan.)
Ir tikisi čia rasti medžiagos rašiniams... Juk ir redakcijos pastaba jau buvo...
O kitų knygų jie neskaitė...
Parasiua isreiksdama tik savo nuomone, ir tame nematau jokios ironijos ir pan. Parasiau, nes maniau, kad gal kas paaiskins, ko jums ta knyga patiko,gal as ko nesupratau skaitydama, nesiekdama nei jokiu diskusiju uzvest,o tuo labiau sukelti kazkokias aistras, tai atsiprasau, man to nereikia. O tu nepamanei, kad ka tu pasakei, gal kitiems pasirodys didesnes nesamones nei ka as pasakiau? Ir ar teisinga is keliu sakiniu galima nustatyti smegenu turi? Nuomoniu nesutapimas, tai ne nesamones....
"ten tik faktai, kas buvo ir tiek, jokiu jausmu, jokiu vidiniu isgyvenimu, tik banaalybes tiesos..... "
susidaro ispudis,jog skaitei metine biudzeto apskaita ar ES konstitucijos nuobodziausius skyrius...gal gali detaliau??
tavo tiesa,tai kiekvieno asmenine nuomone,bet man atrodo,jog jei perskaicius Dievu miska kyla tokium minciu,kaip pacituota,tai kazkas per kazkuria vieta smegenainej nesueina...O nesuejimas gali buti apibudintas nebutinai izeidziancia forma: pvz.galbut nera konkretaus suvokimokas yra faktai,o kas jausmai,kokie yra vidiniai isgyvenimai ir kaip jie perteikti,galu gale kas yra pasauly banalu,o kas bent siek tiek subtilu...nero suvokimo,arba jis gali buti elementariai degradaves del iv. aplinkybiu(TV,muilo operu knygutes,fyfisksas charakteris...-patikek,tokiu zmoniu esu sutikes,dievazi,net baisu,kai matai,jog tokiu neandartalieciu esama.) Primygtinai nepriskiriu tamstos prie ju kategorijos,ypac del dvieju postu,bet pagal pacituota sakini isreiskiu savo pastebejimus bei isreiskiu nusistebejima/kritika,kitaip sakant irgi..tik savo nuomone...
niekada nepamiršiu šitos knygos...
Si knyga man buvo neidomi ir skaiciau ja gal
netgi per prievarta. Taip si knyga isskirtine, ir turi kitoki stiliu, kas yra gerai, tiesiog man tai pasirode tik faktai, be jokiu jausmu, nes ten aprasoma, kaip ten viskas buvo ziauru, neaprsytos autoriaus mintys ir jausmai. Gerai, kad knygoj neverkslenama ir pan., tai turbut ir buvo idomu,isskirtina, bet ne man... Sitiek iskentejes zmogus,raso sitaip saltai, bet man tai yra banalu, skaityti kurini be minciu, na ten nebuvo rasoma, ka jis galvojo, gerai, jis ten pasitycioja is visu tu ziauriu dalyku, bet man asmeniskai tai nepatinka, kai is rimtu dalyku issitycioja, ir man tai atrodo banalu...
Dristu save apginti: TV is vis neziuriu, taigi ir muilo operu nepripazystu, fyfa nesu, nes su tokiom net nerandu bendros, idomios kalbos. Kas yra jausmai, faktai, ir kas banalu as gerai suprantu ir turiu savo nuomone ir poziuri i tai, bet tai nereiskia, kad toki pati kaip kiti, nes kiekvienas turi savo nuomone apie visus dalykus. Dristu paneigti tavo zodzius, apie mano velgi kritikuojama smegenine. Kadangi as geriau zinau, kas joje yra, tai manau, kad neturi teises manes izeidineti, ir tai tikrai yra ne tavo nuomone. Skiri du dalykus, kad as pasakiau nuomone, apie Sruogos parasyta knyga, bet ne apie ji pati? Ir kad tu kritikuoji ne vien mano zodzius, bet ir mane?.....Kritikuoti knyga, ja perskaicius galima, bet kritikuoti zmogaus mintis, ir smegenis, ju neperskaicius ir nesupratus, tai atsiprasau, tikrai tai nera protinga...
As negaliu daug apie sita knyga pasakyti, as pasakiau, ta, ka as skaiciau, o skaiciua tikrai nuobodziaudama, ir be jokio susidomejimo, ir tuo labiau neisigilindama, nes man ji nepatiko. Bandziau vel skaityti nuo pradziu, bet deja, sita knyga ne man, bet tai tikrai nereiskia, kad ne mano protui ar smegenims...Man ji nuobodi-jums ne, koks nors daiktas jums grazus-man ne, viena daina man grazi, o jums nuobodi. Bet tai nereiskia, kad kazkieno smegenine yra maziau suvokianti, tiesiog visi mato savo akimis ir kiekvienam yra idomus ir budingi kitokie dalykai. Gerai, as gal ir nesupratau sitos knygos, del to kad man nepatiko, man ji buvo neaktuali, ten buvo parasyta ne tai, ka as vertinu....
Aciu, uz atvirai issakytas mintis apie mane, bet pirma, kad tureti teisinga nuomone, neuztenka keliu sakiniu (kritika apie zmogu ir knyga, skiriasi, net labai)
Tu sakai:"jokiu jausmu,isgyvenimu,vien sausi faktai",bet galbut papr. ju nematai,ta prasme,kitoks tavo mastymas,ir tu nematai to,ka norejo Sruoga pasakyti. Jei manai,kad jis rase sia knyga lyg niekur nieko,t.y. tavo zodziais teigiant,be jokiu jausmu,isgyvenimu, vien tik sausais faktais,tai mano nuomone klysti. Taip,jis butent visa tai iskentejo,tai vienas is tu atveju,kai autorius pasakoja tai,ka iskentejo pats..bet tuomet belieka stebetis:
- o kokiu jausmu ir isgyvenimu tu tiketumeisi,ko noretum??? sakai,jog "gerai,kad neverkslenama",ai po galais,ko tau reikia?tas blogai,anas blogai..tai kaip tu tuomet supranti jausmus???va cia tai tikrai idomu pasidare...beje,o nemanai,jog juokas pro asaras visgi pats savaime yra jausmas,o akivaizdus jausmu perteikimas butu paciam autoriui nemielas ir psichologiskai sunkus,itin skaudus(juk B. Sruoga buvo gana silpnas zmogs,o po koncentracijos stovyklos sveikata isvis nekokia pasidare)
Kas yra tavo manymu "rimti dalykai" ir kaip juos deretu aprasyti?pati sakai,jog kiekvienas turi savo nuomone ir prasomm jos nekritikuot,bet cia pat bandai statyti kazkokius kriterijus,sablonus ir pan pagal savo supratima,kaip turetu buti pavaizduotas tas ar anas,kokie turi but jausmai ir isgyvenimai toki ir toki sukretima patyrusio zmogaus...na man tai nesuprantama..
esme ne ta,ar patiko ar nepatiko...visi zmones skirtingi..pvz. as nesiruosiu uzpulti taves ir apkaltinti komunistine propoganda(kaip koks patriotiskai nusiteikes P.Bugailiskis-Prudas padarytu...),bet tai man siek tiek primena butent pokario laikus,kai sovietiniai kritikai labai panasiai netgi issityciojo is sios knygos..kritikuodami ir sakydami lygiai ta pati-"cia nera jausmu,kaip autorius sitaip gali is tokiu dalyku juoktis??jis matyt simpatizuoja fasistams!!ajajai,visi zvelkime i raudona ir teisinga komunistines literaturos saule.."labai jau panasu,nors tai tavo nuomone...
Aceit kaip nepatriotiškai, kaip nehumaniškai apie tokiu žiaurius dalykus rašyti vos ne su pasišaipymo gaidele.
Mano nuomone jis galetu buti savotisku stiprybes simboliu, nekiekvienas gali iskesti tokius sunkumus, pazeminima,alki,salti ir svarbiausia vienatve...
Jausmai? toks jo saltumas ir tariamas abejingumas sukelia man daug daugiau jausmu negu tai butu parasyta kita forma. Jis mums leidzia patiems viska issivaizduoti ir neprimeta savo nuomones.
Tiktai gaila, kad ne visi tai supranta. Kaikuriems patinka,kad jiems viskas butu paduota ant lekstutes. Jiems nepatinka ieskoti tiesu ir pasleptu minciu....
" pati sakai,jog kiekvienas turi savo nuomone ir prasomm jos nekritikuot,bet cia pat bandai statyti kazkokius kriterijus,sablonus ir pan pagal savo supratima,kaip turetu buti pavaizduotas tas ar anas,kokie turi but jausmai ir isgyvenimai toki ir toki sukretima patyrusio zmogaus...na man tai nesuprantama.. "
taip sakau, kiekvienas turi savo nuomone, nuomone galima kritikuoti, bet reikia pirmiasia suprasti, kad nuomone krtikuoti, o ne prota, ir suprasti, kad nuomones gali buti skirtingos, bet ir abi teisios. As jusu nepasmerkiau, kad vat jums patiko, man nepatiko, jus tokie....o jus mane pasmerket, nes kazko as ten neizvelgiau, nes matau kitomis akimis, nes man idomu kitokios vertybes! As savo nuomones nepersu, kaip reikia rasyti, ko nereikia rasyti! Tiesiog vel gi manes nesuzavejo sita knyga, bet tai nereiskia, kad cia parasyta negerai. As suprantu, kad nuomones skiriasi ir ko nematau as, jus matot, o ka as matau, jus nematot, bet tai nereiskia, kad kazkieno akys kreivos. Ziurint i paveiksla, vienas pasakys cia roju, kitas-cia pragaras. O kodel? Nes keikvienas izvelgia savus vaizdus ir mintis!
"esme ne ta,ar patiko ar nepatiko...visi zmones skirtingi..pvz. as nesiruosiu uzpulti taves ir apkaltinti komunistine propoganda"
Bet uzpuolei, apkaltindamas ne komunistine propoganda, o apkaltinai mano mintis...
"cia nera jausmu,kaip autorius sitaip gali is tokiu dalyku juoktis??jis matyt simpatizuoja fasistams!!ajajai,visi zvelkime i raudona ir teisinga komunistines literaturos saule"
Autorius gali rasyti tokius dalykus, nes tai kuryba, literatura, savo suvokimo, jausmu isreiskimas, tiesiog man tai nebuvo jausmu isreiskimas, nes nepaliete sita knyga mano jausmu, todel ir sakau, kad ten nebuvo aprasytu jausmu, nes as ju nemaciau, ju nejutau skaitydama, nesudomino manes, mano suvokimo sitas kurinys, kiekvienas isgyvena savaip, ir apraso savaip, ir kiekvienas atsirenka kas idomu, kas ne.
Gerai, jei man butu patikusi si knyga, buciau perskaicius isigilindama, nuodugnioai apmasciusi visus tuos jausmus isreikstus, bet kodel as to nepadariau? Nes man ji nepatiko, ir negaliu as jos analizuoti taip kaip jus. Parasiau savo nuomone: man ten nebuvo jausmu, nes as ju nesupratau, ju neperskaiciau, tiesiog ne mano kalba jie parasyti. Ir tame ir yra esme, kad nepatiko! O viena teisybe apie knyga surasti neimanoma....Viena knyga perskaite 10 zmoniu, gali pasakyti visiskai skirtingas nuomones, ir visas teisingai....tuo ir yra idomios knygos, nes teisybe tik tavo mastyme, tik tavo supratime...
Ivona:
"...neprimeta savo nuomones." Taip jis neprimeta savo nuomones, nepasako, ka JIs jaute, tik kas ir kaip buvo(panasu i faktus, na nevisiskai, bet...), ir leidzia isivaizduoti, kas buvo savaip, nes ten nera JO minciu apie tai parasyta!!!
"nepatinka ieskoti tiesu ir pasleptu minciu...."
o kokias tu atradai tiesas ten ir pasleptas mintis? Tai, jis daug iskente, kad buvo ten ziauru, kas ir man aisku? Nemanykit, kad puolu ant jusu(ka zinoma jus darot!) Tik noreciau suzinoti jusu teisybe, nes savaja, manau pasakiau, o jus tik snekat, tai "tiesiog nuostabi knyga" Kodel? Man tiesiog idomu.....as aiskinu, kodel man nepatiko, o jus kazkaip nelabai sakot, kuom ji jums patiko...
Kalbant apie jausmus, Lina, dar sykį paskaityk skyrių apie klipatas, ar bent jau tą, kuriame Sruoga rašo apie nuolatinį alkį. Ten jausmai aiškiai matyti, netgi ne tarp eilučių.
Iš savo pusės galiu pasakyti, kodėl taip patiko knyga. Todėl, kad tai - kultinė juodo humoro knyga. Baisi, kelianti šiurpą (net šleikštulį), kupina tragizmo... bet juokinga.
Ir šiaip, jei žmogus sugebėjo apie tai parašyt tokiu stilium, tai parodo jo tvirtybę (vaje, kaip nuvalkiotai išsireiškiau :) O gal toks požiūris jam padėjo išgyventi?
Man ir patiko sito zmogaus tvirtybe, ir sugebejimas sitaip parasyti, ta prasme neverkslenant, patiko zmogus, kaip asmenybe, bet ne jo knyga, na zinoma, neperskaicius sitos knygos nesuprasciau, kad jis buvo stiprus viduje ir pan., bet tai ka daryt dabar kad man ta knyga buvo neidomi? Tas ir yra svarbiausia...
ir baikit čia visi durnintis. na, keista, kad žmogus neįsikerta į 'dievų mišką'... bet, manau, nesunku surasti nemažai klasikos knygų, kurias anaiptol ne visi supranta ir laiko geromis.
Ka tau idomu skaityti pasakas>? tai kas yra isgalvota? tu ka skaitydama ieskai ko nors juokingo, o gal linksmo? (tai galima surasti eiliniame zurnale) ten viskas yra tikroviska, nieko neisgalvota. Gal tau tiesiog nerupi kitu gyvenimas, kancios ir likimas....
Tu pabandyk isijausti, isivaizduok save B.Sruogos vietoje,kaip tu ziuretum i tuos dalykus i pazeminima,smurta ir prievarta. Paklausk saves "ar as istverciau?" "ar ne prarasciau zmoniskumo ir ar galeciau po viso to dar gristi i normalu gyvenima ir tai viska parasyti knygoje"
Tau neidomu? kiekviena zmogu skirtingi dalykai pralinksmina, domina,juokina daugiau nieko negaliu tau pasakyti.........
Ne man pasakos, viskas kas isgalvota nepatinka, skaitydama as ieskau, to, kas mane sudomintu, to, kas priverstu giliau susimastyti, to is ko galeciau pasimokyti, to, kas paliestu mano jausmus ir mintis,pvz sita knyga skaitydama, as nepajutau Sruogos isgyvenimu, neisijauciau i knyga, o suprasti jo jausmus, reikai pirmiausia isijausti i jo vaidmeni, bet as tikrai nemanau, kad kentedamas, jis juokesi pro asaras, manau juoko ten is vis nebuvo, tik po to kai iskente pasikeite jo jausmai, ir rasant knyga, buvo jo paveikti jausmai, jis i viska kitaip paziurejo, kitaip ir aprase, nes viskas baigesi.....na gal jums pavyko isijauti i ta siauba, nors nemanau, nes kaip sako dauguma, kad patiko, nes knyga smaiksti ir tartum jie suprato tuos jausmus, kokie buvo lagery, tartum ten viskas buvo sitaip juokinga, kaip aprasyta....kaip galima suprasti, ka jaute zmogus lagery, jei jis raso jau su kitokiais jausmais, su paveikta samone ir mintimis? Manau, knygoj galima suprasti jau paveikta zmogu, bet ne jausmus, kuriuos patyre lagery, o kad suprasti paveiktus zmogaus jausmus, ir kodel taip jie pasikeite, reikia, manau, pirmiausia patirti, kas buvo lagery, zinoti, ka jaute tie zmones, ir kodel pasikeite ju mastysena visai priesinga linkme...gal nesupratau knygos, nes nenorejau, o viska pasako tavo paskutinis sakinys...
juokas pro asaras itr yra,mano manymu tam tikras isijautimas..juokiesi,nors giliai sirdy supranti,kaip visa tai ziauru. Taip,zmones yra skirtingi,ir ne visi supranta kas yra ziauru..kai kurie,pvz gali paskersti kate ir gerti jos krauja,ir jiems tai atrodo begalo coool ir smaikstu(koki ple cia ziaurums,ee??)..kiti gi ziaurumu laiko ir muses sutraiskyma,ir baisiai del to pergyvena..cia manau ir yra skirytumas..tu savaip supranti(labai jau savaip),kas yra isgyvenimas ir kaip ji galima pajausti..mano manymu(ir manau,jog ne tikmano) isijausti i kito zmogaus isgyvenimus,(kaip tu manai geri aktoriai sugeba vaidinti nieksus,antipatiskus herojus arba apskritai vaidinti..?isijaucia ,pajaucia herojaus isgyvenimus,susitapatina,analizuoja..mano manymu tu savyje neatilikai tam tikros analizes arba pas tave ji kiek kitokia,ir daugelis dalyku "atjungta",bei perjungta i kitas vietas...)suprasti ju esme bent jau skaitant-visa tai yrea imanoma ir zmones taip daro. Kai tu perskaitai,tau patikusi kurini ir sakai,kad stai cia geras,nes yra isgyvenimai,vercia susimastyti ir pan...pagalvok,o kodel butent sitas kurinys??ka jis tokio turi ir tau i pasamone duoda??kaip tu isijauti ir kas tave vercia susimastyti? Tikrai abejociau,jei tave verstu susimastyti didaktika,hipnoze ar propoganda(mazdaug: piliete!!pamasyt,ka darai,daryk taip ir taip!!)tokiais metodais veikiami tik silpnalavliai ar menkaprociai...
Sakai,jog kurinyje "galima isvysti tik paveikta zmogu,bet ne jausmus,kuriuos jis patyre"..taciau ar tai nera jausmai??Tai ka jis patyre lagery,tai jis ir aprase...ir ne taip,kaip tu sakai,sausai,vien faktais,bet ir jausmais(ar ironija,juokas pro asaras nera jausmas???)
"gal nesupratau knygos, nes nenorejau, o viska pasako tavo paskutinis sakinys... "
em jei tai turejai omeny,kad nenorejai suprasti ir butent tai atspindi tavo nuomone tai tuomet viskas ramiakas..issiprendzia..parpr. neuzkabino,nesupratai to ano,ir daugiau nebesinorejo gilintis,nesinorejo suprasti..daug patogiau buvo likti prie nuomones,jog "nepatiko ir taskas,cia mano nuomone"..zinoma,taip patogiau..kazkoks orginalumas atsiranda,isskirtinumas,noras pabrezti,kad vat tau,skirtingai nuo daugelio,nepatiko..
"juokiesi,nors giliai sirdy supranti,kaip visa tai ziauru"
cia isgyventos mintys, o ne lagery bunant
"Tai ka jis patyre lagery,tai jis ir aprase"
vat sita as ir neigiu...... aprase jausmais paveiktais, kitu poziuriu, o knygoj sakoma, va dabar yra taip ir taip, bet taip nebuvo buvo taip ir kitaip, rasoma kaip dabar juokinga, bet tikrovej buvo, kaip dabar liudna ir skaudu....todel ir yra be jausmu aprasyta kas buvo...
O pasakyti savo nuomone: man nepatiko, yra banalu, manyciau, ir tai nieko nereiskia, nes reikia kazkaip ir paaiskinti, kodel nepatiko, nes tuscias pasakymas, nieko vertas, tas pats kas, man patiko....o kodel...kodel buvo idomu...ka ta knyga tau dave..
leisk paklausti,kaip jis galejo rasyti knyga budamas lageryje??Manai visi apsauginiai ji tik ir skatintu,nuo darbu atleistu,o stovyklos virsisninkas dar ir paplotu?
Ir apskritai,is kur tu ir kas tu esi ta zinove,kuri visaip geriau zino apie B. Sruogos jausmus,nei kas nors kitas,ar net jis pats???
kur cia blogis,jei autorius aprasu su ironija tai,ka isgyveno,tai ka laike savyje ir ko neimanoma suklstoti...taip ir lieku nesuprates,kokios tu knygos norejai?Ar kad ten verkslentu ir graudintu,kaip baisu visa tai buvo,ar verciau likti abejingam,saltam ir tai pamirsti..?O gal pazvelgti tai su karciai,mirtinos Giltines kauke uzsidejusio zmogaus veidan( o tai tikrai mirtis)n rezti TAI kiek kitaip..
"Ir apskritai,is kur tu ir kas tu esi ta zinove,kuri visaip geriau zino apie B. Sruogos jausmus,nei kas nors kitas,ar net jis pats??? "
na as tai nzn, tu perskaites geriau turetum zinot, gi yra jausmu, kaip teigi, ir turejai suprast, kokie tie jausmai, aisku jis pats tai geriausiai ismano...o tavo jausmai nesikeicia ir poziuris, kai pvz netenki vilties, isgyveni ka nors, o po to tau pasiseka, nepaziuri tuos isgyventus jausmus kitom akim???.....manau, poziuris keiciasi...kaip ir autoriaus....
ir nera cia jokio blogio!!! tik jus visi supratot tuos jausmus, tartum tokius isgyveno lagery, bet ten ziurima is kitos puses, isgyveno ir pergyveno, ir vel KITAIS jausmais aprase...ir nenorejau as nieko, parasiau, ka galvoju apie ta knyga ir viskas, o suprasti reikia tik tiek, kad ne visi masto kaip tu, ir kad jei man nepatiko knyga tai nebutinai as turiu buti zemiau uz tave..
"ar verciau likti abejingam,saltam ir tai pamirsti..?O gal pazvelgti tai su karciai,mirtinos Giltines kauke uzsidejusio zmogaus veidan( o tai tikrai mirtis)n rezti TAI kiek kitaip.."
tai vat, cia ir yra esme, kad pazvelge kitaip, ir aprase kitaip, nei buvo is tikruju, ne tai ka jaute lagery is tikruju, ir nebuvo tu tikruju jausmu jaustu lagery..pazvelgta kitaip, apmaste kitaip, sugalvojo kitaip, ir aprase KITAIP...
to: svilpikas zudikas
atsiprasau, kad turiu nuomone...bet tu nemanai, kad nebutina jos skaityti, jei nepatinka...
bet tai yra absurdiska..niekas negali parasyti to paties,ka jaute,nes po kurio laiko,pagal tave tampa baisiai subjektyvus ir raso kitaip(o cia,is tavo kalbu sprendziant zodis "kitaip" reiskia blogai,netinkamai ir pan.). Bet koks realybes vaizdavimas knygoje yra tam tikra prasme kitoks,jei jau taip nori,bet koks,netgi tas,kuri rasai budamas,sakysim toje pacioje stovykloje...mat rasai ne tuo metu,kai tampai medzius,maisu ir pan,bet po to(ka as sunkiai isivaizduoju)..taigi naturaliai prabega kazkoks laikas(tarkim kelios val.) per ta laika,pagal tave susiformuoja subjektyvumas,ir viskas tampa kitaip...Tas KITAIP is tikruju tera fiktyvus skirtumelis,sukurtas mazdaug tokia pacia forma kaip ir...tarkime,kai Koks demagogas sako,kad reikia apginti demokratija ir tai tik jo nuomone,nors jo kalbos yra pavojingos visuomenes laisvems ar salies vientisumui...demagoginis KITAIP,kitaip sakant...
to svilpikas zudikas:
pritariu,nenori neskaitai,kas cia per burbejimai?cia mes apie knyga kalbam,o ne apie tavo kojines ar asmeniskumus kokius...vienus uzknisa popsas nerealiai,tave diskusijos,ot tai..
nu tu cia kaip kazkada AMB suskelei-sunku suprast,ka pasakyt norejai
amen to that!:)
"Kokį moralinį, kokį istorinį pateisinimą būtų galima sugalvoti tiems, kurie kitus tokia lengva širdimi siunčia į koncentracijos lagerius? Jokios politinės, jokios religinės, jokios pasaulėžiūrinės idėjos jų niekuomet nepateisins! Jie savo žmogiškąją menkystą galėtų atpirkti tiktai tuomet, jei patys savo dienas baigtų tose pačiose sąlygose, į kurias kitus tremia, besivadovaudami pamišėliškomis idėjinėmis fikcijomis! Kitaip - amžių prakeikimas slėgs ne tik jų atmintį, slėgs ir jų palikuonių palikuonis!"
Citatos pabaiga.
Na, Lina, ar autorius parodė savo jausmus?
Man jau irgi pradeda atrodyt panašu, kad nesugebėjimas įžvelgti jausmų tokiose vietose liudija vaizduotės skurdumą dėl meksikietiškų serialų žiūrėjimo. Atsiprašau, jei įžeidžiau.
Negi negalejo palaukti,kol uzaugs nauja,jaunuju rezisieriu karta..o tai dabar vel nebus imanoma ziureti...vaidyba bus teatraliska,vaizdo nedaug...
kita vertus:
"Būsimasis filmas nebus garsaus literatūros kūrinio adaptacija ar ekranizacija - mes tik remiamės šiuo kūriniu. Filme bus ir sugalvotų epizodų, kurių nebuvo knygoje" - teigė R. Urbonas"
tai leiskit paklausti,o kokio velnio tada isvis to imtis?nei i tvora nei i mieta...
"...o kompozitoriaus R. Urbonas kol kas negalėjo įvardyti."
taigi..neprisimena,ka vyrai sugere nutare kompozitoriumi paskirt..gal Brolius Bendzius?Gal Cicina?
"Beveik dviejų valandų trukmės filmo sąmata - apie 3,5 milijono litų. Pasak R. Urbono, dar deramasi su Lietuvos kultūros ministerija dėl trečdalio sąmatos finansavimo, kitą lėšų dalį dengtų Didžiosios Britanijos koprodiuseriai."
juokinga suma tokiam filmui..ar iseis kas vertingo is to???
"Dievų miško" premjera Lietuvos ekranuose planuojama kitų metų rudenį, o apie pasaulinę filmo premjerą, R. Urbono teigimu, - dar per anksti galvoti."
tai jie ketina per mazdaug 9 menesius kaip koki vaika pagimdyti filma???nufilmuoti,sumontuoti,nuslifuoti..?
tfu..jau kai imasi kokio gero daikto,tai tik ir sulauk..
vat vat,del tu pauziu ir peizasu,tai visikai teisi..nu ple kiek galima tas i tas Nidos kopas ziuret??!! vis simbolika..
jam gal dar tiktu Skemos sedevra rezisuot,kur praktiskai nieko nevyksta..gurmanams gal ir nieko butu,o ir pinigu nereiktu daug(na tik kad ne Lietuvoj filmuota butu:))
Bet vat man tai prisiminus viena toki is praejusiu metu tapsniaus poelgiu..:))
bus gi filmas ne tik Dievu miskas,bet ir apie Vytauta Didiji..:)VA-JE-TAU!!...:D idomu kas scenariju ketina rasyt?..:P
ir apskritai,paga scenariju,arba pries tai galetu kas kokia tikroviska,realistiska knyga parasyt.Be pompastikos,konsultuojantis su prof. Gudavicium..:D
(nors gal ir gerai būtų pvz Kaurismäki pasamdyt)
( Rasysiu be Lietuvisku raidziu bo ju cia neturiu :( )
Truputis papildomos informacijos.
Ir tiesiog negaliu susilaikyti nepakomentaves Linos ir altar simtameciu gincu...
Pasakymas kad sruoga rase ne tirus isgyvenimus o per issigelbejimo prisme linksmesnem negu reikia spalvom nuspalotus prisiminimus gali buti teisingas, bet GALI tokiu ir nebuti...
Psichologai ( bent kiek man teko girdeti ) yra irode kad geriausia psichologiniu sunkumu iskrova yra jumoras ( visom savo formom )
Taigi zmogus atsidures tokiose salygose kur yra pasirinkimo keliai arba Mirti, arba nustoti buti Zmogumi turi tureti NeZmoniskos stiprybes Likti Zmogum. Ir juokas cia padeda atitolinti saves praradima...
Ir vaisdingai :)
Tau sunku -> Tau sunku -> Tu palusti...
Tau Sunku -> Tau sunku -> Tau vienodai rodo -> Tu darai viska kad isgyventi ir prarandi savo Zmogiskuma...
Tau sunku -> Tau sunku -> Tu juokiesi -> Tau bent tuo momentu lengviau...
puikus sruogos sarkazmas... butu juokinga, jei nebutu graudu....
:)
Oi mama, kokis neapetitishkas vaizdelis susikuria smegenaineje! Tu kiba dirvozhemyje tarp karkvabalio lervu gyveni, Migle, kad taip?
Kliaksa dalinai teisi - Puipa pabande (shivakar buvau filme), bet jam nepavyko :)
Bet nepraraskim vilties - maybe kada...
Puipa ir pats sakė, kad to neįmanoma ekranizuoti.
Mačiau interviu su juo "labo ryto" laidoje. Laida aišku, nerimta, bet pokalbis buvo į temą.
Puipa prisipažino, kad kelis metus iš eilės teikė prašymą-koncepciją ministerijai(ar kam ten dar?) suteikti finansavimą filmui. Ir būtent pačioje tos koncepcijos pabaigoje (pasakodamas juokėsi) rašė: "B. Sruogos neįmanoma ekranizuoti. Bet mes pabandysim."
Ja tikrai verta perskaityti!
Man laaaaabai patiko si knyga.. Ji privercia susimastyti.. Ji kelia juoka.. B.Sruoga mokejo blogy, mirty pateikti su ironija sarkazmu.. na vienu zdz super knyga.. tik va kad mokykloi uzdave recendzija papaisyt.. sunkoka sunkoka..
nereali knyga.su jumoru apie zveriskus dalykus
Mano mėgstamiausia knyga iš lietuviškų autorių. Mane nuo mažens traukė tokie šiurpūs dalykai kaip Černobylio AE, koncentracijos stovyklos ir pan. todėl ši knyga man labai tiko. Skaičiau ne dėl to, kad reikėjo mokyklai, bet savo noru, kadangi mane labai domino sužinoti kaip žmonės gyveno lageriouse... Ypač patiko tie "vaikštantys numirėliai", kurie nebuvo mirę, bet jau gulėjo numirelių krūvoje... Knyga tikrai pilna šiurpių ir žiaurių to meto įvykių ir dar minti, kad ši knyga paremta tikrais faktais ir kad visą tai buvo iš tiesų sujaudina.
Įdomiausia, kad tie šiurpūs dalykai aprašyti su jumoru. Ne kiekvienas šitaip sugeba... Srouga sugebėjo, ir turbūt kaip tik todėl netapo Nobelio premijos laureatu, nors siūlytas buvo.
Vertėtų "Dievų mišką" ir amerikonams paskaityt... Ale kad nesupras! nei teksto, nei kame čia juokai...
Va, dar linkas vienas: http://readaholicme.weebly.com/the-forest-of-gods.html