Frank McCourt „ANDŽELOS PELENAI“

Autorius: Tomas S.
Data: 2006-01-24

cover Apie knygą: Frank McCourtANDŽELOS PELENAI
Leidykla: Tyto alba (2005)
ISBN: 9986164397
Puslapių skaičius: 433

Ne pirmą kartą man nutinka knygos inversija, t.y. iš pradžių pamatau filmą pagal kokią nors knygą ir tik po to tą knygą perskaitau. "Andželos pelenai" man irgi iškrėtė tokią pačią kiaulystę. Filmas patiko, čiupau knygą ir… tą patį vakarą pasigailėjau, kad ją paėmiau į rankas. Pabandysiu paaiškinti, kodėl.

Netikėkite knygų anotacijomis. Jose, pavyzdžiui, rašo, kad "juoktis ir verkti skaitant tenka beveik po lygiai". Juokiausi, ne, tiksliau, šyptelėjau tik vieną kartą. O verkti skaitant knygas- ne mano būdui. Bet štai baisėtis ir stebėtis blogąja žodžio prasme teko daug. Įsivaizduokite šeimą, kurioje pinigai keliauja viena kryptimi - į tėvo alkoholiko gerklę, šeimą, kurios vaikai serga visomis įmanomomis ligomis, nes dėl skurdo ir maisto trūkumo beveik neturi imuniteto, šeimą, priverstą maldauti labdaringų organizacijų malonės - ir jūs įsivaizduosite tik dalį knygoje aprašytų baisybių.

Taigi - prieš jus netipiškas "siaubiakas". Netipiškas todėl, kad tai autobiografinė knyga. Vadinasi, galima manyti, kad istorija daugmaž tikra. Dėl to labiausiai ir šiurpinanti. Sunkiai suvokiamas skurdas čia pažymėjęs viską: aplinką, santykius ir - visų baisiausia - žmones. Ar galima suvokti, kaip žmogus sugeba išgyventi gerdamas tik nesaldintą arbatą? Ar galima suprasti, ką jaučia motina, palaidojusi tris savo vaikus ir gimdanti toliau, bet nežinanti, ar gimę vaikai išgyvens? O tai, kad reikia eiti ištiesta ranka į visokiausias katalikiškas šalpos organizacijas, nes tėvas eilinį kartą pragėrė algą ir vėl nėra ko valgyti, avėti, kuo šildytis prakeiktame Limeriko mieste, kur šešis mėnesius per metus viešpatauja drėgmė? Bet aišku, viską vainikuoja prakeiktieji anglai, kurie "taip baisiai elgėsi su mumis (t.y., airiais) ilgus aštuonis šimtus metų".

Knygai maždaug įpusėjus, atsigavau nuo pirmojo šoko, bet tuomet mane ėmė viskas erzinti - na, kodėl ta motina taip taikstosi su savo vyru, kuris be alaus bokalo kilnojimo ir patriotinių airiškų dainų pastūgavimų nieko kito nemoka? Kodėl reikia tik aimanuoti prie atšalusio židinio (anglių juk niekas traukinių stotyje nepririnko, nes šeimos "tėvas" nors ir girtas, bet orus) ir nieko, absoliučiai nieko nebandyti dirbti net ir tada, kai vyras vis dėlto pamynęs savo airišką orumą išvyksta dirbti į Angliją ir galutinai prapuola kažkuriame viešnamyje? Kodėl tie airiai mokytojai visi alei vieno tokie katalikiškai griežti? Ir kodėl, na kodėl tas pasaulis, kuriame visi klasės berniukai turi kautis dėl mokytojo nulupto ir suvalgyto obuolio žievelės, neprasmenga kur nors į giliausius pragarus? Argi galima taip gyventi? Klausimai, klausimai… Retoriniai, žinoma. Skaitant knygą jie mane labiausiai ir persekiojo.

McCourt'as dėsto savo istorijos dalį (ši knyga - tik viena iš trijų autoriaus atsiminimų knygų) labai tolygiai, vieną nuopolį seka kitas, vieną nelaimę- dar didesnė. Skurdas užliūliuoja jame paskendusius žmones, apglėbia visą Limeriką, airiškiausią Airijos miestą, nesustodamas sklinda po visą šalį, kol Frenkui nelieka nieko kito, tik gelbėtis Amerikoje. Amerika tampa vieninteliu šviesos švyturėliu ramiai banguojančiame ir jau nieko nebesitikinčiame Airijos bėdų vandenyne. O dar tie anglai, kurie ŠITAIP (nors ir nepaaiškinama, kaip) elgėsi su airiais visus aštuonis šimtus metų…

Na, o pabaigoje- keletas patarimų skaitysiantiems "Andželos pelenus": jums reikės ryžto, nejautrios širdies ir sugebėjimo atsiriboti nuo kitų žmonių bėdų. Jei nepasižymite šiomis savybėmis, jums teks parduoti visą savo turtą ir gautus pinigus paaukoti kokios nors skurdžios šalies badaujantiems vaikams. Nes skurdo anatomija šioje knygoje yra absoliučiai negailestinga ir meistriškai aprašyta. Abejingam likti beveik neįmanoma.

Bukinantis skurdo neromantizmas

Komentarai

nettro 2006-01-24 07:39:25
O man vis dėlto knyga pasirodė su kiek linksmesnė, nei apžvalgos autoriui.
Momentais buvo ir gražu, ir juokinga (tik ne iki ašarų), ir miela, ir graudu, ir šiurpoka.
Galiu net pavardinti detalėmis, bet turbūt už tai būčiau apšaukta spoilinimu! :)

O skaitydama tą knygą kažkaip pagalvodavau, kad ir šiandien Lietuvoje yra tokių šeimų. Vien "Bėdų turguje" kiek prisirenka prašytojų. O ten kviečiasi jau negeriančius, tik vargingai gyvenančius.
O kiek moterų Lietuvoje gyvena su tuo pačiu girtaujančiu smurtaujančiu vyru, kiek paauglių eina vogti, kiek vyrų išvažiuoja dirbti į svečią šalį ir jei visko neprageria, tai susiranda naują šeimą... Ir nors religingumu Lietuva nenusileidžia Airijai, gal tik į dievą vis mažiau yra tikinčių; ko gero daugiau tikinčių į televiziją.
Ir nors metai ne tie, ir labdaros organizacijos dabar kiek kitaip veikia, bet ko gero prašantys labdaros prisiklauso visokių priekaištų...
Žodžiu, mano reziumė yra tokia: verta duoti paskaityti gyvenimo persisotinusiems paaugliams ir nelabdaringai nusiteikiusiems pasiturintiems piliečiams...
Gal atsigaus sąžinė...
ezola 2006-01-24 12:01:58
neskaiciau knygos, bet po recenzijos nesupratau, kodel gailisi paemes knyga, jei skurdo anatomija aprasyta meistriskai? Tik del to, kad cia aprasomi baisus dalykai?, hm...
Tomas S. 2006-01-24 12:32:29
Todėl, Ezola, kad tokie dalykai, juo labiau, meistriškai aprašyti, labai, tiesiog LABAI gadina nuotaiką. Pasaulio neteisybė ir panašus ššš... Juk geriau nieko to nematyti, ar ne? O kai į tai panardina visa galva (kaip nežinantį kur čiurenti šuniuką į jo natur produktą), visai neskanu valgyti savo pusryčius, pietus, vakarienę, desertą ir t.t. Todėl ir reikia nejautros, kad tokią knygą galėtum skaityti. Deja, kai kurie žmonės pasižymi tik vietine nejautra. O kiti gal iš viso per jautrūs tokiai knygai. Kiekvienam savo. Man buvo šiek tiek per stipru.
Starlin 2006-01-24 19:20:22
Mhm, mačiau aš filmą (paliko įspūdį), ir svarsčiau, ar nepaskaičius knygos. Gal kada nors kai bus tinkama nuotaika - kaip Tomas S. sako, nejautra. Arba atvirkščiai: kai labai norėsis patvirtinimo, kad šis pasaulis yra neteisingas iš pačių pašaknų.

Gryna teisybė, kad Lietuvoje galima rasti ne ką prastesnių istorijų apie gyvenimo vargus. Tik ar yra tose šeimose kas nors, kas po daugelio metų įtaigiai viską aprašytų?
kwietkelis 2006-01-25 13:16:24
Sita knyga perskaiciau jau pries keleta metu, angliskai, ir iki siol tai yra viena megiamiausiu tokio tipo knygu, vis pasiskaitineju retkarciais. Ir suzavejo mane ji ne tik geru stiliumi, bet ir sveika ironija bei optimizmu. O kai kurios vietos is viso nuostabios. Tiems kas mate filma butinai patariu paskaityti, nes filmas to optimizmo ir graziu lyriniu (geraja prasme) momentu neparode.
nettro 2006-01-25 14:43:06
Tiesa pasakius, filmo nemačiau, bet kaži ar norėčiau pamatyti... Nors skurdūs basakojų vaikų vaizdai šmėkščiodavo prieš akis ir skaitant...
ausra as 2006-02-05 22:26:15
Klausyk, Tomai, gal tu nerasyk daugiau recenziju, o verciau i politika eik? Arba skaityk tik laikrascius ir ten reiskis? Tau tiesiog neduota suvokti literaturinio teksto. Skaiciau tavo recenzija ir stebejausi - negi jos autorius toks bukas, kad nesugeba pajusti teksto grozio ir poezijos? Tai viena svelniausiu, lyriskiausiu, sviesiausiu, nostalgija bei tikejimu persmelktu knygu, kuria man teko skaityti. Skaiciau ja seniai, ir verkiau, ir juokiausi, o vienintele trikdanti mintis buvo - kad tik ji nesibaigtu. O pabaigusi vel pradejau skaitinet is naujo.
Eik tu geriau labdaron, tikrai... Daugiau naudos bus. Dabar sudirbai graziausia teksta. Ir nedavinek patarimu skaitytojams. Sujarzinai mani zeurei
Tomas S. 2006-02-06 07:09:48
Ausai as - žinai, ir aš tave myliu :)
Judita 2006-02-23 21:52:26
maciau filma o knygos dar neskaiciau,kuriems sukele uzoujauta ir jei taip galima pasakyt patiko,labai patariu paskaityti 'Vaikas be vardo',knyga gana siurpi bet tai aprasyta tikra istorija,kai skaitai net nesitiki kad taip gali buti...
Aima 2006-06-30 10:49:30
Pritariu ausra as komentarui. Tomai S. prisieis pamilti ir mane...
Tomas S. 2006-07-01 05:59:54
Aima - dėl to jokių problemų :)
Skaitytojas 2006-08-31 20:15:07
Kokia netikusi recenzija....Guli ta knyga pas mane ant stalo ir taip gaila, kad jau perskaityta. Vienareiksmiskai geriausia mano skaityta autobiografine knyga, parasyta originaliu ir, sakyciau, intriguojanciu stiliumi, puikiausiai atskleidzianti 20 a. pradzios gyvenima Airijoje. Butent - 20 a. pradzios, nes recenzijos autorius turbut skaitydamas pamane, kad viskas vyksta siais laikais, kad jau taip pakraupo. Knyga parasyta apie tikra gyvenima, kuriame is tikruju kartais atsitinka dalyku, neisivaizudojamu net drasiausiose fantazijose. Ir keisti recenzijos autoriaus retoriniai klausimai: kodel ta, kodel ana? O kodel pasaulyje negali buti taika? Kodel visi zmones negali buti laimingi? Skaitant knyga siulau pamirsti nors trumpam siuos "egzistencinius" klausimus ir tiesiog zavetis McCourto sugebejimu nupiesti savo nyku ir pilka vaikystes pasauli tokiomis israiksingomis ir daugybe ivairiausiu priestaringu jausmu sukelianciomis spalvomis. Beje, juoktis, ir net kvatoti teko ne karta, kaip, zinoma, ir susigraudinti....
Skaitytojas 2006-10-11 11:08:39
Niekad nerasiau cia komentaru, bet perskaicius sia recezija taip pikta pasidare, taigi:
Bjauri, klaidinanti recenzija. Tokiu negalima niekur spausdinti, nes ims koks zmogus ir patikes neskaites ir ziauriai daug praras gyvenime... "Anzelos pelenai" viena geriausia knyga is visu siemet skaitytu. Tai tokia knyga, kai skaitai ir su kiekvienu puslapiu gailiesi, kad tu puslapiu liko maziau. Nuosirdziai pavydziu zmonems, kurie paims sia knyga i rankas pirma karta ir perskaitys...
Tomai S., Jus absoliuciai nieko neismanotei nei apie knygas, nei apie gyvenima. Bukit toks geras, neberasykite receziju, nekvailinkite zmoniu ir pats neapsikvailinkite daugiau...
Tomas S. 2006-10-11 12:23:13
Skaitytojau, ačiū už jūsų nuomonę ir už tai, kad pademonstravote visišką nesugebėjimą atskirti knygą nuo knygą skaitančio asmens bei pasirodėte esąs ypač netolerantišku žmogumi. Puiku, kad jums knyga patiko- man ji irgi patiko, tik mes ją suvokėme nevienodai. O tai, kad jūs perėjote į asmeniškumus, jums garbės nedaro. Galvokite sau ir toliau, kad aš nieko neišmanau apie knygas ir gyvenimą, bet apžvalgas aš ir toliau rašysiu. Jūsų teisė jų neskaityti.
Klia 2006-10-11 13:03:07
man tai rodos, kad apsiašaroję iš žavesio skaitytojai neperskaito apžvalgos pabaigos: "Nes skurdo anatomija šioje knygoje yra absoliučiai negailestinga ir meistriškai aprašyta. Abejingam likti beveik neįmanoma."
tiesiog vieni žmonės reaguoja į knygą kaip į knygą, o kiti - kaip į tam tikro gyvenimo apraišką. ir jei nesi abejingas tokiam gyvenimui, kokį vaizduoja autorius, tai natūralu, kad vertinimas toks, koks yra.
Skaitytojas 2006-10-12 06:54:23
O kas apgins kitus apzvalgu skaitytojus nuo tokiu netikusiu Tomo S. recenziju???]Beabejo, jis turi teise rasyti recenzijas ir toliau, kas gi gali uzdrausti kvailiui demonstruoti kvailuma? Tomai S. , cia buvo retorinis klausimas, jokiu asmeniskumu...
Z Justinas 2006-10-12 07:42:13
Tomo S. recenzijos yra tikrai geros. O jeigu tamstai jos nesuprantamos - ką gi, visada yra galimybė perskaityti antrą kartą arba "išjungti televizorių". Jeigu jūs ir toliau tęsite tokius puldinėjimus kaip "kvailys", jūsų žinutes tiesiog trinsim. Taip, tai cenzūra, bet čia renkasi žmonės, kurie bendrauja kultūringai.
Skaitytojas 2006-10-13 10:22:53
Justinai, perskaitykite mano posta iki galo, "puldinejimas niekam nebuvo skirtas asmeniskai, na o jei administratoriu nuomone tokios recenzijos yra geros, tai tiek ir tevertas sis puslapis. Zaidimas i vienus vartus.
P.S. o si recenzija yra suprantama, tik deja, netikusi ir neteisiga...
O dabar galite jau trinti, sorry, cenzuruoti.
Skaitytojas 2007-03-21 07:12:39
naivoka piktintis,jei knygos herojai elgiasi ne taip,kaip noretusi apzvalgininkui.ant svieto daug neteisingai gyvenanciu.
viktoras32 2009-01-13 14:52:51

man labai patiko filmas nes parodo autoriaus vaikiste  ir paugliste.Man šitame filme ira tragedijos ir geru daliku nes jo svajone isipilde is amerikoj acidure.

marta 2009-08-07 18:05:08

perskaiciau anzelios pelenai per dvi dienas,tai nuostabiausia autobiografine knyga kada mano skaityta.o ka raso ponas Tomas.S yra apsurdas,as manu kad jis normaliai ir iki galo net neperskaite sios knygos,o tik prabegom praverte lapus ir negrabiai aprase.tiems kurie dar nesakaite butinai pradekite ir negalesite atsiplesti nuo sios knygos,kaip dabar pasaulis visko prisisotines ir pilnas,tokia knyga labai reikalinga.aciu uz demesi.

Martai 2009-08-17 08:27:37

Klystate, gerbiamoji, Andželos pelenus skaičiau labai atidžiai ir apžvalgą rašiau tikrai "grabiai". Beje, dalį mano minčių patvirtino pats McCourt'as knygos Tamsta mokytojas. Tiktrai matyt ne vienas skaitytojas mano apžvalgos neperskaito iki galo. Šiai knygai skyriau vieną aukščiausių įvertinimų savo asmeninėje skalėje - "išlikti abejingu beveik neįmanoma".

lape 2009-09-07 13:14:57

reiškia galima skaityt, nes kitų bėdos jokių potyrių nekelia. Net būtų savotiška, jei ši knyga pajėgtų išspaust kokią reakciją.

simona 2009-10-02 08:55:33

nuostabi knyga ir kitos dalys

Vaida 2013-08-02 22:01:03

lgera

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.