Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2006-12-20
G. Orwello antiutopija „1984“ mus gąsdino totalitarine priespauda ir visa matančiu „Didžiuoju broliu“, R. Bradburry „451 Fahrenheito“ pasakojo apie visuomenę, kurioje deginamos knygos, o policijos vykdoma žmogaus medžioklė gyvai transliuojama per TV. Ką siūlo A. Huxley? Ogi visuomenę, kurioje maišto ar protesto galimybė slopinama ne represijomis, o ypatingu auklėjimu – kiekviena kasta, būtų jie protingieji alfos ar pusdebiliai epsilonai, yra patenkinti savo turima padėtimi. Šią visuomenę į priekį stumia du smagračiai: vartojimas ir malonumas. Svarbiausioji jos dievybė – Fordas, žmogus, kuris kažkada ištobulino konvejerinę gamybą, taip sukurdamas galimybes masiniam vartojimui („ kuo daugiau lopų dėsi – tuo mažiau turto turėsi“) . Na, o malonumai – tai laisvi seksualiniai ryšiai („ kiekvienas priklauso visiems“ ), jutiminis kinas, ir, žinoma, supernarkotikas soma . Tokios visuomenės šūkis – bendrumas, tapatumas, pastovumas . Tokiai visuomenei iššūkius gali mesti tik konstravimo klaida – pvz., žmogus, į kurio kraują gemalinėje stadijoje kažkas šliūkštelėjo spirito ir jis nemoka būti toks pat, kaip kiti. Jis – netobulas savo kastos atstovas, o netobulumas žadina ir savigraužą, ir kovą, ir menkystę.
Jeigu man būtų leista spėti, kuri visuomenė – G. Orwello ar A. Huxley turi daugiau šansų realizuotis, statyčiau už Huxley. Orwello sistema prašyte prašosi iššūkio, kovos, pasipriešinimo, pagaliau, ji pati neįmanoma be opozicijos, be priešo. A. Huxley sistema iš karto formuojasi be priešo, ir, pagalvojus, ji tikrai gali būti daug kam priimtina.
Vis dėlto, įdomioji knygos dalis yra ne pačios sistemos aprašymas, kuris, žinoma, jau dvelkia tam tikromis technologinėmis senienomis, bet šios sistemos ir žmogaus iš išorės – necivilizuoto krašto gyventojo – susikirtimas, naujosios sistemos ir klasikinių vertybių susidūrimas. Panašiai kaip ir „451 Fahrenheito“, čia labai gražiai pažaidžiama klasikinės literatūros, šiuo atveju – Šekspyro – kūrinių citatomis.
Kita vertus, autorius nepateikia aiškaus ar objektyvaus vertinimo – tai kuri sistema geresnė, ar toji, kuri leidžia žmogui jaustis amžinai laimingu, ar toji, kurioje ir ligos, ir senatvė, bet tuo pačiu – romantika, meilė, aistros. Tiesiog parodoma, kaip senasis žmogus nesupranta naujojo pasaulio, bet ar tai iš karto reiškia naujojo pasaulio blogį? Be jokios abejonės, 1932-aisiais metais Huxley mintys buvo be galo drąsios, neįtikėtinai novatoriškos, tad atsakymas būtų aiškus – taip, puikus naujas pasaulis – klaikus. Bet dabar daug kas jau virto realybe: seksualinių papročių laisvėjimas, ypač seksualinės revoliucijos metais (ką tai lemia– žr. M. Hoellbecq „Elementariosios dalelės“, kapitalistinio, vartotojiško gyvenimo būdo įsigalėjimas (kiek per shoppingus įsigyjama tikrai reikalingų daiktų?), smegenų plovimas ideologijomis (nereikia net ir A. Huxley siūlomos hipnopedijos – mokymo miegant) ir per massmedia . Tad ar mes tik negyvename tame puikiame naujame pasaulyje? Tiesa, mums iki šiol liko svarbiausias atributas – valios laisvė, pasirinkimo laisvė, bet ar ir ji kartais neatrodo tik iliuzija? O kiek mūsiškių norėtų pakartoti Cypherio iš „Matricos“ žodžius: „ man nesvarbu, šis kepsnys tikras ar iliuzija, bet aš norėčiau turėti… “? O jeigu pagaliau būtume priversti rinktis tarp prievartos visuomenės ir malonumo visuomenės? Norisi linkėti, kad tokių pasirinkimų daryti nereiktų, nors… Pamėk tai, ką privalai daryti. Nenori? O jeigu kitaip negalės būti?
Beje, iš literatūrinės pusės man ypač patiko Bernardo paveikslas – tokio netipiško „maištininko“ seniai nebuvau sutikęs. Matyt, per daug skaitau herojinės literatūros, bet ką darysi – naudojuosi proga, kol romantika dar nedraudžiama.
Somos paragaus žmogus ir šia diena sotus bus
"Beje, iš literatūrinės pusės man ypač patiko Bernardo paveikslas – tokio netipiško „maištininko“ seniai nebuvau sutikęs. Matyt, per daug skaitau _herojinės_ literatūros"
lb fajna knyga........patariu perskaityt....