Ingmar Bergman „NEIŠTIKIMOJI“

Autorius: Tomas Vaiseta
Data: 2003-07-28

cover Apie knygą: Ingmar BergmanNeištikimoji
Leidykla: Alma littera (2003)
ISBN: 9955082666
Puslapių skaičius: 240

Ką daro režisierius, kai savo idėjų negali realizuoti kino juostoje? Realizuoja popieriuje, kuris, kaip sakoma, iškenčia viską ir, priešingai nei filmo prodiuseriai, neprikiša, jog tai per brangiai kainuos, neatsipirks ar nepritrauks žiūrovų.

Neteko skaityti jo kitų kūrinių (“Laterna magica”, “Intymūs pokalbiai” ir kt.), bet iš šios knygos galima spręsti, jog I. Bergman romanistu virto vos ne iš įtūžio ant prodiuserių ar per mažų kino galimybių.

“Šis rankraštis buvo atmestas trijų be galo sąžiningų prodiuserių. Motyvai buvo skirtingi, bet pagrindinė nuostata vienoda: neįmanoma sukurti filmo pagal šią medžiagą. Tai labai daug kainuotų. Būtų tikra katastrofa. Savižudybė.

Aš laikui bėgant sutikau su tokia nelinksma jų nuomone ir padėjau savo kūrinį į archyvą. Nerealizuotos vizijos ir svajonės”, - rašo I. Bergman “Meilė be mylimojo” įžangoje ir, regis, šiais savo žodžiais nusako visų trijų kūrinių “užsilikimo” popieriuje priežastis. Tiesa, “Neištikimąją” vėliau ekranizavo aktorė ir režisierė Liv Ulman (nenuostabu, nes vien ko vertas jos vaidmuo I. Bergman filme “Persona”!).

Knygą sudaro trys pasakojimai - “Neištikimoji”, “Dvasiniai reikalai” ir “Meilė be mylimojo” - literatūrai adaptuoti kino scenarijai. Tai, kad visa knyga pavadinta “Neištikimoji”, ne tik reiškia, jog pastarasis kūrinys yra stipriausias, bet iš principo nurodo ir likusius du kūrinius saistančią siužeto grandį – neištikimybės motyvą. Vienur jis dominuojantis, kitur vos apčiuopiamas, bet visur egzistuojantis. Kitas motyvas, jungiantis kūrinius, - vaizduojamame pasaulyje veikia bene vieni menininkai (aktoriai, režisieriai, muzikantai, dirigentai ir t.t.).

Šie iš kūrinio į kūrinį pereinantys motyvai ne nustebina, bet pagrindžia I. Bergman braižą: juos aptiksi ne tik jo romanuose, bet ir daugumoje filmų, - ir tai visai suprantama.

Pats būdamas režisieriumi, I. Bergman geriausiai pažino menininkų pasaulį, o domėjimąsi neištikimybe jis pagrindžia Boto Štrauso žodžiais: “Jokia įprastinė nelaimės forma, - nei liga, nei ekonominis nuosmukis ar tarnybinė nesėkmė, - pasąmonėj nepalieka tokio baisaus ir gilaus rando, kaip skyrybos. Jos tiesiogiai paliečia įvairiausių baimių ištakas ir jas pažadina. Jos vienu smūgiu įsminga taip giliai, kad gilesnės žaizdos gyvenime jau niekas padaryti nebegali.” Vidinio gyvenimo žaizdos – visos I. Bergman kūrybos pamatas.

Kita vertus, režisierius visada yra režisierius ir šiuo atveju, regis, tai yra ne privalumas, o trūkumas. Visuose trijuose kūriniuose, o itin “Neištikimoji”, trūksta stipriausio I. Bergman kozirio – tų “sustingusių” vaizdų, kurie užsilieka atminty ir gyvena savo gyvenimą atskirai nuo viso filmo (pvz., taip vadinami, “šokančios mirties” kadrai “Septintajame antspaude”). Tai - ne talento rašyti stoka. Tai – literatūros ribos, nors E.Zola ar V. Hugo, ko gero, su manimi nesutiktų.

Štai ir “Neištikimoji” – tai scenarijus filmui, kurio “galutinis rezultatas – Marianė stambiu planu” ir “daugelis epizodų atsidurs antrame plane arba pasislinks į pirmąjį ir pagaliau užims visą ekraną, išskyrus Marianės veidą, visada esantį”. Įgyvendinti idėją – ilgo metražo filmą, kurį iš esmės sudarytų tik vienas stambus planas, - dar viena režisieriaus “vizija”, nes, anot jo, “pastovus stambus planas – įstabiausias kinematografijos pranašumas”. Čia dar I. Bergman pridūria: “Joks kitas menas to negali, negalėjo, negalės”.

Bent jau literatūra – tikrai negali, o “Neištikimoji” dėl to netenka daug. Popierius nepajėgia pavaduoti vaizdo, o laki skaitytojo vaizduotė mažai gelbsti.

Bet tai vienintelis šios knygos trūkumas, kurį pavyko aptikti. Užtat I. Bergman filmų gerbėjams knyga taip pat turėtų tapti tikru delikatesu. Ryte praryji romanuose, kaip ir filmuose, skaitytojams tiesiog dovanojamus įdomius istorijų pateikimo variantus, laviravimą tarp įvairių sprendimų. Tiesą sakant, formos išskirtinumu pasižymintį kūrinį “Meilė be mylimojo”, manau, pilnai perprasti galima tik prieš tai mačius keletą jo filmų, kitaip – daugiau chaoso nei meno.

O visų kitų knygos privalumų net neverta pradėti vardinti, nes nuo jų gausos galima užspringti.

Kinas popieriuje

Komentarai

Torita 2003-08-27 09:59:25
Tomai, turiu pasakyti, jog tavo apzvalga yra puiki, issami ir savotiskai ji paaiskina smulkmenas, kurios gali likti nepastebetos ir nesuprastos tu, kurie nemate nei vieno Bergmano filmo, tame tarpe esu ir as:) Galbut is sitos knygos, is tiesu, tikejausi siek tiek daugiau, nes aplinkui ja visi gyre ir tik gyre. Galbut kartais pasigesdavau kazkokio visa pasakojima jungiancio saito, nors tai logiskai paaiskinama - tai scenarijus, jis tikrai gyvas tik tada, kai gyvena arba scenoje, arba ekrane.
Labiausiai man istrigo pasakojimas "Neistikimoji", jis man pasirode stipriausias ir labiausiai isbaigtas is triju pasakojimu.
Tiesa, man patiko, kad beveik viskas buvo dialogo forma, tai - zaismingumas, dinamiskumas.
Citata is "Neistikimosios":
"Tiesa tikriausiai gludi paciam zaidime. Tiesa -kaip tyras oras toj suspaustoj erdvej, kur mums dar leista judeti. Bet man kartais atrodo, kad mes gaudom ora dulketoj prieblandoj. Graibomes uz ko nusitverti. Mes manom, kad stai dabar matom seseli, kazka dideli, beformi.As tau sakau:dabar. Taciau tai tik seselis senos laterna magica su kvailais, pusiau isblukusiais stikliniais paveiksleliais. Jie nieko daugiau negali pasakyti. O zaidimas vyksta toliau. Todel mudu nusigande klausiam, ar si tikrove gali vadintis "zaidimu""!
Zemuogiu Raimondas 2003-08-27 13:27:18
Kazkada senais laikais skaiciau isleistus klasikiniu Bergmano filmu scenarijus. Patiko. Galbut leidzia siek tiek daugiau isigilinti i tai kas vyksta filme. Nes filmuose kartais dialogo detales tiesiog prasprusta pro ausi. besistebintis
Rugile 2004-03-24 18:30:18
Maciau dabar neseniai filma, tai man labai patiko. nezinau, ar visas ispudis butu toks pat skaitant knyga (nors dazniausiai charakteriai buna geriau atskleisti butent knygoje), bet filme man ypac patiko montazas. visi intarpai ir aliuzijos is tikruju labai meistriskos..
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.