Autorius: Bosmanas Regula
Data: 2005-08-02
Jei jums kada nors teko matyti išverstą siūlų, sagų ir panašių daikčiukų stalčių, prisimenate, kaip atrodo ta spalvinga ir pasišiaušusi krūva. Apibūdinti ją trumpai, bet turiningai neįmanoma; gali nebent nagrinėti po vieną siūlgalį. Turbūt sutiksite, kad šitaip elgtis su autorių, kurių į šią knygą pateko kelios dešimtys (61 poetas ir 12 prozininkų) tekstais nėra nei laiko, nei reikalo. Beje, jei atvirai, prozininkų galėtų būti ir ar mažiau arba išvis nebūti. Pasiknisus tarp eilėraščių nesunku rasti gerų gabalų, o apsakymai ir, sakykim taip, vaizdeliai, daugeliu atveju - kažkoks nesusipratimas.
Tiems, kas nežino, kas išvis yra "Rašyk", trumpa informacija: tai internetinė svetainė, kurios paskirtis - suteikti erdvę žmonių literatūriniams bandymams. Vienų bandymai jais ir lieka, o kiti autoriai išplaukia į platesnius vandenis arba šią svetainę naudoja kaip gretutinę publikavimosi terpę. Beje, platesni tie vandenys tik sąlygiškai: tarkim, kiekgi vartotojų perskaito "Literatūros ir meno" numerį, o kiek apsilanko populiarioje interneto svetainėje? Tačiau turbūt absoliučiai daugumai "popierinis variantas" atrodo ir atrodys siektinas bei geidžiamas. Todėl knygos išleidimas, tegu ir saviironiškai geltonais viršeliais, yra logiškas žingsnis. Bent jau sudarytojams ir autoriams. O skaitytojui?
Skaitytojui atrodo, kad jį užmūrijo. Daugeliui teko skaityti poezijos knygų, kurioms reikia surasti raktą. Geri poetai išslapsto raktus keliose tikėtinose ar netikėtose vietose, o blogi iš to uolumo užkemša spyną degtukais... Tai štai, įsivaizduokite virtinę durelių su spynomis, kiekviena vis kitokia. Raktų nesimato. Prieini, paklibini rankeną ir atgal - nes, kiek sugebi pamatyti pro durų plyšį, anapus kažkas suprantamo tik pačiam autoriui. Aišku, gali aptikti ir atlapotas duris, ir tada visai nepasiilgsti paslaptingų užraktų: taiklus paprastumas poezijoj toks retas šiais laikais, kad būtent ties juo norisi stabtelti. Tuo labiau, kad "rašykų" autoriai, berods, gėdijasi paprastumo ir sumezga tokius Gordijaus mazgus iš žodžių, kad oi.
Paradoksas: nemaža dalis eilėraščių, pateiktų atskirai, sudarytų kur kas geresnį įspūdį nei antologijoje. Tokiu atveju atkreiptum dėmesį į tą jų pusę, kuria pasireiškia autoriaus originalumas, o ne į tą, kuria jie panašus į aplinkinius. O tam tikro panašumo esama. Vienas pagrindinių - manieringas daugžodžiavimas, kartais galų gale paneigiant jo reikalingumą. Pvz.: "Bjaurus moralizavimas semieschatologine tematika", R. Juknaitė, p. 36; "apsišlavimas (ekumeninis)", S.Kondratavičius, p. 41; "astrologinis laiškas Andžėj'ui", V.Grainytė, p. 28; "Pasikalbėjimas su savimi [ars poetica]", T. Gedrimas, p. 25. Ir pavadinimai kokie, pavadinimai! Beje, rimuoti eilėraščiai - retenybė. O kad redaktoriams būtų bent kiek gėda, neištversiu ir pacituosiu vieną kūrinėlį. Jame - ir "mirties tramvajus" ant sienos kabančių portretų, kurie "bereikšmiai dėbso" "hipnotizuojančiom akim", ir "gailiai cimbinėjantis šuo", ir "rūgštim dainuojantis actu virtęs vyno šlakas", ir "nakties eterį" skrodžiantis žingsnių aidas... "Varinis žiedas liūto nasruose - žavus belstukas - / nedrąsiai stuktelėjus girdis rūdžių murmesys; / nemelodingas laringitikės katės debiutas/ man liepia bėgti, kai tik mėnuo iš už debesies išlįs." Kuo gi viskas baigiasi? Deja, katė laringito taip ir neišsigydo. "Bet štai jau lyžteli ankstyva saulė varpą bokšte, / Tik tebeaidi skundas vis dar laringitikės katės" ("Misterija", V.Mickūnas, p. 63).
Knygoje sakoma, kad tekstus padėjo atrinkti Aidas Marčėnas ir Alvydas Šlepikas. Priimant šį teiginį be išlygų, galima tik konstatuoti, kad geri poetai nebūtinai geri redaktoriai. O amžinai perspektyvūs rašytojai - nebūtinai puikūs įžangų autoriai. Kalbu apie T.Staniulio tekstą, kuriame galima rasti ir stebėtinų istorijos žinojimo pavyzdžių ("prieš kelis tūkstantmečius savo mintis ar idėjas norintis užrašyti žmogus griebdavo akmeninę lentelę ir plaktuką"), ir genialios logikos apraiškų ("Teisti paprastai visuomet lengviau, negu teisinti. Nes pastarasis žodis yra tiesiog ilgesnis dviem raidėmis."). Ką gi, perdėtas rimtumas ir literatūrologinė analizė tokiai antologijai greičiausiai ir netiktų.
Pabambėjus norisi pereiti prie tekstų, kuriuos skaityti smagu. Prasti eilėraščiai dažnai prasti panašiai; apie geruosius sunku kalbėti apibendrintai. Aišku, daug kas priklauso nuo skonio, tačiau įdomi idėja, savitas siužetas, nuotaika, reiškiama paprastomis, tačiau įtaigiomis priemonėmis, visada įsimena. Šiuo atveju kur kas mažiau rūpi formos tobulumas, meninių priemonių įvaldymas ir pan. Kelintą kartą vartant knygą, akis vis užkliūva už kai kurių eilėraščių: "Tėvo diena (kaip viskas prasidėjo)", R.Burbaitė, p. 15; "Eskizas: rytas", E.Ferdmanaitė, p. 26; "Pažinčių skelbimas", I. Kaganavičiūtė, p. 40; "Šaltos moters vertę supratus", S.Kairytė, p. 44. Keistas įspūdis susidaro, skaitant A.Kaziliūnaitės trieilių ciklus. Šalia taiklių pastebėjimų ("prašau vaikeli musę/ sutraiškyk/ būsi vyru" p. 54) - keisti "tuštukai" ("kelios lysvės morkų/ vis tikisi beviltiškai/ apokalipsės", p. 51; "tapetais raganos velniai/ ropoja taikiai/ skersdamiesi", p. 55). Tiesa, galima tradiciškai ir kiek seniokiškai guostis, kad autorė dar labai jauna ir šiuo savotišku poetiniu autodaltonizmu persirgs.
Pabaigiant apie poeziją, - eilutė, kuri nuolat iššoka mintyse, prisimenant knygą: "Senas paukštukas vakar nutūpė lesyklėlėje ir iš trupinių sulipdė kėdutę" (Gintarė Mockutė, "London (Girl). Garsai iš nežydinčio balkono", p. 67).
Proza. Pats pirmas pirmo prozos darbelio sakinys. "Mano vardas Jonas, pavardė - Pimplauskas." Jau galite juoktis. Nes juokingiau nebus. Seni banalūs anekdotai, pasakojami ilgai ir nuobodžiai - pats tas skyriaus pradžiai. Gerai nuteikia. Žinoma, ką jau padarysi, kad autoriaus pavardė iš A raidės, o antologijoje naudotas abėcėlės principas... Tačiau prozoj verčiau jo nebūtų laikytasi. Mirtina trijulė vienas po kito sekančių kūrinių: 130 p. fantastinis apsakymas apie tikrąjį rojaus ir pragaro veidą (D.Lapinskas, "Pakopa aukščiau"), 140 p. - kaimiška istorija apie senelį, kadaise rekrutu tarnavusį (P.R.Liubertaitė, "Rekrutas") ir 154 p. - absoliučiai nelogiškas (turbūt parodinis, nors nejuokingas) pasakojimas apie kelis draugus, kurie per porą alkanų dienų džiaugsmingai ima vienas kitą valgyti (L.Nereikia, "Iškyla"). Įsimintina frazė: "Turistas jobanas!" Smagu.
Tiesą sakant, išbaigtų ir įdomių darbų vos keletas, visi jie fantastiniai arba stebukliniai. - "Gėlininkė arba ypatingas sekmadienis" (M.Aržanauskaitė, 106 p.), "Apie vabalą ir broliuką" (R.Gaidukaitė, p. 116), dar vienas kitas su išlygom. Kai kurie tekstai "susivalgo" lengvai, tačiau jiems aiškiai trūksta prieskonių ("Fenomenai", A.Valickas, p.164), kiti yra žaidimas su savim ir žodžiais, tačiau skaitytojas tame žaidime lieka nesuinteresuotu stebėtoju (126, 128, 104 p.). Ypatingai keistai atrodo Luko Devitos darbas "Holografinis katinas", kuris jau ne pirmus metus nepabaigtas kabo internete, ir čia įdėtas lygiai taip pat nepabaigtas. Atleiskit už drastiškumą, bet šį ėjimą suprasčiau nebent atveju, jei autorius būtų miręs, o taip nėra.
Užbaigti norėčiau ta pačia gaida, kaip ir pradėjau. Gal kas nepastebėjo?
P.S.Turiu didelį įtarimą, kad gerbėjų nuomone ši apžvalga buvo "sudirbanti (turbūt iš pavydo, nors nebūtinai)". Ir man net niežtėjo nagus iš tikrųjų ją padaryti atvirai pašaipūniška - tada bent galėtum jaustis atsakingu dėl to, kuo tave kaltina. Kita vertus, šitai būtų nesąžininga, nes rinkinyje yra tekstų, kurių autoriams linkėčiau tik sėkmės ir išmintingų redaktorių tolimesniam literatūriniam kelyje.
Siūlų (smėlio?) dėžė
Gaila tikrai, kad Jovaro ner. Su juo tai gal dar ir nusipirkciau, jei nebrangu. Padovanojimui. >:-)
Nesulauksiu tokių dovanų...
Ir dar gerai, kad nė vienas iš šios knygelės
autorių dar nepradėjo komentaruose ginčytis...
O tuoj vėl kas nors apšauks Didžiąja Netolerancija...
Šiaip nepigi ta knyga, 18-19 Lt. Ir jovaro joje nėra. Gal jis išleis atskirą knygelę kada?..
Iš tiesų, dievas mato, bet kurią knygelę reikia garbinti ir pinti jai ąžuolų beigi lauro lapelių vanikus, o bet kurį rašytojų sąjungos narį ar greta besimakaluojantį reikia ant rankų nešioti ir dulkeles nuo jo nupūtinėti. Šią malonią užduotį palieku tamstai, atrodo, jums patiks. Nežinau, tiesa, ar jiems irgi, bet gal susitarsit.
Labai pritariu vienam dalykui - nerašykite kvailų komentarų, jei neskaitėte knygos. Kvailiausias dalykas - komentuoti tai, apie ko nežinote. :)
Mano paskutinis radinys:
Dėdė Žemaitis "Buriavimai"
Tu tyliai lūpas lango vos pravėrusi,
buriuoji uždangom rytinio šilko.
O mano akys gurkšniais vyno gėrisi,
taip, vyno obuolių, kur sienas vilgo,
kur tavo melsvą atvaizdą išlašina
per pirštų užtvaras, gyvatvores.
Aš tartum mokinys be savo rašinio,
nuraudęs stoviu prieš tave toks atviras.
Turbūt tu nematai, aš - bankrutavęs,
ne savo kaily ir ne savo laiptinėj.
Lyg menkas aktorius be žodžių lavos,
tik tu mane aplodismentais kaitinai.
Vertei iš koto - griūdavo turėklai
ir aš paslydęs klysdavau oazėse.
Sakydavai aštriai: „Nenoriu, dėkui... “
Tada krauju atstumas šūvio dažėsi.
Po langu tuo gulėjau, roviau mėtas,
ir laukiau laivo, nors gremėzdo garvežio.
Aš toks tupėdauvau omus, skylėtas -
ne kartą vėjai mano kūną parvežė
namo, nors aš buvau šuva benamis.
Tik sapnuose tą liūtį mes bučiavome,
rytais tik plūduriavom, buvom ramūs,
bet aš nepamirštu tavų buriavimų.
Nesakau, kad linksėjau su kiekvienu sakiniu, vietom gal net paprunkščiojau. Bet tiesos yra.
Piktinkitės, jei norit, bet negi tikėjotės, kad ištraukti iš rašykų repės ir sugrūsti į vieną krūvą jie atrodys gerai? [Liubertaitė šalia vargos. Leiskit nusikvatoti.] Negi tikėjotės, kad skaitytojas, nežinantis rašykų konteksto, galės adekvačiai vertinti tuos pasimetusius gabaliukus?
Aš tai ne. Ir todėl man visai nepikta.
rašykas, prikaišiojęs degtukų į savo spyną :)
p.s. su spalva viskas gerai. tiek viršelyje, tiek šioje recenzijoje.
p.p.s o liaudis čia "kultūringa", nieko nepridursi.
giedriau, imho, nieko ten tokio, ką visiems reiktų perskaityti:/ 'sėdėjau omus'...
(kas ta rašykų repė? terpė mažu?)
Manau, kad jeigu ten iš tiesų nieko gero, redakcija paredaguos :{)
O radinys tikrai ne perliukas.
Čia ir su knyga tas pat. Ne perliukai ten. Gal tik kažkoks "bendras vidurkis". Ir tai tik sąlyginis, nebūtinai atitinkantis šiandienos situaciją.
Tikrus perliukus gali rasti tik kasdien po tą šiukšlynėlį rausdamasis.
dėl pačios knygos - nėra ji tokia beviltiska.
akivaizdu, kad kai kurie recenzento priekaištai --skonio dalykas. o ko daugiau norėti iš antologijos, jei ne margumyno?
ir tamstai to linkėčiau ;)
"Bendras vidurkis" išties nėr toks jau žemas, yra pakankamai nemažai normalių, tvarkingų kūrinių, tik kadangi juose nėra stiprios idėjos, jie greit pasimiršta.
Tik nelabai supratau, uz ka ten peikiamas tas eilerastis su tais perliukais, tokiais kaip "actu virtes vyno slakas", "laringitike kate" ir pan. Ar del ju "klishishkumo"? Na, autoriaus gynybai, galima pasakyti, kad apie laringitikiu kaciu motyvo dar neteko matyt :D
O siaip, gal sis eilerastis buvo parasytas kaip savotiska parodija? Arba tiesiog bandymas sukurti atmosferini vaizdeli, kaip kokiuose nors E.A.Po apsakymuose ir eilese?
Jei man nepatinka tinklapis www.rasyk.lt ar turiu apsimetinėti, kad patinka?
Cenzūra???
Mano komentare nefigūravo keiksmažodžiai ar pan!
Mano teisę į asmeninę nuomonę gina
Lietuvos Konstitucija
(...)
25 straipsnis
Žmogus turi teisę turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti.
Žmogui neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas.
(...)
28 straipsnis
Įgyvendindamas savo teises ir naudodamasis savo laisvėmis, žmogus privalo laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, nevaržyti kitų žmonių teisių ir laisvių.
Beje, autoriaus charakterio ypatybės ir jo kūrinių kontekstas šiuo atveju man neimponuoja. Aš ne jį vertinu ir ne jo bibliografiją. Aišku, visiems valia vertinti pagal savo skonį ir stiliaus supratimą. Bet savojo atsisakyti neketinu, nevarkit.
Norisi sumokėti ta pačia korta ir apkaltinti visokiais daltonizmais. Nors tiesa daug proziškesnė: skirtingi skoniai. Recenzento pozicija panaši į tą, kurią nuolat tenka girdėti poetiniuose konkursuose: mokykitės technikos, rimuokite, skaitykite klasiką, nebijokite jausmingumo. Ir negaliu sakyt, kad toks kelias klaidingas. Tik nereikia absoliutinti jo.
O apskritai.. Džiugu, kad rimčiau pakapstė šį - kultūriniame gyvenime - marginalų rinkinuką. Gal dar kas norėtų pakapstyti "Kauno jaunuosius"? :)))
Galbūt būtų įdomu išgirsti kokio "apsišlavimo" apgynimą nuo mano sustabarėjusios nuomonės. Tačiau, manau, vis tiek visi liktų įsitikinę savo teisumu...
Beje, anaiptol nevadinčiau rašykų marginalais. Tikrieji marginalai sėdi savo tinklapiuose (rūsiuose) ir į didijį ringą nesiveržia. Nei knygomis, nei po vieną. O "Kauno jaunuosius" gal kokia varzha apžvelgtų?
Atleiskite, man rodos, ne visai aiškiai pasakiau ir tamsta ne taip supratai: tariau, kad recenzija iš dalies reprezentuoja tų dėdžių ir tetų nuomonę. Ir tiek. Neketinau sakyt, kad pats ragini jaunuosius poetus ieškoti jausmingumo. :) Dar to betrūko! Bet pažiūrėkim, ką gerai įvertinai: Burbaitės, Ferdmanaitės sentimentaliukus (šiaip jos neblogos autorės). O šaltokus kalbinius žaidimus iš karto atmetei. Sutik, tam tikra tendencija recenzijoje - nors gal visai netyčinė.
Kažkaip plačiau diskutuoti tingiu, nes tektų pereiti nuo antologijos prie konkrečių autorių. Mat antologija - tokia, kokia yra: pristatanti autorius 1(!) kūriniu - daro meškos paslaugą, niveliuodama viską į... hmz...
Dėl marginalijų: reikėtų sutarti, kas tie marginalai. Aš viso labo norėjau pasakyti (ir pasakiau), kad ši knyga yra iš kultūrinio gyvenimo paribio. Tamsta, kiek supratau, kalbate apie didijį undergroundą. Taip, Rašykai - ne undergroundas ar avantgardas.
"Kauno jaunuosius" apžvelgti reikėtų ne kokiai varzhai, nes kokia varzha pasielgtų nekorektiškai tam tikrų almanacho autorių atžvilgiu.
Beje, jausmingumas ir jausmai - skirtingi dalykai. Vat jausmingumo tai pilni rašykai. O jausmų, įvilktų taip, kad juos verta kam nors kitam parodyt - mizeris. (Ir jei jau visai atvirai, ko gero, tik du iš tų eilėraščių su jais susiję :P)
(Ir šiaip rimuot niekam nesiūliau. Kažin, kur tai įskaitei. Tiesiog konstatavau faktą, kad rinkiny dominuoja baltosios eilės; dievas mato, visada geriau verlibras, nei nemokšiškas rimas.)
Daugiausiai dėl to, kad tai amžina vertintojų litanija. Va, įsivaizduok, kaip kokia Abrutytė (sic!) ima ir po konkursiniais darbais parašo, kad jaunimas visai jau netikęs - klasikiniais metodais nesinaudoja - matyt, nemoka.
Tarsi jaunuomenė neturėtų ko pasakyti (o jei turi ką pasakyti, tai ir savo formos ieškai, ar ne?).
IR man atrodo, kad spekuliuoji tuo skirtumu tarp jausmų ir jausmingumo. Kaip apskritai poetinis tekstas be jausmo gali būti? O jei sutarsime, kad kalbame ne apie epinę poeziją, tai teks pripažinti, kad jausmas - pati ta ašis, esminis dalykas. Tiesa, čia vėl tektų tartis, ką vadinam jausmu ;)
P.S. o dažnai ir formos paieškomis piktnaudžiaujama: kai yra forma tik dėl formos tai anoks čia gėris. Beje, tas taikytina ne tik literatūrai.
Visiškai pritariu, kad forma dėl formos yra blogis. Bet idėja dėl idėjos - irgi ne pyragas.
> visai visai nieko doro ten? Rašykai, aišku
> baisu, bet ir ten pasitaiko vienas kitas
> įdomesnis darbas - tik kad sunku jį atkast tarp
> tos masės... Vien todėl ir lioviausi ten
> lankęsis.
Knygos išleidimas - vogta idėja.
Žinoma, pirmieji juk tai padarė egiptiečiai! O paskui visi vien tik vogė... :)