Autorius: Lina Darbutaitė
Data: 2001-06-12
Mitologinė fantasy - lyg bandymas įeiti į tą paveikslą ir priversti herojus judėti, atgyti. Pasirodyti galbūt kitokiais, nei jie yra įsivaizduojami. M. Z. Bradley "Kasandros" Achilas - aršus pakvaišėlis, neturintis nė lašo žmogiškumo, o Kasandros pranašavimo dovana - visai ne iš Apolono…
Ką ir kalbėti, mūsų tautietė M. Gimbutienė, atradusi Senąją Europą - taikią matriachalinę akmens - žalvario kultūrą, kurioje garbinamos Deivės, ir kurią nustelbė agresyvūs patriarchalai - indoeuropiečiai su savaisiais Dievais, smarkiai pasitarnavo ne tik archeologijai ir mitologijai, bet ir feministėms bei rašytojams.
Šį - Senosios ir Naujosios - indoeuropietiškos - Europos karą stebime "Kasandroje": "Anksčiau šiame krašte nebuvo karalių; buvo tik karalienės, deivių dukterys, ir jos pačios rinkdavosi sau vyrus. Bet paskui į mūsų šalį atsibastė Dangaus dievų garbintojai, žirgų ir geležies tauta, ir kuomet mūsų karalienės išsirinko vyrus iš jų, tie pasiskelbė karaliais ir pareikalavo teisės valdyti. Dievai ir deivės susivaidijo, ir jų kovos lauku tapo Troja…"
Knygoje be galo daug feminizmo, todėl ši knyga neabejotinai labiau patiks moterims. "Kasandros" herojės, kurių gyslomis dar teka Senosios Europos karalienių kraujas, žino - moteris - tai Deivės įsikūnijimas. Ji turi dievišką galią gimdyti ir auginti vaikus. Tačiau dauguma jų jau nuolankiai paklūsta vyrams, ir, o siaube, savo laimę regi ne laisvame klajokliškame gyvenime, kaip nepriklausomosios amazonės, o santuokoje. Šito niekaip negali suprasti Kasandra, vis paburnojanti prieš meilės deivę Afroditę, tačiau ir pati, deja, neišvengusi jos prisilietimo. Su kokiu mitiniu herojumi M. Z. Bradely knygoje Kasandra susieta meilės ryšiais, nutylėsiu…Vis dėlto moterų padėtį geriausiai apibūdina ne skundai, jog jos turi sėdėti namuose moterų pusėje ar nesikišti į karo reikalus, o scena jau sugriovus Troją: Kasandra, Andromachė, senoji Hekabė, kaip ir visas kitas grobis - šilkai, prabangūs apdarai, vazos ir puodynės - laukia, kada gi jas pasidalins nugalėtojai ir kam jos atiteks…
Gaila, kad M. Z. Bradley nesukuria tokios priešų apgulto miesto pražūties laukimo įtampos, kaip M. Waltari "Mirties angele"… Tragišką Trojos žlugimą ir daugelio trojėnų žūtį švelnina Kasandros regimi laimingo pomirtinio gyvenimo vaizdai. Bet kas autorei tikrai pavyko - tai pavaizduoti dievus. Tiksliau, jų apraiškas šiapusiniame pasulyje - netikėtai įsikūnijant, subtiliai apsireiškiant, vos vos pasirodant - taip, kad netikinčiam galėtų išlikti abejonė, taip, kaip ir pridera dievams…
Skaityti tikrai verta. Išskyrus epilogą. Jei perskaičius "Kasandrą" iki paskutiniojo skyriaus pabaigos pasirodys, kad patetiškai - sentimentalus happyendas visiškai nebūtinas, tiesiog sustokite čia. Nors, žinau - smalsumas nenugalimas…
Įdomu, ypač feminizmo šalininkėms :-)
"Derzhite menia troje..." (c) :)
O pati Kasandra, bijau, kad neišgalvota...
shlyxtux: negaliu nepasakyti, jog tamstos liežuvis tiesiog žavingas.Atsakant į klausimą, tai domėjausi apie tą pačią, tačiau negaliu žinoti visų deivių, dievų, nimfų, orakulų ar šiaip didvyrių.ar ne?juoba patys graikai, romėnai tarp savų nesusigaudydavo.
Del dievuku ir pusdievuku, aishku, visu zhinot neimanoma, bet Kasandra buvo gan svarbus mitologinis vienetas.
Kasandra nebuvo nei deivė, nei dievas, nei nimfa, nei orakulas ir net šiaip didvyrė.
Ji buvo Menelajo ir Pario sesuo.
Tai ne titulas ir ne dievybė, o giminystė.
Seserų ir brolių jiedu turėjo daug.
Skaitydama lygiagrečiai su "Kasandra" varčiau ir "Senovės Graikijos mitai ir legendos" (berods taip ši knyga vadinama), dar "Antikos mitologijos žinynas". Visada įdomu, kiek medžiagos paimta iš tikrųjų, o kiek išgalvota.
Jau nebeatsimenu, kuo baigėsi "tikrosios" Kasandros gyvenimas, bet kad jis skyrėsi nuo knygos, tai tikra. Beje, žinių apie ją išlikę labai nedaug, taigi, atsiveria plati terpė autoriaus fantazijai...
Vienžo, gali paskaityti pati.
Apie filmą "Troja".
Ten išskyrus gražuolį Bradą Pitą, daugiau nieko gero.
Momentais, žiūrint filmą, susidarė įspūdis, kad po "Žiedų valdovo" liko šiek tiek pilių dekoracijų. Tai ant tų dekoracijų naują filmą "iškepė". Net kai kuriuos aktorius tuos pačius pasiėmė. Pigu ir gražu...
Juk jei statyti epopėją, įvertinti tai, kiek metų truko Trojos karas, žinai, kiek kostiumų, perukų, kiek statistų, kiek grimo pasendinti herojus reikėtų...
Taigi, anot filmo kūrėjų, Trojos karas truko 2 savaites. Pigu ir gražu...
Filmas visai neblogas, o Bradas Pitas visai negrazhus. Bent jau man jis panashus i parshiuka.
Ne Menelajo sesuo. Suklydau.
Bradas Pitas vaidmeniui labai tiko. Na, toks gražus ir įžūlus, gal greičiau tiktų išsireiškimas "naglas".
Tik "efektai" truputį erzino.
Bet Eleną vaidinanti aktorė man nebuvo nei graži, nei įsimenanti. Tokia... neįdomi.
O dar tipo, pusę metų buvo ieškota jos vaidmeniui.
Kas dėl filmo, tai jo grynai made in hollywood
Šiaip jo iš Elenos vaidmens tikėjausi tikrai kažko super duper, ale kiba ten gražuolių trūksta? bet geros buvo mušio scenos, liux operatorių darbas. Ten tas dydvyris Hektoras ir man patiko jo kovos scena su Achilu.Va kas patiko tai patiko.
Ar tikrai jau Kasandra toks jau svarbus mitologinis vienetas, shlyxtux? Nestatyčiau aš jos su tikrai svarbiomis personomis, kaip Heraklis or Apolonas, ar Prometėjas.
o kur mitus gauti tuos kasnadra
Eridano knyga 2000 metų (http://skaityta.sandbox.lt/edition/get/165). Reiškia gali gauti arba knygyne arba pasiskolinti iš ko nors.