Autorius: Gintautas K. Ivanickas
Data: 2003-03-05
Andrzej Sapkowski
Kai XVa. viduryje seras Thomas Malory pakliuvo kalėjiman už ginkluotą užpuolimą bei moters išprievartavimą, ar galėjo kas nors nuspėti, jog šis faktas pasitarnaus pasaulinei literatūrai ir ypač fantasy žanrui? Tačiau nutiko būtent taip. Dienos kalėjime ilgos ir nuobodžios - matyt, taip pat buvo ir viduramžiais. Tad turėdamas begalę laiko, Malory griebėsi plunksnos ir sukūrė iš tiesų nemirtingą veikalą - riterių romaną "Artūro mirtis", pasakojantį apie legendinį karalių Artūrą, Gvineverę, Lanselotą, Morganą… Vargu, ar šiais laikais atsirastų daug žmonių, negirdėjusių šių vardų.
Savaip permąstyt ir perpasakot legendą bandė ne vienas rašytojas. Tačiau - kad ir kaip bebūtų keista - labiausiai tai sekėsi moterims. Ko gero, pačios nuostabiausios artūriados - tos, kurias sukūrė M.Z.Bradley bei M.Stewart. Na, apie M.Stewart trilogiją - gal kitu sykiu, o dabar atsiverskime beprotiškai storą knygą (1022 psl. itin smulkiu šriftu!) ir sykiu su M.Z.Bradley pasinerkime į Avalono rūkus.
Svarbiausia romano figūra - anaiptol ne karalius Artūras, o jo sesuo, fėja Morgana - klasikinėje legendos versijoje pavaizduota kaip piktoji burtininkė. Romane ji įvardinta kaip Morgeina, Gvineverė - Gvenvifar, Lanselotas - Lanseletu, bet aš jau naudosiu įprastus mūsų (ar bent jau - mano) ausiai vardus. Taigi - "Avalono rūkų" Morgana anaiptol ne ta tradicinė "blogietė". Tai moteris, kuri galėjo būti laiminga, mylima ir mylinti, jei… Jei būtų paklausius širdies, o ne pareigos balso. Tačiau Avalono interesai reikalavo visai ko kito. Ir tai sugriovė Morganos gyvenimą. O jei pažvelgsime atidžiau, suprasime, jog Morganos ir jos brolio Artūro simbolinė ritualinė "santuoka", iš kurios gimė Mordredas buvo ta blogio sėkla, kuri išbujojo ir suniokojo ne tik Morganos, tačiau ir daugelio kitų - Artūro, Gvineverės, Lanseloto, Mordredo - gyvenimus. O, jei tik tiek! Ritualine Belteino "santuoka", Vivianos, Avalono valdovės, sumanymu turėjusi padėti pagrindus Artūriškosios Britanijos suklestėjimui, iš tiesų sunaikino tą Britaniją, visiems laikams iš mūsų pasaulio išstūmė Avaloną… Ne veltui sakoma "Gerais norais grįstas kelias pragaran".
Nemaža dėmesio skiriama religijų konfliktui - senojo Deivės kulto ir krikščionybės priešpriešai. Galbūt todėl, kad istorija pasakojama Avalono žynės Morganos lūpomis - tačiau simpatijos aiškiai ne krikščionybės pusėje. Juk jei ne krikščionybės tabu - viskas galėjo susiklostyti šiek tiek kitaip.
Dar viena knygos savybė - praktiškai nėra neigiamų herojų. Visi jie - savaip teisūs, netgi tuomet, kai išduoda vienas kitą, skaudina, apgauna… Rodos, ne jie patys tai daro - o pats Likimas žaidžia jų poelgiais. Likimas, lemtis… Ką bedarytų Morgana, viskas pasisuka tik taip, kaip buvo iš anksto nulemta. Ir tas lemties šešėlis, nuolat kabantis virš visų herojų galvų - persunkia visą pasakojimą nenusakomu liūdesiu.
Legenda apie Artūrą Bradley pastangomis pavirsta legenda apie moteris - Vivianą, Igreinę, Morganą, Gvineverę… Visi vyriškiai šių įdomiai atskleistų moterų charakterių fone atrodo šiek tiek šabloniški ir plokšti tarsi iš kartono iškirptos figūros. Tačiau tai neerzina ir nekliudo.
Pasakojimas - tarsi plati lygumos upė - neskubrus, iš lėto plukdantis link finalo. Veiksmo mėgėjui knyga gali ir nepatikti. Netgi dauguma mūšių ir susirėmimų įvyksta "kažkur ten" - pargrįžta randuoti vyrai ir dviem žodžiais nupasakoja, kas ir kaip. Nepaisant to - knyga įtraukia ir nesinori padėt jos į šalį… Vis dėlto tenka sukaupti valią ir užversti - "Avalono rūkai" neįveikiami per vieną vakarą. Ne tik todėl, kad nemenkos apimties, tačiau ir todėl, kad tekstu mėgaujiesi. Mėgaujiesi taip, jog užvertus paskutinį puslapį, darosi gaila, kad Bradley neparašė dvigubai ilgesnės istorijos.
Fantasy šedevras
O del skonio ginchytis neverta. Man abi patiko, bet... "Avalonas", IMHO, kur kas geresnis :)
Vienzho, iki shios knygos nesitikejau, kad egzistuoja ir 'female shauvinistic pig'. Lioodna kazhkaip patapo.
Beje, apie apžvalgos vieną teiginį (IŠDUODU SIUŽETĄ): Morgeinos ir Arturo santuoka, kiek suprantu, buvo ne Belteino ritualas. Belteinas - "gegužinės", kasmetė šventė, o Arturas ir Morgeina susitiko per visai kitą ritualą, per Arturo tikrinimą būti karaliumi, ritualinį elnio nužudymą.
o ji si knyga yra knygynuose, nes nemaciau dar jos?
o lietuviu kalba,kada nors sia knyga isleis?
Įspūdžiai perskaičius: nors knyga tikrai didelės apimties, ji nevargina ir nėra be proto ištęsta, pasakojimas neskubrus ir ramus, tad skaitomas labai maloniai. Knyga man nepasirodė feministiška, tad tenka daryti išvadą, kad kai kuriems skaitytojams "feminizmo" požymis yra pasakojimas moters akimis ir nekartojimas kas pastraipą, jog vyras turi būti moters valdovas. Įdomiai supinta į naujovišką raštą senovinė motologija, tik vietomis autorė per daug nuslysta į ezoterinį filosofavimą, o ir reinkarnacijos temą galėjo palikti ramybėje - per daug sąsajų, kad jos logiškai nuskambėtų. Charakteriai gyvi ir sodrūs, gerai psichologiškai motyvuoti, palyginus su egzotiškomis ir tolimomis legendų figūromis, atrodo žmogiškos ir suprantamos. Kiekvienas jų turi gerąją ir blogąją puses, tiesa, yra pora grynai neigiamų personažų: Gvenvifar brolelis ir "pagrindinis niekadėjas" (kaipgi be jo) Mordredas. Šiap be jo labiausiai man asmeniškai pasirodęs atstumiančiu personažas buvo Gvenvifar. Primityvi moterėlė, užsidariusi religiniame kiaute, kad tik, neduok dangau, nereiktų pagalvoti savo galva, mirtinai pavydinti visoms moterims, kurios nėra tokios. Kitiems herojams galėčiau prikišti tiek, kad galėtų jie vieną kartą išsiaiškinti santykius tarpusavyje, o ne tempti gumą, kol padėtis tampa nebevaldoma. Siužeto pagrindas ir varomoji jėga - amžinoji įvairių ambicingų dedamųjų jėgų kova dėl valdžios, nesiskaitant su priemonėmis. Ir Deivės pasekėjai, besipiktindami krikščioniškųjų kunigų veiksmais, nepastebi, kad patys darosi įtartinai į juos panašūs, net griebiasi panašių priemonių. Atrodo, kad dvi religijos šalia sugyventi negali, bent kol jų šventikai niaujasi dėl valdžios. Tiesa, kai kurių personažų veiksmų su garbingo elgesio supratimu suderinti neįmanoma: Artūro kardas, pavyzdžiui. Jei jis atsisakė remti Avaloną ir Deivės religiją, velniams jam pagoniškas kardas iš ten pat? Bet ne, pasiliko jį dėl visa ko. Kuriam galui Kevinas atgabeno Deivės relikvijas į krikščionišką bažnyčią? Jei jau ji laiko tą velnio išmislu, tai taip tegul ir būna. Jei gvenvifar iš Morgeinos paprašė amuleto , o ši įspėjo, kad kerai gali suveikti net aip, kaip tikimasi, kodėl Gvenvifar manėsi turinti teisę apšaukti Morgeiną ragana, kai taip ir įvyko? Gyvenime tokių žmonių yra pakankamai daug, būtų malonu, jei nors vienoje knygoje su protingais personažais tokie dalykai nesidėtų. Tiesiog dėl atgaivos.
Šiaip knyga įdomi, gana originali ir neplokščia dėl paprastų kaip blynai personažų. Verta perskaityti dėl vidurinio išsilavinimo ir tiems, kurie domisi Artūro legendos interpretacijomis.
Dar norėčiau pridėti, kad šioje knygoje akis bado nebent tai, kaip personažai galus darosi dėl "išorinio" "padorumo". Pavyzdžiui, Artūras su Gvenvifar: jis myli Morgeiną, Gvebvifar atžvilgiu jaučia nebent draugiškumą ir švelnumą, ji myli Lanseletą, Artūro atžvilgiu irgi yra tik švelni bei draugiška. Bet abu kamuojasi, savo jausmus laikydami nepadoriais ir pergyvendami, jog sutuoktiniui nepuoselėja "deramų' emocijų. O kodėl turėtų juos puoselėti? Taigi todėl, kad jie SUSITUOKĘ, kaipgi be to. Lyg santuoka būtų automatiškai lygu meilei. Apibendrinant, šioje knygoje Deivės kultui galima pripažinti neginčijamą pranašumą dėl to, kad jo išpažinėjai laiko dalykus tokiais, kokie jie yra, ypač kas liečia meilę ir seksą. Priešingai nei krikščionybės pasekėjai, verčiantys atgailauti dėl natūraliausių jausmų ir norų.