Marion Zimmer Bradley „THE MISTS OF AVALON“

Autorius: Gintautas K. Ivanickas
Data: 2003-03-05

cover Apie knygą: Marion Zimmer BradleyTHE MISTS OF AVALON
Leidykla: Bantam Books (1995)

"Legenda, užgimusi VI-VII a. Britanijos salose (tuometinei Europai - vos ne pasaulio pakraštyje) trenkė į Europos ir pasaulinės kultūros varpą taip stipriai ir sukėlė tokį rezonansą, jog šis skambesys nenutyla dar ir dabar, o juk praėjo jau beveik keturiolika šimtmečių."

Andrzej Sapkowski

Kai XVa. viduryje seras Thomas Malory pakliuvo kalėjiman už ginkluotą užpuolimą bei moters išprievartavimą, ar galėjo kas nors nuspėti, jog šis faktas pasitarnaus pasaulinei literatūrai ir ypač fantasy žanrui? Tačiau nutiko būtent taip. Dienos kalėjime ilgos ir nuobodžios - matyt, taip pat buvo ir viduramžiais. Tad turėdamas begalę laiko, Malory griebėsi plunksnos ir sukūrė iš tiesų nemirtingą veikalą - riterių romaną "Artūro mirtis", pasakojantį apie legendinį karalių Artūrą, Gvineverę, Lanselotą, Morganą… Vargu, ar šiais laikais atsirastų daug žmonių, negirdėjusių šių vardų.

Savaip permąstyt ir perpasakot legendą bandė ne vienas rašytojas. Tačiau - kad ir kaip bebūtų keista - labiausiai tai sekėsi moterims. Ko gero, pačios nuostabiausios artūriados - tos, kurias sukūrė M.Z.Bradley bei M.Stewart. Na, apie M.Stewart trilogiją - gal kitu sykiu, o dabar atsiverskime beprotiškai storą knygą (1022 psl. itin smulkiu šriftu!) ir sykiu su M.Z.Bradley pasinerkime į Avalono rūkus.

Svarbiausia romano figūra - anaiptol ne karalius Artūras, o jo sesuo, fėja Morgana - klasikinėje legendos versijoje pavaizduota kaip piktoji burtininkė. Romane ji įvardinta kaip Morgeina, Gvineverė - Gvenvifar, Lanselotas - Lanseletu, bet aš jau naudosiu įprastus mūsų (ar bent jau - mano) ausiai vardus. Taigi - "Avalono rūkų" Morgana anaiptol ne ta tradicinė "blogietė". Tai moteris, kuri galėjo būti laiminga, mylima ir mylinti, jei… Jei būtų paklausius širdies, o ne pareigos balso. Tačiau Avalono interesai reikalavo visai ko kito. Ir tai sugriovė Morganos gyvenimą. O jei pažvelgsime atidžiau, suprasime, jog Morganos ir jos brolio Artūro simbolinė ritualinė "santuoka", iš kurios gimė Mordredas buvo ta blogio sėkla, kuri išbujojo ir suniokojo ne tik Morganos, tačiau ir daugelio kitų - Artūro, Gvineverės, Lanseloto, Mordredo - gyvenimus. O, jei tik tiek! Ritualine Belteino "santuoka", Vivianos, Avalono valdovės, sumanymu turėjusi padėti pagrindus Artūriškosios Britanijos suklestėjimui, iš tiesų sunaikino tą Britaniją, visiems laikams iš mūsų pasaulio išstūmė Avaloną… Ne veltui sakoma "Gerais norais grįstas kelias pragaran".

Nemaža dėmesio skiriama religijų konfliktui - senojo Deivės kulto ir krikščionybės priešpriešai. Galbūt todėl, kad istorija pasakojama Avalono žynės Morganos lūpomis - tačiau simpatijos aiškiai ne krikščionybės pusėje. Juk jei ne krikščionybės tabu - viskas galėjo susiklostyti šiek tiek kitaip.

Dar viena knygos savybė - praktiškai nėra neigiamų herojų. Visi jie - savaip teisūs, netgi tuomet, kai išduoda vienas kitą, skaudina, apgauna… Rodos, ne jie patys tai daro - o pats Likimas žaidžia jų poelgiais. Likimas, lemtis… Ką bedarytų Morgana, viskas pasisuka tik taip, kaip buvo iš anksto nulemta. Ir tas lemties šešėlis, nuolat kabantis virš visų herojų galvų - persunkia visą pasakojimą nenusakomu liūdesiu.

Legenda apie Artūrą Bradley pastangomis pavirsta legenda apie moteris - Vivianą, Igreinę, Morganą, Gvineverę… Visi vyriškiai šių įdomiai atskleistų moterų charakterių fone atrodo šiek tiek šabloniški ir plokšti tarsi iš kartono iškirptos figūros. Tačiau tai neerzina ir nekliudo.

Pasakojimas - tarsi plati lygumos upė - neskubrus, iš lėto plukdantis link finalo. Veiksmo mėgėjui knyga gali ir nepatikti. Netgi dauguma mūšių ir susirėmimų įvyksta "kažkur ten" - pargrįžta randuoti vyrai ir dviem žodžiais nupasakoja, kas ir kaip. Nepaisant to - knyga įtraukia ir nesinori padėt jos į šalį… Vis dėlto tenka sukaupti valią ir užversti - "Avalono rūkai" neįveikiami per vieną vakarą. Ne tik todėl, kad nemenkos apimties, tačiau ir todėl, kad tekstu mėgaujiesi. Mėgaujiesi taip, jog užvertus paskutinį puslapį, darosi gaila, kad Bradley neparašė dvigubai ilgesnės istorijos.

Fantasy šedevras

Komentarai

Vita 2003-03-11 10:01:50
Sutinku, kad tai tikrai gera knyga, bet aš pasigedau veikėjų, kuriems jausčiau simpatiją. Vyrų veikėjų paveikslai, kaip pastebi apžvalgininkas, šabloniški, o visos moterys labai manipuliuojančios. Tai liūdna ir net pesimistinė knyga, todėl Stewart trilogija man patiko labiau.
bangis 2003-03-11 10:14:06
Na, Stewart optimistine ash nedrischiau pavadinti :)
O del skonio ginchytis neverta. Man abi patiko, bet... "Avalonas", IMHO, kur kas geresnis :)
shlyxtux 2003-06-09 12:39:46
Vat bootent, Vita -- ten ne neigiamu veikeju nera, o teigiamu. Vyrai arba shovinistines kiaules, arba ishtizhe durneliai, o jau bobos, jezau wajezau...arba kales (nors IMO anglishkas terminas 'bitch' geriau skamba), arba vargshes skriaudzhiamos nekaltybes, kurios tiesiog negali neregzti intrigu, bo tie vyrai tokie jau blogi...

Vienzho, iki shios knygos nesitikejau, kad egzistuoja ir 'female shauvinistic pig'. Lioodna kazhkaip patapo. nusimines
Indraja 2004-02-10 17:32:54
Knyga tikrai įdomi. Manyčiau, kiekvienas veikėjas savaip teigiamas ir neigiamas. Šovinizmo nepastebėjau - rašytoja nutarė kalbėti tik apie moterų veikėjų vidinį gyvenimą, todėl vyrai atrodo pilkesni. Pesimizmas? Pabaigoj išgirdau ramaus susitaikymo su gyvenimo tėkme gaidą. Labiausiai šioje knygoje patiko būtent konflikto tarp religijų vaizdavimas, tas konfliktas kaip veikėjų elgsenos pagrindas. Ir sklandžiai į pasakojimą įpintos užuominos apie kitas legendas ir mitologijas, kitų kraštų istorijos faktus. Dėl neišsilavinimo nesuprantu, kodėl tiek daug Bradley ir Tolkien frazių skamba beveik žodis žodin? Gal bendrų šaltinių įtaka?
Indraja 2004-02-17 12:19:04
Apsišviečiau... "Starlit Jewel" dainoms su JRRT žodžiais muziką kūrė ir Bradley. Labai įdomu matyti tuos pačius elementus šių autorių kūryboje, pateiktus iš skirtingų pasaulėžiūrų taško. Beje, patiko ne tik ir ne tiek konflikto tarp religijų vaizdavimas, kiek jo vieta siužete ir pats bandymas atspėti, kokia galėjo būti ta senoji religija.
Starlin 2006-01-15 23:17:06
Kadangi kitur jau surezgiau ilgą žinutę apie šitą knygą, čia tik trumpai pasakysiu, kad man patiko ir mane įtraukė. Buvo nuobodžių momentų, labai daug kartojimųsi, bet visa tai paaiškinama pačia knygos medžiaga: juk tiek daug kalbama apie nuolat atsikartojantį gyvenimą... Žodžiu, gražu, ir noriu perskaityti kitas knygas.

Beje, apie apžvalgos vieną teiginį (IŠDUODU SIUŽETĄ): Morgeinos ir Arturo santuoka, kiek suprantu, buvo ne Belteino ritualas. Belteinas - "gegužinės", kasmetė šventė, o Arturas ir Morgeina susitiko per visai kitą ritualą, per Arturo tikrinimą būti karaliumi, ritualinį elnio nužudymą.
bangis 2006-01-18 07:50:32
Starlin - gal ir klystu, labai jau seniai skaichiau, bet jei teisingai pamenu, Arturo tikrinimas ir vyko per Belteina - taip kad teisingi abu teiginiai :)
Starlin 2006-01-24 11:30:36
Galbūt. :) Tiksliai nepamenu, juk tai buvo knygos, sakykim, pirmoje pusėje...
Inga 2009-06-21 15:36:11

o ji si knyga yra knygynuose, nes nemaciau dar jos?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2009-06-22 09:06:11

o lietuviu kalba,kada nors sia knyga isleis?

Skaitytoja 2009-07-02 16:03:33

Įspūdžiai perskaičius: nors knyga tikrai didelės apimties, ji nevargina ir nėra be proto ištęsta, pasakojimas neskubrus ir ramus, tad skaitomas labai maloniai. Knyga man nepasirodė feministiška, tad tenka daryti išvadą, kad kai kuriems skaitytojams "feminizmo" požymis yra pasakojimas moters akimis ir nekartojimas kas pastraipą, jog vyras turi būti moters valdovas. Įdomiai supinta į naujovišką raštą senovinė motologija, tik vietomis autorė per daug nuslysta į ezoterinį filosofavimą, o ir reinkarnacijos temą galėjo palikti ramybėje - per daug sąsajų, kad jos logiškai nuskambėtų. Charakteriai gyvi ir sodrūs, gerai psichologiškai motyvuoti, palyginus su egzotiškomis ir tolimomis legendų figūromis, atrodo žmogiškos ir suprantamos. Kiekvienas jų turi gerąją ir blogąją puses, tiesa, yra pora grynai neigiamų personažų: Gvenvifar brolelis ir "pagrindinis niekadėjas" (kaipgi be jo) Mordredas. Šiap be jo labiausiai man asmeniškai pasirodęs atstumiančiu personažas buvo Gvenvifar. Primityvi moterėlė, užsidariusi religiniame kiaute, kad tik, neduok dangau, nereiktų pagalvoti savo galva, mirtinai pavydinti visoms moterims, kurios nėra tokios. Kitiems herojams galėčiau prikišti tiek, kad galėtų jie vieną kartą išsiaiškinti santykius tarpusavyje, o ne tempti gumą, kol padėtis tampa nebevaldoma. Siužeto pagrindas ir varomoji jėga - amžinoji įvairių ambicingų dedamųjų jėgų kova dėl valdžios, nesiskaitant su priemonėmis. Ir Deivės pasekėjai, besipiktindami krikščioniškųjų kunigų veiksmais, nepastebi, kad patys darosi įtartinai į juos panašūs, net griebiasi panašių priemonių.  Atrodo, kad dvi religijos šalia sugyventi negali, bent kol jų šventikai niaujasi dėl valdžios. Tiesa, kai kurių personažų veiksmų su garbingo elgesio supratimu suderinti neįmanoma: Artūro kardas, pavyzdžiui. Jei jis atsisakė remti Avaloną ir Deivės religiją, velniams jam pagoniškas kardas iš ten pat? Bet ne, pasiliko jį dėl visa ko.  Kuriam galui Kevinas atgabeno Deivės relikvijas į krikščionišką bažnyčią? Jei  jau ji laiko tą velnio išmislu, tai taip tegul ir būna.  Jei gvenvifar iš Morgeinos paprašė amuleto , o ši įspėjo, kad kerai gali suveikti net aip, kaip tikimasi, kodėl Gvenvifar manėsi turinti teisę apšaukti Morgeiną ragana, kai taip ir įvyko? Gyvenime tokių žmonių yra pakankamai daug, būtų malonu, jei nors vienoje knygoje su protingais personažais tokie dalykai nesidėtų. Tiesiog dėl atgaivos.

 Šiaip knyga įdomi, gana originali ir neplokščia dėl paprastų kaip blynai personažų. Verta perskaityti dėl vidurinio išsilavinimo ir tiems, kurie domisi Artūro legendos interpretacijomis.

Skaitytoja 2009-07-02 18:48:37

Dar norėčiau pridėti, kad šioje knygoje akis bado nebent tai, kaip personažai galus darosi dėl "išorinio" "padorumo". Pavyzdžiui, Artūras su Gvenvifar: jis myli Morgeiną, Gvebvifar atžvilgiu jaučia nebent draugiškumą ir švelnumą, ji myli Lanseletą, Artūro atžvilgiu irgi yra tik švelni bei draugiška. Bet abu kamuojasi, savo jausmus laikydami nepadoriais ir pergyvendami, jog sutuoktiniui nepuoselėja "deramų' emocijų. O kodėl turėtų juos puoselėti? Taigi todėl, kad jie SUSITUOKĘ, kaipgi be to. Lyg santuoka būtų automatiškai lygu meilei. Apibendrinant, šioje knygoje Deivės kultui galima pripažinti neginčijamą pranašumą dėl to, kad jo išpažinėjai laiko dalykus tokiais, kokie jie yra, ypač kas liečia meilę ir seksą. Priešingai nei krikščionybės pasekėjai, verčiantys atgailauti dėl natūraliausių jausmų ir norų.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.