Mika Waltari „ŽMONIJOS PRIEŠAI“

Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2003-03-17

cover Apie knygą: Mika WaltariŽmonijos priešai
Leidykla: Tyto alba (2003)
ISBN: 9986162815
Puslapių skaičius: 556

Imdamas jau ketvirtą lietuvių kalba išleistą šio suomių rašytojo - sportininko (nežinau, ar jis iš tiesų sportavo, tačiau parašyti 38 romanai - tai jau irgi literatūrinis sportas), maždaug nujauti ko tikėtis: "Sinuhė Egiptietis", "Turmsas Nemirtingasis" ir "Mirties Angelas" sudarė gana aiškų įspūdį: sunkiasvoriai istoriniai romanai, pasižymintys ne tik kruopščiu istorinių įvykių atpasakojimu, tačiau ir gilia žmogiška įžvalga, įdomiais veikėjais, stebėtinai skirtingu stiliumi. Nieko keisto, kad Waltari knygos - vienos iš populiariausių "Tyto albos" leidinių. Taigi, jau aišku, kad "Žmonijos priešai" nuo pat pirmojo anonso buvo laukiami. Dar pasidarė įdomiau, kai paaiškėjo, jog šįsyk keliausime į antikos Romą, į Nerono laikus, kai neseniai užgimusiai krikščionybei teko patirti pirmuosius žiaurius išbandymus kryžiumi ir ugnimi. Bet palaukit, krikščionybė… Išbandymai… O ar tik ne už šią temą vienas autorius gavo Nobelio premiją? Prisimenate didingąjį "Kryžiuočių" lietuvių nedraugo Henriko Senkevičiaus "Quo vadis"? Taigi, atrodo, tikėtinas ir deja-vu…

Romanas, kaip ir įprasta autoriui, parašytas kaip amžininko dienoraštis. Šįsyk - Romos senatoriaus Minuto Maniliano Lauso. Nuo mažų dienų Antiochijoje iki senatorystės Urbs Aeterna. Romos imperija tuo metu klesti - išlepinta liaudis laukia duonos ir žaidimų, Dievus garbina kas kokius nori, daugelio pagrindinis rūpestis - tik turto kaupimas.

Vienas iš įdomiausių Waltario romanų bruožų, ypač gerai atsiskleidžiantis pastarajame - tai, kad šis autorius nekuria teigiamų veikėjų. Tiesą sakant, meilės nepajunti nė vienam "Žmonijos priešų" personažui. Na, su Manilianu - lyg ir susitaikai, jis toks natūralus savo laikotarpio žmogus. Pavyzdžiui, kai paaiškėja, kad Neronas susiruošė vaidinimo metu išžudyti penketą tūkstančių krikščionių ir tam prireikia Maniliano valdomo cirko (amfiteatro) šis, nors ir simpatizuodamas krikščionims, nors ir žinodamas, kad kaltinimai neteisingi, negebėdamas perkalbėti imperatoriaus, nusprendžia, kad nieko nepakeis, jeigu atsisakys tai padaryti, o tik beprasmiai žus, todėl surengia ypač gerą vaidinimą. Kai pasidaro aišku, kad sąmokslas prieš Neroną žlugs - išduoda visus savo draugus sąmokslininkus, taip pat ir garsųjį Seneką. Iš viso, dažnai aprašomas romėnų biurokratijos mašinos suderinamumas, žmonių mąstymo racionalus antihumaniškumas kartais tiesiog šiurpinantis, kažkuo netgi primenantis nacistinę Vokietiją. Ypatingai atstumiantys kilmingų moterų paveikslai - išskyrus vieną, visos kitos yra žudikės, nuodytojos, intrigantės ir kitokio blogio indai. Tiesa, vyrai ne kuo geresni - mėmės, persiėdėliai, ištvirkėliai, bevaliai. Ir visi knygos herojai ypatingai gerai mokėjo viena - žudyti. Žmonos žudė vyrus, vyrai - žmonas, meilužes, broliai - seseris, seserys - brolius, o ką jau kalbėti apie svetimus. Apskritai, po šios knygos rodosi, kad Amžinasis Miestas alsavo ištisa mirties kultūra - Maniliano tėvo ir jo žmonos mirties scena, turbūt, viso romano perlas. Ypač akcentuojamas gebėjimas numirti garbingai - įsimenanti frazė: "bet mes juk nuodijome paslapčiomis, namie…" Įtariu, kad jeigu kas nors pamėgintų suskaičiuoti, kiek gi lavonų radosi per tuos 500 psl., skaičių pamestų dar neprikeliavę iki masinių krikščionių žudynių. Buities detalių, kaip ir įprasta Waltariui, labai daug - ypatingai pabrėžiamas romėnų pomėgis vemti (pvz., "Prieš pasirodymą Neronas taip jaudinosi, kad net apsivėmė" arba "tas žmogus taip juokėsi ir plojo per kelius rankomis, kad net apsivėmė"), nemažai žinių apie Romos įstatymus (pvz., kadangi įstatymas draudžia bausti mirtimi nekaltas mergeles, pretorionai jas pirmiausia išprievartaudavo), karybą, papročius, žodžiu - istorijos.

Labai įdomus romane piešiamas ankstyvųjų krikščionių pasaulis - štai ir proga palyginti knygą su minėta nobeline "Quo vadis", kur krikščionys buvo jau toks ryškus kontrastas pergedusiai Romai, kad dažnai net erzindavo. Sutinkame tuos pačius Šv. Paulių ir Šv. Petrą, stebime tą patį Romos gaisrą ir masinį krikščionių nukankinimą. Tačiau skirtumai - labai dideli. "Žmonijos priešuose" krikščionys tik Romos valstybės atžvilgiu taikūs avinėliai, tačiau tarpusavyje riejasi ne prasčiau už romėnus, tik tiek, kad nesigriebia nuodų ar durklų. Vieni seka Pauliaus mokymu, kiti - Petro, treti vėl kaip nors kitaip. Visiška maišalynė. Tiesa, krikščionių pasaulėžiūros kontrastas su vyraujančiu Romoje daugybės religijų kultu yra labai aiškus: krikščionys nukenčia būtent per savo nuolankumą ir aklą tikėjimą juos išgelbėsinčiu atpirkėju, tačiau už tai Manilianas jų nešlovina. Toks poelgis, be abejo, romėną gali tik stebinti. Tad, skirtingai nuo Senkevičiaus, Waltaris net nemėgina vaizduoti kokio nors krikščionybės triumfo, religijų sankirtos, kovos, ne, jis tiesiog aprašo kaip galėjo būti.

Na, o man labiausiai patiko visgi patiko imperatoriaus Nerono personažas. Ne, jis anaiptol ne simpatiškas, bet, ir vėl, nori - nenori lyginau su "Quo vadis" Neronu ir norėčiau atsistojęs paploti Waltariui, kad jo Neronas tapo tikrai ne imperatoriu - blogiečiu - antikristu, o realistišku veikėju, kurio poelgius diktavo ne tik liguista garbėtroška, bet ir politinės aplinkybės, aplinka, papročiai, galiausiai - amžius. Juk Neronas į sostą sėdo vos sulaukęs 17. Gali tik nusilenkti rašytojui, jeigu apmąstant jo sukurtą portretą perveria šiurpas.

Vis dėlto, net ant knygos nugarėlės nurodoma, kad žymiausieji M. Waltari romanai - tai pirmieji trys jau išleisti, lyg ir leidžiama suprasti, kad "Žmonijos priešai" - nėra tarp žymiausiųjų. Ir, tiesą sakant, pirmoji knygos pusė tikrai vangoka ir prėska. Rodos, yra visi Waltario kokteilio komponentai, tačiau gėrimas nesvaigina - galbūt dėl keistoko pasakojimo stiliaus, kuris, tikriausiai, pretenduoja į autentiškus romėnų raštus. Tačiau antroji knygos pusė viską grąžina į tinkamas vėžes - padėti knygos į šalį nebesinori, tik skaityti, skaityti, skaityti…

Skaityti!

Komentarai

shlyxtux 2003-03-17 15:57:10
Nezhinau, ar skaitysiu shita Waltari knyga, bet perskaitymas tikrai nepakeis isitikinimo: blogiau uzh 'Quo Vadis' neboona. zaliux
Ech, maniau, kad tik 'Oskarus' dalina pagal kazhkokius nesuprantamus principus, pasirodo, kad ir Nobelius. Tikiuosi, tik literatoorinius.
Vita 2003-03-18 15:06:42
Jokiu būdu nesutinku, kad blogiau už "Quo vadis" nebūna. Žinoma, ši knyga turi nemažai trūkumų, ji sentimentali, bet yra labai įdomių linijų, pavyzdžiui, Petronijaus, taip pat meniškai stiprių aprašymų (Romos gaisras). Aš ir dabar ją kartais paskaitau, praleisdama visokius verksmingus krikščionių aprašymus.
Justinas 2003-03-18 15:23:05
Aha, Petronijus - tai tikrai liuks. O va "Žmonijos priešuose" apie Petronijų - tik pora žodžių :(
teodosijus 2003-03-26 15:36:41
Jeigu nuplaki tada palengvini kancias? Bet ar pats plakimas nesukelia nezmonisku kanciu ?!! As manau, kad klausimas siuo atveju buvo nekorektiskas.
Z Justinas 2003-03-26 17:05:41
teodosijau, kad palengvintų, pagreitintų mirtį ant kryžiaus. Kančios, žinoma, nežmoniškos, bet trunka trumpiau...
Nekabojes 2003-03-26 17:51:55
Čia kaip pažiūrėsi - kiek skaičiau apie nukryžiavimus, kabant ant kryžiaus žmogelis greitai praranda sąmonę, tad ne itin ką ir jaučia.
kuris nekabo 2003-03-27 11:29:59
zhiurint kaip kabo. ar tik pririshtas, ar prikaltas.
Zhiurint 2003-03-27 12:33:25
Zhiurint... Pririshtas gyvens ilgiau, bet veliausiai po paros likusi laika iki mirties jau kabes be samones. Prikaltas kuri laika kankinsis daugiau, bet neilgai trukus ir prras samone ir pasimirs. Aishku ne pyragai abiem atvejais, bet budavo kur kas baisesniu kankinimu.
shlyxtux 2003-07-09 06:44:33
Na ka...tipishkas Waltari. zaliux Ka galima paminet, tai kad patiko pasakojimas 'pirmuoju kvailu asmeniu' -- bo Maniliano nesusigaudymas gyvenime linksmina. Ypach kai pats (t.y. skaitytojas) jau viska perpratai, o jis, vargshas, vis dar ne.
Taipogi malonu matyti, kad dar yra pastoviu dalyku shiam pasaulyje -- krikschionybes esme (fechuote), pvz., kuri nepasikeite nuo savo vaikystes. O kas l. nervino, tai kad visur vietoj 'suprasti' buvo rashoma 'vokti'. Na kam traukti tokius archaizmus ish zhodyno? Jei juos ten igroodo ir pamirsho, vadinasi, ten jiems ir vieta. mokytojas
gabriele 2003-10-01 11:15:26
o man tiesa sakant visai patiko.. Manilianas-praktikas, racionalistas. Krikscionybe cia pateikta be jokios romantikos. Ko gero tai arciau tiesos, nei egzaltuoti "Quo vadis" vaizdiniai :) Pagrindinio herojaus portretas manes nesuzavejo, bet verta demesio tai, kad Waltari neisryskina itin kazkurio jo gyvenimo momento-visa, kad ir kas buvo nutike, pamazu istirpsta laiko sroveje-gyvenimas tesiasi-vieni gimsta, kiti mirsta....
toxic 2003-10-26 19:24:58
Ir visgi, labiausiai man patiko Sinuhe Egiptietis. Idomu, gal kas zinot, apie kokias visuomenes ir civilizacijas dar yra M. Waltari parases?
super-ego 2003-10-27 17:58:44
yra turmsas nemirtingasis, kur aprashomos vidurzemio juros tautos mazdaug graiku ir persu karu laikais, bet jie tik periferijoj. svarbiausia cia etruksu kultura. kad ir kaip mylejau sinuhe, turmsas pranoko viska:)
Waltari gerbėja 2003-11-01 11:59:56
Naujausios lietuvių kalba išleistos M. Waltario knygos " Keturi saulėlydžiai" pabaigoje pateiktame "Tyto alba" leidyklos "klasikos" serijos sąraše radau informaciją, kad ruošiamasi išleisti M. Waltari romaną "Mikaelis nuotykių ieškotojas". Kur šį kartą keliausime? Atrodo, į M. Liuterio laikų Vokietiją. Žiūrėk www.buch-idealo.de/1730276060R1P48120C20K2_Michael-der-Finne.html
Irgi gerbeja 2004-01-11 12:04:24
Ir man patiko. Kaip ir visos Waltari knygos. Tik paskaicius cia esamus komentarus nesuvokiu, apie ka diskutuojama: apie knyga ir autoriu, ar apie tai, kas gudresnis.
PS. ar sitam pasakyme "suvokti" irgi erzina? :-)
poisson 2005-07-25 11:28:05
'Zmonijos priesus' perskaiciau pries dvi dienas. Man kiekviena Waltari knyga paliko ispudi, bet labiausiai Sinuhe. Ko gero, todel, kad tada man Waltari buvo naujas autorius. Jis vienas is dvieju mano megstamiausiu rasytoju
hggggg 2006-02-28 16:34:09
kas tas quo vadis????????????????????????:(
Valdas 2006-03-01 06:40:19
O kam tiek klaustukų? O atsakant į klausimą - knygos pavadinimas (tiesiogiai verčiant iš lotynų - "kur eini" berods).
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.