Autorius: Gediminas Kulikauskas
Data: 2004-02-11
Štai pagaliau sulaukė ne tik rusai, bet ir mes. Tad geros fantastikos mėgėjams Lietuvoje vėl - Įvykis: pagaliau lietuviškai pasirodė romanas, kurį (gal ne be mažučių abejonių) galime pavadinti pirmuoju tikru kiberpanko (cyberpunk) romanu lietuviškai.
Ir kas, kad N. Stivensonas (Neal Stephenson) tik vadinamosios "antrosios cyberpunk bangos" (kuriai, tačiau, teigiama, būdingas kur kas tikroviškesnis ateities technopasaulio vaizdavimas) autorius. Juk net šio SF (Science Fiction) požanrio guru - V. Gibsonas - Neilą vadino ne kaip kitaip, o "...pačiu kiečiausiu Amerikos fantastu..."
Teigiama, kad 1992-siais pasirodžiusi "Lavina" (Snowcrash) Stivensoną padarė SF literatūros "Kventinu Tarantino" (Quentin Tarantino) ir ilgiems metams nulėmė kiberpanko žanro kryptį. Gi kaip pasakoja pats Stivensonas, "Laviną" jis rašė nuo 1988-ųjų, be perstojo klausydamas garsios, įkyrios, depresyvios muzikos...
Tad ir kūrinys išėjo atitinkamas, o vaizduojamas pasaulis artimas bet kurio antiamerikiečio širdžiai: tai tolima ir ne itin linksma ateitis, kur visiškai kompiuterizuotos net riedlentės, o JAV (ir visuomenė) subyrėjusi, susiskaldžiusi į daugybę bendruomenių ar mini-valstybių, kurias valdo "greičiausi ir gudriausi": vienur italų mafija, kitur kinų emigrantai, dar kitur - religiniai fanatikai ar atsargos generolai... Tiesa, JAV federalinė valdžia irgi išlikusi, tačiau tesudaro FTB primenančią bendruomenę, kurios nariai kasryt verčiami stropiai skaityti el. paštu gautas instrukcijas apie tai, kaip kuo racionaliau naudoti tualetinį popierių...
Verslas seniai "sukasi" Trečiojo pasaulio šalyse, o amerikiečiai lyderiauja tik muzikos, kino filmų, programinės įrangos ir... greito picos tiekimo į namus srityse. Picą greitai tiekia ir pagrindinis knygos herojus Hairas Protagonistas, vienišas, bet pasiutusiai talentingas juodaodis hakeris, be kita ko, gebantis puikiai valdyti kataną (samurajų kovos kardą) tiek realybėje, tiek virtualybėje (prieš akis akimirksniu iškyla pagr. filmo "Šuo vaiduoklis: samurajaus kelias" aktorius - Forest Whitaker).
Taigi, minėtas Protagonistas - vienas "kietesnių" virtualaus pasaulio/miesto gyventojų, ir būtent jis vienas pirmųjų susiduria su "lavina" - narkotiku (ar virusu), kurio "truktelėjus" užversi kanopas visose realybėse, kiek jų bebūtų... Jei siužetas jums ką nors primena, primenu, jog Stivensono kūrinys pasirodė gerokai anksčiau nei vieno žinomo rusų fantastikos autoriaus.
Tyrimo metu paaiškėja, kad žinoma frazė "religija - tai opiumas liaudžiai", pati gryniausia teisybė kone tiesiogine ta žodžio prasme, o žmonija narkomanais tapo dar civilizacijos aušroje, šumerų laikais... Kas gi toji "lavina" - gal tik gerokai "užvėlavęs" antivirusas ar viso labo "mutavusi" religijos atmaina? O į šį kokteilį dar įmaišomas aleutas, gryniausias Darto Veiderio sinonimas, mergaitė su jau minėta kompiuterizuota riedlente bei daug kitų egzotiškų komponentų.
Romano veiksmas, stilius - ganėtinai sunkūs ir "kieti", kaip pastebėjo rusų apžvalgininkas Dmitrijus Gorbačiovas - "...ne itin malonu gyventi pasaulyje, kur tradicinė italų mafija - pati žmogiškiausia organizacija." Itin įdomi ir socialinė sistema - perskaičius knygą tolydžio pagauni save galvojant, į kokias mini-valstybes galėtų susiskaldyti ateities Lietuva?.. Gal, pvz., sumanius mažumėlę paturistauti tektų kirsti Maksimos, Daktarų ir Vikondos sienas, o ties Nevėžiu, na gerai, Dubysa, mus pasitiktų niūrūs mažakalbiai Samogetijos pasieniečiai?..
Sulaukėm!
Ir jei gerai pagalvojus, gal net ir per porą pastarųjų metų - įspūdingiausios.
"Lavinos" stilius nelengvas - tačiau turinys vertas to, kad perskaitytum. Galbūt netgi ne sykį.
Taigi, kas patiko - futuristinė vizija. Nežiūrint to, kad ji sunkiai įtikinama pagal paskutinio 20mečio raidą, tačiau originali ir žavi. Veiksmo scenos - parašyta puikiai, su įkvėpimu, taip, kad tikrai pajauti tas riedlente ir picamobilius. Pagrindinė idėja - ech, K. Beitas nebuvo pranašas, pasirodo, N. Stivensonas ne tik irgi tai sumąstė, bet dar ir realizavo didesnėje rinkoje. Tačiau...
Pagrindinė idėja atskleidžiama "paskaitiškai" ir tai - visų minusų minusas. Šitiek įdomios mitologijos interpretacijos ir visa ji, atsiprašant, atpasakojama, vietoj to, kad būtų įpinama į veiksmą (kaip, pvz., darė Oldžiai arba Gaimanas). Neliteratūriška tai, ponas Stephensonai
Na, o antrasis nusivylimas - Metavisata. Niekam TEN nežinomas kolega iš Rusijos po prozviščiu Lukjan, toli palieka savo vakarietį konkurentą vien su pačia "Gelmės" idėja... Metavisata neįtikinama, o pagrindinis klausimas - jeigu visas kontaktas tik per akis, kaip gi tie avatarai juda, koordinuojasi ir pan. Kaip "Neuromanceryje", pirštukais ant klaviatūros? Tokie tad pasvarstymai.
P.S. O labiausiai patiko tai žiurkšuniai. Štai ten - tikrai FANTASTIKA!!!
Dėl išankstinių lūkesčių pastebėta žiauriai teisingai. O kai dar kitiems tuos lūkesčius perduoti...
SPOILINIMAS!
Man labiausiai kliuvo ne Metavisatos techninis įgyvendinimas (nors reikia pripažinti, kad Lukjanenko pasaulis įtikinamesnes; tiesa, tai gali būti ir dėl to, kad pirmiau skaičiau pastarąjį, o pirmą kartą susidūrus (perskaičius, pamačius, išgirdus) su idėja, ji padaro didesnį įspūdį nei geriau išdėstyta, bet jau girdėta), o paskutiniai 50 puslapių: na, atskleidė pagrindinę intrigą-mįslę (tebūnie "paskaitiškai") ir pradėjo action... Jei tai būtų filmas, gal žiūrėčiau dėl spec. efektų, bet knygoje nuspėjamas siužetas (tuoj tuoj prigriebsime blogiečius, juos sunaikinsime, išgelbėsime gražias mergičkas, atkursim tvarką ir teisingumą) sugadina pabaigą ir automatiškai visą įspūdį apie knygą: 5-10 puslapių būtų įdomu, 50 - nuobodu
Is tikro, knyga butu gera, bet paskaitos nuobodzios (et, perziurejau ta pacia proga knygyne nemaza skaitytoje isgirtu eseistikos knygu ir nusprendziau, kad pasamprotavimai dazniausiai , bet tai jau kita tema). O i romana gi reikia sugebeti mitologija ar priesistore ipinti taip, kad ji atrodytu organine kurinio dalis. Kaip puikius pavyzdzius zr. Tolkiena ir Herberta ("Dune").
Ir del Lukjanenkos sutinku. Lukjanenkos "deep" naivus (sukasi ant 386), bet tuo ir patraukiantis. O Stephensono idejas reikejo skaityti, kai jos buvo parasytos. Dabar visa tai atrodo gerokai ne nauja.
Knyga labai netolygi. Yra idomiu gabalu. Yra bandymo psichologizuoti (Hiro ir Juanitos santykiai). Yra sarkazmo ir ironijos (JAV/FTB). Yra tiesiog veiksmo. Ir tai pasirodo, kaip didelis kratinys, kur gabalais linijos neisrisamos, paliekamos karoti ristos baltais siulais. Overall: gal ir klasika, bet toli grazu ne
Beje, vis dar sunkus ir neissprestas ergonomikos klausimas:
"For example, in the early 1990s Mattel sold the PowerGlove (a simple VR glove) as a novel way to control video games. It was cool. But kids quickly discovered that it's very tiring to hold your hand up in front of you long enough to play an entire game..."
Iki šiol spjaudausi juos nusipirkęs. "Lavina" nors pasirodė ir nuobodoka, buvo bent sąžiningesnė.
Tad spjaudytis tikrai nėra ko.
Liux romanas.
Kaip sakoma dėl skonio nesiginčijama. Mane užknisa tokie dalykai kaip "tu gali pereit kiaurai sieną vien to panorėjęs ir visa tai dėl to, kad kompiuteriniam žaidime tą gali!" Pabandau ir akurat: realybės nebėra... Nu šito perdaug net ir fantastikai. Turi būti bent jau kažkokie vidiniai kūrinio dėsniai.
"Karantine" panašūs reiškiniai bandyti paaiškinti moksliškai, Lukjanenko "Veidrodžiuose" iki to nenusivažiavo, "Lavina" tik sukūrė kažkokią psichikos užvaldymo teoriją, bet irgi iki to nenusivažiavo. O čia buvo toks vaizdas, kad autorius norėjo daugiau bum bum veiksmo, kietų vyrukų ir priemonės išsisukt iš situacijos kai jau visiškai nusišnekėta.
End off topic, atsiprašau, pasitengsiu nepostint ne į temą.
Skaitosi labai neblogai :)
Hi,
Idėjos liuksiškos: virusas, metavisata, riedlentė, apranga, šunys, chimerų darbo principai, plaustas. Visa tai puiku.
Tačiau perteikta viskas kažkaip žiauriai sudėtingai. Kartais per daug aprašant niekam nereikalingas smulkmenas (pvz nuo pat pradžių.. kai buvo aprašomas mergos važiavimas riedlente arba picamobilius... pagalvojau - o varge.. negi visa knyga tokia), kartais per daug informacijos (pvz apie tuos mitus.. nu blemba ten keliais sakiniais buvo galima aprašyti esmę.. išsiplėtė į pusę knygos).
Iš dviejų knygų drąsiai galėjo būti viena.
Už idėjas beveik 10.
Už realizacija - na gerokai mažiau :D