Pascal Bruckner „AMŽINOJI EUFORIJA“

Autorius: Vilis Normanas
Data: 2005-12-02

cover Apie knygą: Pascal BrucknerAMŽINOJI EUFORIJA esė apie prievolę būti laimingam
Leidykla: Tyto alba (2004)
Puslapių skaičius: 217

Laimė. Ar yra nors viena knyga, nesusijusi su ja? Mes taip dažnai vartojam šį žodį, kad atrodo, jog puikiai žinome kas tai yra. Gal kas nors galėtų pasakyti?

Pascalis Bruckneris nuvainikuoja XX amžiaus antrajai pusei priskiriamą ideologiją, kuri reikalauja viską vertinti malonumo ir nemalonumo požiūriu, tą skatinimą siekti euforijos, priverčiant gėdytis ir kentėti tuos, kurie šiai ideologijai nepaklūsta.

Apie laimę šioje knygoje kalbama iš įvairių istorinių rakursų. Aptariami įvairūs laikotarpiai ir juose vyravusi laimės samprata, visata tai susiejant su šiandieniniu pasauliu. Reklamos ir žiniasklaidos kuriami mitai apie gerą gyvenimą, kurio nepasiekę patys dėl to kalti, jau tapo įprastu reiškiniu. Įvairiausi patarimai kaip gyventi, kad kiekviena diena būtų nuostabi ir nepakartojama užkemša žmonių smegenis idėja, kad reikia bet kokiu atveju būti laimingam, kaip besišypsančiam klounui iš reklamos. Tikriausiai Epikūras apsidžiaugtų išvydęs šiandieninį pasaulį. Visgi, jam svarbiausia buvo proto malonumas, o kas svarbiausia dabartiniam žmogui? „ Vakarų pasaulyje laimė tapo visuotiniu kvaišalu. Siekadami kuo daugiau ir geresnio sekso, be saiko keliaudami, rūpindamiesi išlaikyti tobulą sveikatą ir vartodami dvasinę savijautą gerinančius vaistus, mes pasiduodame saldžiai "buvimo laimingiems" tironijai”.

Dar antikos filosofai bandė atsakyti į klausimą - kas suteikia žmogui laimę. Kol kas atsakymo dar nepavyko rasti. Visagalis mokslas irgi nuleido rankas, neradęs laimės geno. „Amžinoji euforija" - tai skaudus smūgis visiems išsiviepusiems hedonistams.

Išnaudojus visus kūno suteikiamus malonumus, tokie šaunuoliai griebiasi dvasinės atgaivos priemonių. Kadangi net ir tai sąlygoja mada, nenuostabu, jog dažniausiai hedonistai renkasi budizmą, tiksliau, išsirankioja iš šios populiariosios religijos viską, kas jiems patinka. Ar Dalai Lama netapo mums tik išminties klounu? - klausia Pascalis Bruckneris. Budizmo išpopuliarėjimas Vakarų pasaulyje daug kam gali atrodyti netikėtas, juolab, kad ši religija skatina atsižadėti savo norų, bet argi tiems, kas aklai seka mada rūpi tokios smulkmenos, svarbiausia tapti budistu, o ne laikytis Budos mokymo.

Bruckneris nepamiršta ir pinigų, kuriems meldžiasi visas pasaulis. Aš irgi pasimelsčiau, tik nemoku nė vienos pinigų maldos. Visiems, kurie sako, kad ne piniguose laimė (naujasnis variantas - jų kiekyje) knygos autorius mesteli šmaikščią Jule Renard mintį - Jei sakote, kad ne piniguose laimė, tai atiduokite juos! Galiu netgi pateikti savo kredito kortelės numerį. Tai kaip?

Iš tiesų, ši esė apie prievolę būti laimingam - tai filosofinė, psichologinė, sociologinė, iš dalies, istorinė knyga apie beatodairišką laimės siekimą, kuris virsta didžiausia nelaime. Ar ši knyga turi minusų? O kas jų neturi? Tik aš dažniausiai stengiuosi pastebėti tai, kas gera.

Autorius knygą skyrė savo mamai, o aš rekomenduoju ją visiems, kuriuos vimdo tas nuolatinis klausimas: kodėl tu šiandien nesišypsai? Ir tiems, kurie to klausia. Nesveikas šiuolaikinių žmonių noras kuo daugiau dirbti ir uždirbti, kad galėtum puikuotis prieš kitus, sveikos gyvensenos manija ir t.t. ir panašiai.

Sakot, neįeinat į šią kategoriją? Tada atsakykit į klausimą - ar esate laimingi? Ne? Pavydite, kurie turi už jus daugiau? Vargšeliai. Ar „Amžinojoje euforijoje" surasite laimės formulę? Be abejo, čia ne ezoterinės pasakos, tačiau...

Jūs dar nebuvote laimingi?

Komentarai

lione 2005-12-02 09:27:18
Siaip tikrai ispudi padariusi knyga. Ne viskas ten nauja, daug girdetu dalyku tik kad visai sklandziu ir graziu stiliumi isdeta apie tai kas nera taip jau populiaru. veikiau priesingai.

Sekmes formuliu ir alternatyviu siulymu ten nera labai daug, bet pasiimti tikrai yra ka.
merihold 2006-01-11 08:12:32
Khm, kodėl manęs niekas nieklausia - kodėl nesišypsau??? Ir ne tik kad kasdien - neklausia, bet išvis retai kam kyla toks idiotiškas klausimas? Ir apskritai - neišmoko net protingos knygos jaustis laimingai. Ar būti? Ir kategoriškumo daigų irgi neišravi.
Dėl darbo, sveikatos ir kitų dalykų, - sirgdamas itin gerai suvoki, kad būt sveikam - laimė. Ir darbas - irgi gali teikti pasitenkinimą ir laimę. Ir - uždarbį. Taigi - sveikos gyvensenos manija - tik labai jaunam ir sveikam žmogui gali atrodyti nesveika. Abejotinas teiginys apie nesveiką "šiuolaikinių žmonių norą kuo daugiau dirbti ir uždirbti, kad galėtum puikuotis prieš kitus, sveikos gyvensenos manija ir t.t. ir panašiai."
Laimingas Raimondas 2006-01-11 15:20:02
Hmm, is apzvalgos nelabai aisku, apie ka vis delto si knyga. Gryna "lengvos laimes" siekimo kritika, nepateikiant jokiu alternatyvu? O jei alternatyvos pateikiamos, kokios jos? Siek tiek keista, kai i viena kokteili sumalama "norą kuo daugiau dirbti ir uždirbti" ir "sveikos gyvensenos manija" - tai gana priesingi vienas kitam dalykai.

Greiciausiai nesutikciau su dar daugeliu apzvalgoje paminetu teiginiu, bet knygos neskaiciau ir nezadu skaityti, tad nezinau ar oponuociau autoriui ar apzvalgininkui.
Vilis Normanas 2006-01-12 10:16:43
Laikausi nuomonės, kad apie knygą galima spręsti tik tada, kai ją perskaitai. Jei nesiruoši skaityti, kam vargintis apie ją rašyti? Protingos knygos nesuteikia laimės? Tai gal jos nėra protingos, nes vos tik kažkas bando tau ką nors nauja pasakyti, puoli atsikirsti - ne, yra ne taip. Tada geriausia nieko neskaityti. Tiesiog džiaugtis gyvenimu.
merihold 2006-01-12 11:47:58
Nagi teisinga nuomonė - spręsti tik perskaičius. Betgi kas šiais laikais laikosi taisyklių. O rašyti taigi ne joks vargas, ne joks.
shimgong 2006-01-19 16:35:22
Pone Normanai, brangus bendražygi,

mane labiausiai sudomino Jūsų persakytos autoriaus nuomonės apie Prabudusiojo mokymo populiarėjimą "vakaruose".

Persakyta nuomonė kiek panaši į mano ankščiau gyvai girdėtą p. Dr. S.Žižeko lamentaciją dėl jam šlykštaus budizmo "patogumo" šiuolaikiniam "kultūros" (įskaitant religinius turinius ir formas) varotojui, kas neva tik skatina etinį reliatyvizmą, įgaliną savos rūšies etinį "anything goes" ("viskas tinka"). Tokį požiūrį puikiai, glaustai ireiškia ir Jūsų apžvelgiamo autoriaus siūlomas j.šv. Dalai Lamos kaip vakarietiškų vartotojų "klouno" vaizdinys.

Kaip siekiąs ne tik praktikuoti jokiais žodžiais ar vaizdiniais neįmanomą perteiktį Mokymą, bet ir kuo gyviau įpinti jį į man gimtą Europos kultūros paveldą, niekaip negaliu sutikti su tokia nuomone.

Tiek Jūsų apžvelgiamas autorius, tiek ir Dr. Žižekas, bijausi, yra suklaidinti žiniasklaidos bei pramogų rinkos, įsisavinusios ne tik Didžiųjų vežėčių (Mahayana) ikonografiją bei naratyvų siužetus, tačiau lygiai taip pat (ir daug seniau) ekspluatuojančios visus prieinamus abramitinių religijų pavidalus bei turinius. Prisiminkite pagaliau Dan Brown'ą! :)).

Prabudusiojo "naujų" šalininkų ratas šiaurės Amerikoje ir Europoje tikrovėje yra gana siauras, apsiriboja aukštesnį išsilavinimą turinčiais, liberalių politinių pažiūrų "baltaisiais". Gal dėl to, kad ši gyventojų grupė yra lengvai apkaltinama visomis "epikūrinėmis" nuodemėmis, taip nemaloniomis Vatikanui. Tačiau Epikūras (čia ir autorius, spėju, klysta -- dar reikės nuodugniai perskaityti) niekad nemokė besaikio "mėgavimosi" ir neteigė, kad "laimė" yra gyvenimo tikslas! Verčiau jau saiku pasiektas sielos "nesudrumsčiamumas" (gr. attaraxia).

Jūsų, Dr. Žižeko ir gerb. knygos autoriaus žiniai tiems, kurie "vakaruose" pasiryžo nuolatinėms pastangoms eiti Vidurio keliu, gyvenimas visai neatrodo "laimės kupina" vieta, o jų gyvensena ir pažiūros labiau primena ne neteisingai čia suprastą Epikūrą, o verčiau stoikus, kurių etinės pažiūros, beje, buvo garbingai inkorporuotos į krikščionijos kultūrą. Štai dėl ko nėra taip sunku, išaugus tarp krikščionių, suprasti ir priimti Prabudusiojo keturias Tauriąsias tiesas.

Mielai su Jumis išsamiau padiskutuočiau, jei to norėtumėte. Išgertume kur mieste arbatos, pasidalintume dirbtine bei natūralia erudicija ;). Brūkštelkite prašau man į shimgong@zen.lt.

Pagarbiai lenkiuosi ir broliškai apkabinu --

Šim-Gongas
mano vardas 2013-11-28 14:56:55

Tai knyga kuria as skaiciau su malonumu. Sia knyga rekomenduoju perskaityti tada, kai skesti sypsenu juroje ir jauti kad tai itemptos sypsenos, ne is laimes, o is reikalo. Tai knyga padedanti kai jautiesi iskreiptu veidrodziu karalysteje - iskreiptoje optimizmo karalysteje, kur tau nera vietos, nes tavo veido mimika neatitinka trafareto.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.