Ričardas Gavelis „VILNIAUS POKERIS“

Autorius: super-ego
Data: 2002-09-02

cover Apie knygą: Ričardas GavelisVILNIAUS POKERIS
Leidykla: Tyto alba (2000)
ISBN: 9986161770
Puslapių skaičius: 400

Neabejoju, kad mums visiems labai liūdna dėl R. Gavelio mirties. Tad pagerbdamas šio neeilinio rašytojo atminimą apžvelgiu jo neabejotinai žymiausią kūrinį – “Vilniaus pokerį”.

…Paskendęs miglose Vilnius, su begaliniais požemių koridoriais, beveidžiais naujaisiais rajonais ir mistišku senamiesčiu. Su keisčiausiose fantazijose gimusiais jo gyventojais, nelaimingais, dažnai labai žiauriais. Vilnius čia visas pasaulis, iš kurio veikėjai pabėga nebent į praeitį, kuri nemažiau fantastiška. Toks R. Gavelio Vilnius. Jo naujoji legenda apie Vilnių. Galbūt autoriaus ir buvo tokia idėja – sukurti legendą apie Vilniaus žlugimą. Kaip kunigaikštis Gediminas susapnavo jo įkūrimą, taip Gavelio herojai savo košmaruose sukūrė žlungantį miestą.

Kas tai bebūtų, bet sukurta beprotiškai talentingai. Mano kuklia nuomone, šis kūrinys galėtų nesunkiai laužyti ledus išsvajotuose Vakaruose lietuviškai prozai. “Vilniaus pokeris” vertas stovėti greta geriausių kūrinių. Niekur nebuvau matęs taip ryškiai nutapytų veikėjų paveikslų. Tikras kūnas ir kraujas susipynęs su šiurpiom vizijom ir alogizmu. Apskritai, visas siužetas čia alogiškas. Autorius keturių herojų lūpom pasakoja tą pačią istoriją, tačiau įvykiai kiekvieną kartą skirtingi. Nesvarbu, smulkmena ar lemiamas siužeto vingis. Tai gana trikdo. Ypač, kai autoriaus pasakotojo talentas priverčia tikėti kiekvieno veikėjo žodžiais.

Pats rašymo stilius, bent jau man, pradžioje buvo labai neįprastas. Šokinėjančios mintys, visokie groteskiški vaizdiniai pareikalavo laiko apsiprasti. Tačiau svarbiausia kūrinio ypatybė – turtingas tekstas – jau nebeleido atsiplėšti nuo knygos. Mintys veja viena kitą. Nagrinėja problemas nuo žmogaus prigimties gelmių. Lietuvos istorijos mitų iki sovietinės sistemos kuriozų. Autorius be baimės aštriu cinizmu laužė ne vieną stereotipą. Net dabar, kai žvelgdami į “anuos gūdžius” laikus, kada ir gimė šis romanas, didžiuojamės savo liberalumu, ne vienas gali atrasti pribloškiančių idėjų. Todėl neabejoju, kad prieš dešimt dvylika metų ši knyga turėjo būti tikra bomba pilkoje vietinės kultūros padangėje. “Vilniaus pokeris” tapo bestseleriu ir išgarsėjo, bet kaip politinis romanas, ir tai pačiam R. Gaveliui nelabai patiko. Tie, kurie žvelgia į kūrinį politiniais kriterijais, pasak pačio jo, “nemato devyniasdešimties procentų jo turinio”. Nors, tiesą sakant, užslėpto politikavimo knygoje radau. Aišku, tai nebuvo joks pataikavimas kokiai nors ideologijai.

Nepavadinsi “Vilniaus pokerio” ir filosofiniu romanu. Ne todėl, kad jam trūktų filosofinių apmąstymų. Tiesiog “gaveliška” filosofija ir tinka tik “gaveliškam” pasauliui. Knygoje pasemtų minčių realiam pasauly nepanaudosi. Ir išvis, sunku atsekti kur rašytojas žaidžia metaforomis, o kur tiesiog toliau kuria savo visatą. Manau, teks dar daug kartų skaityti, kad būtų galima tikriau apčiuopti “Vilniaus pokerio” simbolius. O skaityti tikrai verta.

Nieko negaliu pasakyti apie romano trūkumus. Jų paprasčiausiai neradau. Jau vien todėl ši apžvalga yra gerokai subjektyvi. Galbūt kas nors iš “Skaitytos” lankytojų savo komentarais padės jų atrasti.

Lietuviška klasika

Komentarai

Kliaksa 2002-09-06 11:06:59
abejoju, kad 'vilniaus pokeris' galetu buti suprastas europoj. jis toks grynai lietuvishkas, prikimshtas aliuziju i tarybines sistemos realijas, Vilniaus istorija, kad vargu, ar jiems atsiskleistu visas romano turinys. liktu tik gana drastishki vaizdai, kurie, itariu, ishlepintam Vak. skaitytojui nepasirodytu tokie nauji kaip mums, kai tik 'V.P.' buvo ishleistas.
...pamenu, mane irgi labai trikde iskirtingu pasakotoju skirtingai papasakoti tie patys ivykiai, ir dar ilgai po knygos perskaitymo bandzhiau ishsiaishkint, kuris ir kaip galejo buti teisus; paskui tik atsikvoshejau ish tu keru, - ok tu rupkele, juk tai tik romanas, ir rashytojas tychia viska supainiojo, vienos tikroves chia nei yra, nei turi buti.
hm, o del uzhslepto politikavimo - kiek pamenu, jis buvo anaiptol neuzhsleptas, o visai atviras;]

(ir sveikijam super ego su debiutu>;)
Tomas S 2002-09-06 12:04:14
Moja razdvoilas :(. Viena vertus, VP stovi mano aukso fondo lentynoje. Aš gerai prisimenu, kaip šią knygą dievinau ir būtent dėl gero mentalinio stereotipų (ypač lietiviškų) paspardymo. Ach, tu jaunyste mano ciniškoji... Atrodė, kad kaip tik to snaudžiančiai ir apie save ypač gerai galvojančiai lietuvių tautai reikia. Dabar vertindamas susiformavusį (suformuotą?) ypač nihilistinį lietuvių požiūrį į pačius save, aš galvoju- o ar ne Vilniaus pokeris tam pagridus padėjo, ar bent jau plytele tuose pamatuose tapo? Kuo toliau, tuo labiau vertinu tai, kad esu lietuvis, ir čia jau imu kirstis su Gavelio cinizmu, o gal nusivylimu. Be to tas iš tiesų nepaslėptas politikavimas, kuris vėliau lindo ir kitose knygose ir galiausiai vis dėlto gerokai atgrasė mane nuo jo knygų. Nežinau, nežinau... Įvykis literatūroje- TAIP, be abejo. Bet ar aš su Gaveliu sutinku? Ne 100 %, gal net ne 50-ia. Vienžo, ŠOKAS, bet ne TERAPIJA.
P.S. Niekaip negaliu suprasti, kam Gaveliui reikėjo pornografinių intarpų? Tik tiražui pakelti? Jėzusmarija, daugiau klaustukų nei atsakiukų.
super-ego 2002-09-06 13:57:51
Kliaska: Na gerai tegul politikavimas ir nebuvo toks uzsleptas kaip tai pabreziau. Su tuo teks sutikti. Taciau nemanau, kad ponai europieciai nusisuktu vien del musu provincialaus mentaliteto skrodimo. Man bent jau tai nebuvo svarbiausia romano tema. Nejaugi negalima ziureti i si kurini ir kaip i nuoga fantazija, kad ir pridengta tam tikrais aktualiais pasvarstymais. Ir jeigu manai kad eurpieciai islepinti VP lygio kuriniais, gal galetum pasidalinti bent pora tokiu? (dekui uz palaikyma)
Tomui: Kazin ar Gavelio kritika buvo tokia jau nihilistiska, juo labiau ciniska. O jeigu ir buvo tai tik iki tos ribos. Niekur neradau (ar bent neprisimenu) kad R.G. butu lauzes is lietuvisku mitu daugiau nei reikia. Apskritai as visur jauciau autoriaus meile, kalbant ir apie Vilniu ir apie archaiska lietuviu mentaliteta. Taip jau nutiko kad ta meile pasirode is gotiskos puses :). Ir del sitos meiles as ir myliu Vilniaus pokeri.
vis dar super - ego 2002-09-06 14:02:38
Tiesa, del parnografiniu intarpu. Jau vien tai kad tau uzkliuvo parodo jog jie visgi reikalingi :) Jeigu isvis ziuresim i VP kaip pamokymu knygele
Justinas 2002-09-06 15:03:26
Jeigu atvirai, tai šlykščiausia VP dalis - tai tos moteriškės pasakojimas "Tuteiša", aišku, ypač jos išprievartavimas. Nežinau, ką norėjo tuo iliustruoti RG - ar jaunimo visišką sugedimą, ar tapti lietuvių literatūros perversijų pirmeiviu, bet visas tas gabalas - tiesiog šlykštus. Na, nebent grupinio nusikaltimo psichologija verta dėmesio.

Super-ego argumentas, kad porno scenos įsimenamos, vadinasi, jų reikėjo, man nesuvokiamas - reikalingumas, imho, reiškia tai, kad be jų kūrinys prarastų kažką svarbaus. Šiuo atveju jis prarastų tik šokiravimą.

Beje, pritariu Kliaksai, Vakarai visos VP jėgos nesupras, kaip ir būsimoji jaunoji karta - jau dabar daugumai sovietmetis - gūdi praeitis.
super-ego 2002-09-06 15:27:17
Justinai, nesvarbu ka Gavelis norejo ta scena pasakyti jei isvis norejo. Siaip man jinai irgi nepatiko. Bet jos as nekeisciau. Tai romano dalis.
Del porno. Jeigu jos shokiruoja dar vadinasi neveltui yra. Juk lauzo kaskokius tabu. O kas cia blogo isvis? Man tai nesuvokiama.
Justinas 2002-09-06 15:35:15
super-ego: tabu dedami ne veltui.
bangis 2002-09-06 15:49:54
Beje, liudnas likimas ishtiko jau bandyma ishleist VP Latvijoje. Jokio populiarumo ir susidomejimo... O latviams musu realijos juk artimesnes nei Vakaru Europai...
Tad abejoju, ar turetu pasisekima shis romanas TEN :(
Lina Krutulyte 2002-09-06 15:59:06
o ko noret is latviu. japonams pasiulyt reikejo, jie mena supranta.
Justinas 2002-09-06 16:03:49
Beje, VP skaičiau, rods, 1995 m. Dabar galvoju ką atsimenu:
- įvairias erotines scenas;
- tą dėstytoją ir Vilniaus pokerio atlikimą;
- Bitiną
- šlapimo (ne)gėrimą lageryje
- Tuteišos dalies šlykštybes
- Epizodą apie troleibuso vairuotoją traiškantį šunį...
- "Saugokite nuo jų vaikus!"

Palyginimui -tais pačiais metais skaitytą "Tūkstantį metų vienatvės"
- Galeoną
- Vienos moteriškės pirmosios nakties aprangą
- "dėjimą" ant stalo

Hmmm... Gavelis laimi :)
super-ego 2002-09-07 16:28:06
Justinui: na siaip jau tabu imho nera teigiamas zodis. Man is karto vaidenasi visokie absurdiski suvarzymai, sustabarejimai. Taip ekspromtu nesugalvoju nei vieno gero tabu. Apskritai ka gero gali duoti vengimas kalbeti apie nemalonius dalykus?
Justinas 2002-09-08 17:22:33
Super-ego, tabu nustatymas visada susijęs su tam tikru visuomeniniu interesu. Pvz., ugnikalniai primityviose gentyse tabu buvo dėl paprastos priežasties: kad nelįstų žiopli vaikai ir per daug drąsūs suaugę, kurie gali paprasčiausiai žūti ir gentis neteks reikalingos darbo jėgos. Seksas yra tabu iki tam tikro amžiaus dėl to, kad kai "per anksti" prasideda visokie neplanuoti nėštumai, abortai, po kurių nebegalima gimdyti ir t.t. Grubesnių pavyzdžių, manau, pats prisigalvosi.
Gedas 2002-09-08 18:18:43
Na, taip, manoma, kad, pavyzdžiui, tabu kiaulienai musulmonams buvo įvesta dėl to, kad islamo atsiradimo momentu ten siautė kokia tai liga. Kita vertus tabu minusai irgi akivaizdūs - pasikeitus konkrečiai situacijai, salygoms, kurioms jie buvo sugalvoti, tabu gali tapti ne tik nenaudingais, o ir žalingais.
bangis 2002-09-08 19:49:45
Jeigu neklystu, kiauliena genda greichiau nei jautiena ar aviena. O islamas paplites - pagrinde shilto klimato shalyse... Gal chia ir yra to musulmonu tabu priezhastis?
:)
Gedas 2002-09-08 21:40:33
Tai, kad klysti - karštam ore, jei tik spec. neapdorota, mėsa genda daugmaž vienodai, nors nežymūs skirtumai gal ir įmanomi.
O kiauliena, manoma, buvo uždrausta dėl islamo formavimosi metu tose vietovėse siautusios trichineliozės epidemijos.
bangis 2002-09-08 21:46:31
Tokia hipoteze sugriovei... Ir ne geda? :)
Gedas 2002-09-08 22:31:55
Jau gėda...:)
Austėja 2002-09-19 19:41:35
..kalbant apie VP, tai jis man, mazai naiviai mergaiciukei, parode visiskai kita pasaulio puse. zinoma, itariau ja esant, taciau niekad net nepajutau kad ji visiskai salia...ji CIA..Ji MANYJE ir VISAME KAME kas dedasi aplink mus. pornografines scenos, kaip bebutu keista, manes visiskai nesokiravo.jos ten TUREJO buti, ir keista skaityti komentarus, kurie aiskina, jog tos scenos nereikalingos, ar kad autorius jas panaudojo tik del tirazu pakelimo. Ir dar: sovietmetis musu kartai nera visiskai jokia gudi praeitis. ji yra ir dabar...galbut netgi ryskesne nei tada...mes, jaunoji karta, esame JU aukos..ne kas kita.. apsidairykite kas aplink mus? treninguoti skustagalviai prasigere ir apsepe "vyrukai" ir vulgarios leles- "mergaites". isvis, man baisu ziureti,kai jus tokie akli...narstote knyga po fragmenta, visiskai nepastebedami ESMES...

beje, super-ego, man kazkodel atrodo,kad mes pazistami. ir jei cia tikrai esi tu, tuomet labai nuosirdziai tau dekinga uz tai, kad parasei cia apie Vilniaus Pokeri. as didziuojuos tavim:>
Justinas 2002-09-19 20:53:56
Austėja, kiekvienas pasaulį mato savaip, tad prikišinėti, kad mes nematome VP esmės skamba kiek savotiškai. O gal tu pati nematai, jeigu labai jau sužavėta Gavelio - pornografo talentu? :)
Mirmeka 2002-09-20 11:38:10
austėja - esmė nagrinėjama monografijose ir recenzijose. komentaruose žmonės dalijasi įspūdžiais, elementaru, kad jie fragmentiški.
o visų išvadinimas aklais - tai tiesiog puikus pižoniško intelektualizmo pavyzdys, ačiū.
Žvilgantis_Kailis 2002-09-21 11:33:39
Joo.. VP - jega. Per keturias dienas perskaiciau, kai gulejau ligonineje, pati ta aplinka tam romanui skaityti. Parasyta kiberpanko stiliumi, visai galetu buti sci-fi :) O tos sekso scenos - tai visai nebutinos, ir taip yra pakankamai daug uz ko uzsikabinti. Rasytojo stilius - stiprioji puse!
Austėja 2002-09-21 21:59:09
nieko nebeirodinesiu. teisus zmones savo teisybes neirodineja. ;)
super-ego 2002-09-24 16:20:06
o kiek nauju minciu... tik pabandyk dingti:)
Austeja, kad ir kaip tave gerbciau, negaliu sutikti kad gyvenam sovietmety. Aisku zmones "kanuojami" kaip ir tada. Tik priemones pasikeite: agresyvus popkulturos brukimas ir propaganda is ziniasklaidos puses. Na bet jeigu tai sovietmetis tada visas pasaulis raudonas. Del tu treninguotu berniuku: cia, drįstu manyti, jau siuolaikines lietuvos mentaliteto problemos ir geriausiu atveju kvepia tik kaip sovietmecio pasekme.
Zvilgantis_kaili gal gali placiau nurodyti uz ko daug dar galima uzsikabinti?
Austėja 2002-09-24 18:32:55
heh..na susipainiojau zodziuose. ne tiek turejau omeny sovietmeti, kiek pati "kanavimo" procesa. zinoma, sovietmetis daug kuo itakojo dabartine musu salies/tautos situacija...taciau "kanavimas" dabar sklinda ne tiek is socializacijos kiek is globalizacijos proceso. vienaip ar kitaip, tai nera gerai, ar ne?

sprendziant is tavo frazes "kad ir kaip tave gerbciau", visgi esame pazistami, ar ne? :)
Gashanatantra 2002-09-26 17:10:41
Gavelis kultinis rasytojas! Is vienos puses as net nenoreciau, kad VP pralauztu ledus Lietuvos literaturai i pasauli, tai savas romanas ir geriau butu jei jis pasiliktu tik lietuviams... Nors, manau, gerai isverstas pasaulyje jis pelnytu nemazesnes ovacijas kaip komentaruose minetas "Simtas metu vienatves" ar "1984"... beje i pastaraji jis ir panasus (klaidziojanti Orvelo smekla.. :))
super-ego 2002-09-26 17:40:09
Kokia prasme palikti romana tik lietuviams. Niekas jo is musu neatims. O cia butu puiki proga atsikratyti bent dalies nacionalinio nepilnavertiskumo komplekso.
Klia 2002-09-27 08:56:56
atsikratinėja tegu tas, kas jį turi. hau!
Neurotikas 2003-01-18 23:01:59
Romanas puikus, visuotines kontroles ir neisvengiamybes atmosfera panasi i Orvelo 1984, kuris beje buvo paminetas ir "VP".Noreciau pamineti ir "Vilniaus dziaza" kurio 2 dalis "Bakneriada" manau yra fantastishka tiek pateikimo forma tiek juodoku humoru. "Jei turite dideliu problemu tai susikurkite dar didesniu ir senosios pranyks"; " nesirupinkite, viska sutvarkys Bakneris"; "prisiekiu budamas sveiko proto ir seksualiai pasitenkines" ir panasus perliukai. "VP" sunkesnis ir niuresnis uz "VD", taciau abu sie romanai yra savaip unikalus, tiek sunkiasvoris "VP" tiek "man i viska nusispjau" stiliaus "VD". Beabejo pagrindinis abieju romanu personazas yra ne koks nors asmuo, o musu senasis gerasis Vilnius ( nors Gaveliui jis kartais ir pabaisa :)).

Beje, kodel nesulaukeme garsiosios kritikes paneles L.Krutulytes komentaru, gal pornografines scenos uzgavo jautria siela :))
super-ego 2003-03-19 20:42:27
ka tik ziurejau laida apie gaveli ir kuncina. gal dar kas mate?
neurotikas 2003-03-19 23:05:54
Ne, o gal kartos kada nezinai?
super-ego 2003-03-20 11:54:37
jau pakartojo siandien ryta
A.Visinskis 2003-07-28 08:52:06
Gan primityviai Gavelis postmodernizavo: tiesiog ima autoriaus pavarde ir deda citata. Stai kur trukumas.
Jazzz 2003-09-02 08:28:56
Na man pornografines ir kitokios scenos akies nereze, tai tiesiog Gavelisko pasaulio dalis, nors pazistu zmoniu kuriems jos kliuvo.

O apskritai prisiminkite, kad RG buvo fizikas. Jo knygos yra proto vaisius, kiekviena detale yra apgalvota ir nuslifuota. Manau butent del to pabaigus skaityti bet kuria jo knyga man norisi ja pradeti skaityti is naujo ir vistiek kiekviena karta lieka ispudis, kad as dar daug ko ten nesupratai. Siuo atzvilgiu RG knygas prilyginciau Nekrosiaus spektakliams...
cloud 2004-01-20 16:29:53
na jau... pirmosios G. knygos buvo apie taryb. zmoniu gyvenimus ir isgyvenimus... grazus vardai, asfaltas ir mirtys... .. G. kuryboje apskritai mirtis dominuoja. Tiesiogiai daznai minima ir visa laika salimais buna, tik reikia ja pastebeti.
G. is tu rasytoju, kurie (panorejus ir isileidus.. dar, aisku, ir patikejus) deformuoja individu gyvenimus. Kaip pvz. Castaneda ar ir tas pats Remarkas...
As uz...
super-ego 2004-01-20 18:32:20
is tikruju gali deformuoti:) bet nebutinai negatyviai, salia mastymu apie mirti, paranojos ir tokio specifinio gavelisko sleikstulio atsiranda juoda alergija banalumui...
stikse 2004-06-20 16:39:24
Knyga būtent homo lithuanus (ar kaip ten).Įdomumas, tas kad visų 4 žmonių pasakojimai nesutampa ir ilgai sukau galvai, kaip čia išeina, dėkui kolegai, kad pakonsultavo mane.
darata 2004-12-31 09:24:07
nius nebloga knygą.. tik Gavelis gali taip rašyti apie Vilnių.. ;)
o šep mao nuomone, tai Vilniaus džiazas įdomesne..
bent jau aš ten radau daugiau VIlniaus...:)
tikro Gavelio Vilniaus:)
Donatas 2005-02-24 11:32:16
Pornografijos jo knygose nėra!Kiekvienas mąsto pagal save.Ten realybė!Panagrinėkit!Tai filosofija.
Nėra kažkoks romaniūkšis apie kunigą ir jo meilę moteriai.Tokių knygų apstu,prisiminkim Ivanauskaitę,McCollough,Mykolaitį-Putiną ir daugybę kitų.Ten nei erotikos,nei pornografijos nėra.Ne tuos,mieli lietuviai,kūrinius skaitot.Patariu J.Grušo noveles,A.Žukausko metlaikius,ar K.Ostrauskio dramas.O geriausia būtų Žemaitės ariau ariau.
O 100.000 tiražą išpirko tie žmonės kuriems neįdomi "pornografija",ar "šlykštybes".O įdomus pats kūrinys,jo idėja,rašymo stilius.
Linkiu perskaityt nieko neišskiriant.
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.