Simone de Beauvoir „VISI ŽMONĖS MIRTINGI“

Autorius: Tomas Vaiseta
Data: 2002-04-22

cover Apie knygą: Simone de BeauvoirVISI ŽMONĖS MIRTINGI
Leidykla: Charibdė (1999)
Puslapių skaičius: 473

Pavadinimas išraiškingas - "Visi žmonės mirtingi". Bet, ko gero, nėra čia ko stebėtis, žinant, kad S. de Beauvoir buvo egzistencialistė. Taip, ji buvo viena iš tų XX a. vidurio veikėjų, keitusių požiūrį į pasaulį.

Dievas palaidotas. Vilties nebėra. Širdis krypsta tai į SSRS, tai į JAV. Šalia "trinasi" Ž.-P. Sartras. Kas belieka? Tik deklaruoti: visi mes esame mirtingi.

Tačiau knygoje, priešingai, pasakojama apie nemirtingąjį. Ne! Nerasite kalniečių, besišvaistančių kalavijais (na, nebent dėl visiškai kitų priežasčių) ir besikratančių dirbtinio žaibo fone.

Tai bandymas į nemirtingąjį žmogų pažvelgti iš filosofinio taško ir, žinoma, dar kartą papropaguoti egzistencializmo idėjas. Todėl knyga kupina nevilties, vienišumo ir beprasmybės nuojautų.

Daili moteris susidomi keistu viešbučio gyventoju (kaip nesusidomėsi, jei šis net nevalgo!) ir smalsumo skatinama pradeda jį kamantinėti. Kadangi knygos sumanymas buvo vis dėlto papasakoti nemirtingojo istoriją, tai po ilgų įkalbinėjimų moteriai pavyko ją išgirsti.

O ji ilga… nuo viduramžių iki mūsų laikų. Ir nors pasakojimas įdomus, tačiau kartais jau pernelyg smulkmeniškas ir detalus, todėl norom nenorom kartkartėmis pradedi žvilgčioti keliais puslapiais į priekį: "ar dar daug liko iki šios dalies pabaigos?", o po to dar tyliai pasidžiaugi, kad pora amžių tas nemirtingasis miegojo ir iš to laikotarpio nieko nepapasakos. Kitaip sakant, po kurio laiko pradedi manyti, jog nereikėjo taip gilintis, kokiuose Italijos miestuose pagrindinis herojus gyveno ar po kokius miškus klaidžiojo. Manau, būtų buvę daug geriau šią istoriją papasakoti kiek glausčiau, kiek labiau išryškinus būtent egzistencines žmogaus problemas, o ne perkrauti pusiau išgalvotais istoriniais faktais.

Tačiau, be abejonės, knyga turi ir keletą privalumų, tokių kaip pagrindinio herojaus psichologinio paveikslo kaita (kaip jis, iš pasitikinčio ir daug vilčių į ateitį dedančio valdovo, per amžius pavirto į pasyvų ir vos ne amžino miego būsenoje gyvenantį žmogų).

Siūlyčiau paskaityti visų pirma tiems, kurie domisi egzistencializmu, ir taip pat tiems, kuriuos vis kamuoja troškimas: "O jeigu aš būčiau nemirtingas!" Jeigu noras nepraeis, aš jums pavydžiu - jūs tikri optimistai.

Pamąstymams ir padūmojimams

Komentarai

Lina Krutulyte 2002-04-23 08:36:57
Arba knyga niekam tikusi, arba apzvalga. Perskaiciau apzvalga ir nenoriu daugiau nieko girdet apie sita knyga.
Yabadabadoo 2002-04-23 08:52:08
Papildymas: arba Lina Krutulytė... inlove
Kliaksa 2002-04-23 10:18:56
hihi, o man kaip tik apzhvalga gera pasirode, nors prie knygos ir nepulchiau. juk tikrai - negi kiekvienam tekste reikia irodineti, kokia nuostabi ir vertinga yra ta ar ana knyga. kritishkas poziuris kaip tik sveikintinas;]
Justinas 2002-04-23 11:38:16
O mane visai sudomino - ypač jeigu Kamiu pasekėja...
super-ego 2002-04-23 11:46:00
Mane irgi sudomino. Noriu isgirst argumentu kodel tureciau nenoret amzinai gyvent:)
Krekas 2002-04-23 14:29:04
Man apžvalga patiko: nurodyta ne tik, kas įdomu ir patiko, bet ir trūkumai, ko dažnai pasigendu kitose apžvalgose. Tiesos dėlei reikia pasakyti, kad šedevruose (o daugelis čia apžvelgiamų knygų yra tokios :) ) trūkumų beveik nebūna... zaliux
Nusivylusi 2006-04-24 16:35:26
Perskaitė bičas knygelę ir tą atmušo jam norą gyventi amžinai...Dabar tegul Tibeto ar egiptiečių "Mirusiųjų knygą" teskaitie...
pinochet 2002-04-25 14:23:33
Siaip jau De Beauvoir buvo idomi asmenybe, zmogus, vertas romano, lesbiete ir feministe, J.P. Sartre zmona ar sugyventine (saltiniai gincijasi del sio punkto), komuniste, staiga praregejusi po Cekoslovakijos ivykiu 1968. Lankesi ir Lietuvoje, atrodo 1965 metais, ir pareiske, kad niekad dar nebuvo laisvesniam kraste. Dabartines feministes ja kritikuoja del nepakankamo radikalumo, nes siaip su Sartre'u ji neblogai sutare. Parase dar ir knyga "Antroji lytis" (is pavadinimo viskas daugmaz aisku).
Zebediejus 2002-05-08 14:24:27
Šitos knygos aprašymą skaičiau Girniaus knygoje "Žmogus be Dievo" ir tada šita knyga mane labai sudomino. Gal kas dar matėte knygą knygyne?
Tomas Vaiseta 2002-06-26 07:51:11
komentaras aishkiai bus paveluotas, bet...
2Justinas: kaip chia tau pasakius, "Kamiu pasekeja"... ish esmes daug protingu dedzhiu A.Camus priskiria prie egzistencialistu, bet ash su tuo negaliu sutikti, mat viename ish savo interviu pats rashytojas tai atmete, nors, ish kitos puses, niex negali paneigti, jog bendrumo yra.
2pinochet: Sartre sugyventine ji buvo, bet kad lesbiete... man naujiena.
Rasa 2002-07-11 08:17:15
Tiesą sakant, ši knyga nėra gera. Ji - labai gera. :) Bet koks filosofinės ar egzistencinės literatūros perliukas yra sveikintinas. Iki šiol maniau, kad labai gerą knygą gali parašyti tik vyras (nors tai jokiu būdu ne taisyklė, nes tada būtų daug malonių išimčių :) ), tačiau S. de Beauvoire tai paneigė, ir jos knyga mane tikrai labai sudomino. Tai viena iš trisdešimt kelių geriausių mano perskaitytų knygų. O jų perskaičiau tikrai daug daugiau (kam įdomu - virš 700).
Lina Krutulyte 2002-07-11 08:31:21
O ka, uzsirasineji, kokias knygas perskaitai? Ir numeruoji?
Rasa 2002-07-11 08:35:20
Taip, o ką. Man tai įdomu. Aš net sau mažutę recenziją pasirašau, vat.
Lina Krutulyte 2002-07-11 08:40:06
Ir paskui visa tai skaitai? Gal kad nereiktu antra karta tos pacios knygos skaityt?
Rasa 2002-07-11 08:57:19
Antrą kartą tos pačios knygos neturiu laiko skaityti, o tos recenzijos ir visa kita reikalinga tam, kad tas savo perskaitytas knygas kuo ilgiau prisiminčiau. Prisimnčiau, kaip man buvo faina tą ar kitą knygelę skaityti...
Lina Krutulyte 2002-07-11 09:02:09
As tai geriausiai prisimenu skaitydama antra, trecia etc karta :) Uz tai nereikia terliotis su recenzijomis + tas pats malonumas patiriamas kelis kartus.
Rasa 2002-07-11 09:13:25
Malonumas malonumu, bet juk gyvenimas per trumpas skaityti knygas po kelis kartus, kai nori perskaityti kuo daugiau labai gerų knygų! :)
Lina Krutulyte 2002-07-11 09:17:01
Taip, bet kur ju tiek gauti? Baigi skaityt knyga, perziuri lentynas: "o velnias, ir vel ner ka skaityt", tada issirenki maziausiai kartu skaityta malonia knyga ir pirmyn... Kazkaip gyvenimo trumpumas kol kas negroja :)
O kiek tau metu, jei ne paslaptis?
Rasa 2002-07-11 09:23:22
Kur gauti knygų? :O Ar mes negyvenamoje saloje? Turbūt nesilankai bibliotekose, Linute! O apie 'namines' knygeles aš net nešneku; jos - arba jau perskaitytos, arba apskritai neskaitytinos (t.y. man nepatinkančio stiliaus). O jei apie metelius, tai man -niolika. :D
Lina Krutulyte 2002-07-11 09:31:51
Tikrai nesilankau bibliotekose. Negaliu ju pakesti ir paniskai bijau :)
O kiekvienas apsilankymas knygyne taip brangiai kainuoja, kad jau ir ju pradedu bijoti :)
Rasa 2002-07-11 09:42:13
Taaaip... 'Sunkus padėtis'... Tada tikrai tave suprantu. :) Aš tai neįsivaizduoju savo gyvenimo be bibliotekų. :) Užjaučiu... Galbūt koks specialistas išgydytų tavo fobiją? :)
Rasa 2002-07-11 09:50:09
Taaaip... 'Sunkus padėtis'... Gal koks specialistas išgydytų tavo fobiją? Asmeniškai man ji atrodo visiškai nepagrįsta...:)
mia 2002-07-11 14:11:43
koks skirtumas kiek metu - vis tiek perskaityt visas geras knygas gyvenimo neuztektu. zmogus gi visokiu kitokiu isipareigojimu turi. va tik laiko pradeda trukt...
izzie 2004-11-25 17:53:19
gaila, tik filmą mačiau...ir užsimaniau knygą perskaityt...prancūzų egziztencialistai tikrai labai labai šauniai rašo...Pulu, respect :)
anonime 2009-10-16 08:49:23
Sako, kad knyga dar turi leidykla.
Vilsept 2010-10-02 10:27:20

Puiki knyga.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.