Stephen King „LIESĖJANTIS“

Autorius: Lina Krutulytė
Data: 2001-06-19

cover Apie knygą: Stephen KingLIESĖJANTIS
Leidykla: Eridanas (1999)

Ši knyga - mokymas apie atsakomybę. You own what you pay for : apmokėtas pirkinys priklauso pirkėjui ir anksčiau ar vėliau jį susiras. Iš tiesų yra neatšaukiamų poelgių, visi bandymai išvengti pasekmių - tik vaikiškas išsisukinėjimas. Baisi prielaida, nes kartais taip norisi užmiršti, ką prisidirbai....

Bilis Halekas yra riebus paršas teisininkas, mielas sutuoktinis, mylimas tėvas ir gerbiamas miestelio bendruomenės narys. Natūralu, kad netyčia sutraiškęs kelyje seną čigonę, jis pasinaudos įtakingų draugų pagalba, kad išsisuktų nuo baudžiamosios atsakomybės. Netrukus jis nersis iš kailio, mėgindamas išsisukti nuo kitokios, teisingesnės ir sunkiau išvengiamos atsakomybės - čigonų prakeikimo.

Tik vienas žodis iš čigono lūpų ir storulis Bilis ima plonėti kaip nervinės anoreksijos auka, nors valgo nebe už tris, o už šešis. Kur riba? Plonėsi, kol išnyksi :) "Ne senutės mirtis įsiutino čigonus, o tas lengvumas, su kuriuo gerbiamas ponas Hajekas nusimetė visus teisinius sunkumus, tiesiog paneigdamas savo kaltę". Ak tu, sotaus ir ramaus gyvenimo išpera... Atsiimsi savo!

Šiurpu ir saldu stebėti, kaip puola į neviltį žmogus, niekada už nieką iki šiol iš tikrųjų nebaustas. Kartu su lašiniais ištirpsta Bilio vaikiškas nerūpestingumas. Liesas ir niūrus, staiga suaugęs, jis stoja į kovą su Nemezide. Jis nesutinka atsakyti už tai, ką padarė! Kova baisi, sunki, sekinanti, jėgos nelygios. Pergalė? Būtų neteisinga, jei Bilis laimėtų, jam triumfuoti tiesiog negalima, nes jis taip ir nepripažino savo kaltės. Dievo kerštas už atsakomybės vengimą gali pasirodyti žiauresnis net už mirtį.

"Thinner" - romanas apie teisę, atsakomybę, bausmę ir teisininkus. Aiškiai nurodo, kad įstatymas ir teisingumas dažnai renkasi skirtingus kelius. Knyga nekingiškai trumpa, tuoj aš ją perskaitysiu trečią kartą... Na štai, jau perskaičiau :) Tobulybė, nuostabus perlas, nepelnytai užmirštas tarp kitų Kingo knygų. Jei kas ketinate pradėti skaityti Kingą originalo kalba, rekomenduočiau pradėti būtent nuo "Thinner" dar ir dėl to, kad susipažinus su Kingo teisingumo supratimu, kur kas lengviau bus skaityti kitas jo knygas.

Knyga mažai kur minima visų pirma dėl to, kad jai, kaip ir "Firestarter", trūksta kirvio ir ištąsytų žarnų. Antra, todėl, kad trumpa. Tačiau tai siaubas tikram gurmanui, mielas, šiltas, gyvas pasakojimas apie tai, kas skiria suaugusį žmogų nuo niekam tikusio lepūnėlio.

Ir pabaigai vėl apie Bachmaną: ant viršelio yra užrašas "writing as Richard Bachman". Kingas knygą iš pradžių išleido pasislėpęs po Bachmano pseudonimu. Tai buvo pirmas kartas, beje, kai Bachmanas iš tikro rašė knygą, o ne ėmė iš Kingo stalčiaus anksčiau parašytus, bet leidėjų nepriimtus romanus. Gaila, kad Bachmanas numirė, nes "Thinner" galėjo būti labai gera pradžia.

Įvertinimas: vienoje gretoje su "Firestarter" ir "Misery",

puiki, nuostabi, teisinga ir be proto gera knyga. Iš 10 balų - 10 ir daugiau!

Komentarai

Pajauta 2005-04-04 14:58:13
Vo, pagaliau sulaukem ir apzhvalgos knygos, kuri man nuohirdzhiai nepatiko. Kas shiaip man retai buna, kalbant apie King'a. Ir butent todel, kad man shlykshti ideja apie kershta, taip koki 1000 kartu virshijanti nusikaltima. Butent del to ruibuilio teisininko man buvo gaila, o tai chigonu padermei nuoshirdzhiai palinkechiau kuo greichiau ishnykti nuo zhemes rutulio. Beje, toli grazhu nemanau, kad ir King'as tiems monstrams simpatizavo, bo shlykshtokai jie aprashomi.
Ir ishvis, pac mieliausias ir gyviausias personazas per visa "Thinner"i buvo italiukshtis gangsteris. Shaunus racionalus vaikinas, gaila, kad taip bjauriai numiro. :)
Tomas 2001-06-19 15:32:56
Va va, ir as sakau, kad gangsteris pats normaliausias sios knygos personazas. Siaip- vidutine knyga, sakyciau
Lina Krutulyte 2001-06-19 15:41:47
Taduz Lemke yra cigonu baronas, galima sakyti, karalius (paskutinis is didziuju Magyar'u - ar tai ne vengrai? mazai ismanau, Kingas, matyt, daugiau), zodziu, jis ziauriai senas, isdidus ir ismintingas, be to, dar ir pranasas. Visa jo gentis, keliaujanti su juo, persisunkusi jo dvasia, todel jie tikrai nesivercia prostitucija ir apskritai nera tokie slykstus, kaip juos mato islepe nusipeneje amerikonai. Taip, Haleko draugai atsiliepia apie juos pajuokiamai ir su panieka, bet tai pasako daugiau apie juos pacius, o ne apie tuos paslaptingus keliautojus.
Jie laukiniai, fantastiski, romantiski, stebuklingi ir be galo isdidus, kitokie, nei peniuksliu minia, besigananti miesto parke. Pazeminimas ir trypimas i mesla - kiauliu reakcija i perlus. "Selective perception" - vietiniai mato tai, ka nori matyti, t.y., jie bijo pasalieciu, del to pasimegaudami fiksuoja trukstamus cigonu vaiku dantis, zvairas akis etc.
Sitie dalykai, kaip ir vezys ant Lemke's veido rodo, kad ir sitie cigonai issigimsta, ir jam mirus turbut netruks susilyginti su pavilnes taboro gyventojais, bet tai jau iseina uz knygos ribu.
Taigi Haleko, kaip rimto suaugusio zmogaus, reakcija turetu buti pagarba tu zmoniu jausmams ir atgaila del atimtos gyvybes. Moteris zuvo del miescioniu poros pasileidimo, po velniu, ir jis _yra_ del to kaltas. Bet Halekas pasinaudoja proga issisukti ir pasistengia viska uzmirsti. Jau po dvieju savaiciu jis megaujasi antruoju medaus menesiu, uzmirses zuvusiaja kaip pervaziuota suni.
Be abejo, Halekui labai labai gaila saves, oi kaip jam nepasiseke, kalti visi, tik ne jis, sitas jo poziuris nenutrukstamai ji seka knygos puslapiais. Del to ir skaitytojui jo gaila :) Kad Kingas nera jo puseje, pajutau tik tada, kai paaiskejo, kad zuvusioji buvo Lemke's dukte. O kas, jei tavo dukteri suvazinetu gatveje kaip nusususi suni ir po savaites uzmirstu? Kingas kaip zmogus be galo myli savo vaikus ir jau ne karta yra isreiskes neapykanta tiems, kurie vairuoja, neskirdami tam reikiamo demesio.
Patekes Dievo (t.y., Kingo) nemalonen, Halekas turi gera iseiti: atsiduoti i teisingumo rankas. Teisingumo pirmasis principas yra toks: ginca turi spresti nesuinteresuotas zmogus (teisejas). Halekas si principa pazeidzia, teisingumas neivyksta. Kai shitas palyginus naujas isradimas nesuveikia, argi galime pykti del to, kad scenoje pasirodo senesne jo versija, t.y., kerstas?
Tuo labiau, kad kiaule Halekas galiausiai laimejo kara! Jis gavo tai, ko norejo. Jo prakeikimas suveike (na ir kas, kad numire po to, kai ivykde savo paskirti) ir kalte buvo nuimta nuo jo peciu. Tai kodel jam reikejo vel apsigalvoti, nuspresti, kad vis delto kazkas _buvo_ kaltas? Ir kad tas kazkas - jo zmona? Skystagalvis jis, stai kas, o dar driso aiskinti Lemke'i, kad geriau uz ji ismano apie teisinguma vien del to, kad yra teisininkas.
Sitaip as i tai ziuriu :)
shlyxtux 2001-06-19 17:06:47
Niekas neteisina storuliaus del to suvazhinejimo. Bjauriai pasielge.
Bet padarykim prielaida: pvz. tu, Lina -- suvazhineji kokia kishenvage chigone palei Kalvariju turgu, ir turi draugeli teises sistemoje, kuris tau pasiulo vietoj kaliuzes atsipirkti baudele, o tu jam ishdidzhiai sakai:"Oi ne! Teisingumas turi nugaleti, eisiu geriau ash shtai pasedesiu pora meteliu teisingumui actatyti, nu o paskui kad ishejusi nei darbo nerasiu, nei gyvenimo nesusitvarkysiu, o kad ir gyvenimo draugas gal paliks ir sheip visas likes gyvenimas shuniui ant uodegos-- tai taip man, blogam zhmogui-ridikeliui ir reikia! O kad sazhine mane visa ta laika graush, tai to jokiu budu neuzhtenka, vo!"
Padarytum taip, Lina? Jei taip, tai savo kepures gal nesuvalgysiu, bet kad nukelsiu ir zhemai i kojas nusilenksiu -- faktas kaip blynas.
Haleka sazhine griauzhe. Gal ne tiek, kiek pvz mane grauzhtu, nutreshkus kad ir shuni (nors zhinai, nutrenkus kate man butu labiau gaila, nei suvazhinejus koki tam tikros kategorijos zhm. actova). Bet vis tiek, o kad jis nenorejo savo gyvenimo gadinti, yra visishkai zhmogishka. Idealai idealais, o valgyti, kap saka, reikia.
Kas del chigonu ivaizdzhio...nu jo, "Taboras zhengia i dangu", katro chigonu paveixlas man labai primena tavo vaizduotes versija, yra labai grazhus filmas, bet taboras Naujininkuose ir Kalvariju turgavietes prieigos yra kur kas archiau realybes.Ka padarysi, neromantike ash nepataisoma. :(
P.S.: Shiuo aciliepimu ash visai nenorejau pasakyti, apvyniojus apie padanga kishenvagi, o ne nekalta vaikuti, sazhine turetu grauzhti mazhiau. ;-)
Lina Krutulyte 2001-06-19 21:55:33
Suzanna Lemke - ne kisenvage paniekos verta cigone, o kazkieno l.mylima dukra ir didziuju Magyaru anuke.
Gintas 2001-06-19 22:45:03
Sutinku, kad tai nuostabi knyga. Taciau man ji nuostabi butent tuo - jog joje nera teigiamo veikejo... Lemke - ne teigiamas. Bausme neturi buti ziauresne uz nusikaltima... Bet kuriuo atveju tas storas siknius NENOREJO nuzudyti tos cigones. O senis - APGALVOTAI zudo storuli (ir ne ji viena). Ir dar, zarrraza - IS LETO... brrr
Lina Krutulyte 2001-06-22 09:08:24
Haleko negrauzia sazine. Pvz, jis sako, kad amzinai atsimins ta garsa, dviguba smugi, kai pervaziavo cigone. Atrodo, jis tai ir laiko sazines grauzimu. Juokinga! Zodziu, shlykstux, neatidziai skatei. Nors velnias cia zino, gal koks asilas vertejas ten vel nesamoniu privele, iskreipdamas personazo charakteri, kaip atsitiko su "Kristina". Skaityk "Thinner" dar karta ir butinai angliskai. Arba argumentuok: kodel tau atrodo, kad Haleka grauzia sazine? Pagal mane jis, kaip ir dauguma teisininku, apskritai jos neturi.
Manau, kad noras isvengti bausmes yra visai zmogiskas, be abejo, ir as taip pasielgciau. Bet jei teiktu rinktis tarp teisingumo ir vu-du kersto, tada geriau jau kalejimas. Taip, Halekas neivertino priesininko ir pavojaus, kuriame atsidure, taciau man jo negaila, nes jis - blogas zmogus.
Gintai: kai ilendi i liuto narva ir ikandi jam i nosi, turbut nesitiki, kad jis tau nenukas galvos? Tai, kuo uzsiima cigonas, yra kerstas, o ne bausme. Bausme - kai gauni mazdaug tiek, kiek uzsidirbai. Kerstas - kai gauni triskart daugiau, nes kazkas nuo tavo sukelto skausmo siek tiek isprotejo. Kerstas yra "purpurfargade ansiktet". Sita miela dalykeli gali gauti ir visai jo nenusipelnes...
Gintas 2001-06-22 10:03:35
Linai: Va, va - as butent apie tai ir kalbu... As neginu sikniaus Haleko, kuris panasus i ameba be jokiu moraliniu principu. Anaiptol ne patrauklus veikejas... Taciau as nesimpatizuoju ir Lemkei - butent del jo pasirinkto kelio... Nesvarbu, kad as, tokioje situacijoje gal ir pasielgciau taip pat, jeigu ne dar ziauriau (jei tik galios tokios turetau)...
Einant Lemkes keliu labai greitai galima isplesti asmenu, kuriems reiketu atkersyti, rata - keista dar, kad jis nieko nepadare Haleko zmonai, kuri kalta nemaziau uz rieboksli teisininka...
shlyxtux 2001-06-22 16:44:30
khm, Lina...kalbant apie teisininkus, tai, shita, galima pasveikinti saito webmasteri patapus teises mokslu daktaru, o tuo pachiu pasiteirauti jo nuomones apie teisininku ir sazhines suderinamuma ;-)
Del Haleko, tai nepamenu, kodel ash taip pamaniau, o skaityti "Thinner" 2-ra karta neturiu ne mazhiausio noro -- ir butent todel, kad nera ne vieno veikejo, kuriam simpatizuotum. Nesu abs. baltu veikeju ir happy-endu megeja, net atvirkschiai, bet kai visi veikejai net ne blogi, o kazhokie tiesiog niekingi, tai dar neidomiau.
Lina Krutulyte 2001-06-22 17:34:09
Taip, Justinai, laukiam tavo nuomones apie teisininku ir sazines suderinamuma :)
Justinas 2001-06-22 21:53:25
Na, teisininkas, kaip žinote, amerikos folkloro būtinas elementas :). O jeigu rimčiau - klausimėlis būtų irgi visiems toks: o kaip bendrai dėl bet kokio žmogaus ir jo sąžinės suderinamumo? Ar nė vienas nenusižengėte jos reikalavimams? Tad pamirškite teisininkus, jie gal tik sąlygas geresnes turi :)
Gintas 2001-06-22 22:19:20
"Tad pamirškite teisininkus..." - khe, khe... Tokia minti galejo mestelti tik teisininkas :)
Lina Krutulyte 2001-06-24 21:12:04
Vienas dalykas, kai zmogus sazines balso neklauso, kitas - kai jo neturi, pvz, pakeicia ji teisiniu mastymu.
Justinas 2001-06-25 12:05:06
Lina, pati pagalvok, ką pasakei. Ką reiškia "sąžinę" pakeisti "teisiniu mąstymu"? Nebent tu teisę traktuoji tik kaip įstatymą ir viskas... Bet tai jau profesinė diskusija.
Lina Krutulyte 2001-06-30 15:33:32
Yep. Dar kas nors turit minciu apie "Thinner"? Justinai, apibrezk, kas yra sazine.
Justinas 2001-06-30 21:07:21
Ai, Lina. Velniop tave ir tą arklį (šiuo atveju "sąžinę"), ant kurio ruošiesi joti. Esu pavargęs ir tingus :)
Gintas 2001-06-30 22:24:52
Sazine - tai toks daiktas, kuris neleidzia elgtis taip, kaip is tikruju noretum... :)
Lina Krutulyte 2001-06-30 22:31:52
Gintai: nesamone. Jei pasielgiu ne taip, kaip noriu, paskui kaip sazine grauzia...
sazhines_be 2001-07-02 12:01:50
Shio puslapio sazhine yra Lina Krutulyte; niekam tokios nelinkechiau;))
Lina Krutulyte 2001-07-16 23:06:57
Taip taip, nebeturim ka pasakyti apie knyga, tai pradekim klijuoti etiketes komentatoriams...
shlyxtux 2001-07-19 14:22:44
Pareinu atgal nuo "Shining"o. :P Tesiant tema -- Lina, visa kruva Tolkien'o tesiniu, kur elfai -- fashistuojantys shlykshtynes be sielu ir jausmu, o goblinai -- purvina, tiesa, bet visai ne tokia jau ishkrypusi rase. Ir kai kurios tokios knygos visai netgi nieko skaitosi, ir net patiko, nors ne su viskuo sutikchiau pati, bet kodel gi nepaskaichius, ka apie tai masto kiti zhmones. Kas do Morgoth's, tai visada turejau silpnybe maishtininkams. :) Galu gale, kaip ten yr, "Istorijaa rasho nugaletojai", ar ne?
Tai vat tuo, Lina, butu gerai ir baigti, bo matau, kad vis tiek abi laikysimes savu nuomoniu. Kas, mano supratimu, yra labai gerai...jeigu tik nepirshti nuomones kaip absoliuchios tiesos.
Lina Krutulyte 2001-07-26 22:43:33
Na tai jau gali rasyti Thinnerio tesini apie geruju teisininku kara pries purvinuosius cigonus :)
Dabar bent jau aisku, kodel rasomi tie Tolkino tesiniai - kazkas is meiles civilizacijai, moderniai "kulturai" ir naftos perdirbimo atliekoms nesugeba ar tycia atsisako pripazinti elfu kilnuma ir grozi. Lygiai taip pat ir tamsta, shlykstuke, reagavai i teisininku/cigonu konflikta. Ar as klystu?
shlyxtux 2001-07-27 08:07:03
Lina...ar tu neskaitai mano komentaru, ar matai kazhka tokio, ko ash ten nerashiau, ale ash jau imu pavargti nuo ginchu.
Dar karta kartoju -- "Thinneryje" nera geru grazhiu personazhu! Nera! Ka gero ir grazhaus tu izhiurejai chigonuose? Argi shitoks kershtas yra grazhu? Tas chigonas gi ish esmes toks pats, shvelniai tariant, 'zmogus su trukumais', kaip ir teisininkas, tik jo trukumai kiti...
Nu o dabar apie kilniuosius, grazhiuosius, elfus. IMO, ima aishketi musu pozhiuriu skirtumo priezhastys. Taigi tu nepataisoma romantike! Elfai grazhu, orkai shlykshtu, balta-juoda...na, o mes, cinikai, pasauli matom kitaip. >:-)
Ir esme ne ta, kad norim supurvinti ar ka dar blogesnio elfams, ar kokiems kitiems superteigiamiems herojams padaryti -- tiesiog "shimtaprocentinis dorybiu rinkinys" bent jau man atrodo nerealus ir neitikimas charakteris -- zhavinga ydele tik padaro personazha spalvingesni=idomesni.(Vat ne kurie Silmariliono elfukai, "Voru stiklainyje sheimynele", kaip ishsireishke P.Rokdeviatyj --jega!) Todel, kai zhmones rasho tesinius, jie, IMHO, nieko nepurvina, o tiesiog pateikia savo interpretacija. Arba papildo veikejus savom spalvom -- ir tai nebutinai reishkia, kad jie tu veikeju nemegsta.
Vienzho, kalbant metaforom, Lina: tu, panashu, ish zhmoniu, kuriems Disneileno ruzhava pilis yra geris, o Marilyn Manson -- blogis, ash ish tokiu, kuriems viskas atvirkschiai.
Taigi skirstomes -- ash prie savo kaminais aprookusios civilizacijos, o tu i zhaliaja nepaliestaja gamta su paukshteliais ir gelytem. Neilgam, zhinoma. Iki kito Kingo. ;-)
Lina Krutulyte 2001-07-29 20:13:33
Ai, tebunie. Nors tiek gerai, kad gangsteris visiems patiko. As iki siol mintinai moku viena jo sentencija, gal tik ne visai tiksliai: "Me, I don't believe in God. But if I saw Him, I would. I wouldn't just walk around saying: 'Jesus, that was a great special effect.' The definition of an asshole is a guy who does not believe what he's seeing. And you can quote me."
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.