Stephen King „ŠVYTĖJIMAS“

Autorius: Lina Krutulytė
Data: 2001-07-16

cover Apie knygą: Stephen KingŠVYTĖJIMAS
Leidykla: Žaltvykslė (1993)

Džekas Torensas buvo išmestas iš darbo universitete po to, kai nesusivaldęs smogė studentui taip, kad šis atsidūrė ligoninėje. Be to, Džekas yra alkoholikas, laiku atsisakęs šio įpročio, bet ne iš meilės, o iš baimės dėl savo kailio. Taip pat jis prieš porą metų, būdamas girtas, nesuvaldė savo pykčio ir sulaužė sūneliui ranką. Žodžiu, nuostabus tipas.

Vendi, Džeko žmona, gyvena su savo vyru tik todėl, kad nėra pinigų nuo jo pasprukti, o grįžti pas motiną neleidžia išdidumas ir seni pykčiai. Paslapčia svajodama apie princą ant balto žirgo, gyvena su Džeku sukandusi dantis ir tikina save, kad jį myli. Šios poros įkaitas - penkiametis sūnus Denis. Jis mielas, nesugadintas, labai myli savo tėvus, be to, yra telepatas ir gali šiek tiek numatyti ateitį. Šias savybes autorius vadina "švytėjimu", tikindamas skaitytoją, kad tai būdinga daugeliui žmonių, tik ne visada pasireiškia, be to, paprastai silpniau.

Ketvirtas romano veikėjas - viešbutis "Overlook" ("Panorama"). Jis yra aukštai kalnuose, žiemą neprivažiuojamas, be to, jame vaidenasi. Ir štai Torensų šeima savo noru užsidaro viešbutyje žiemai, mat niekam tikęs Džekas čia gavo prižiūrėtojo darbą. Aišku, žiauri viešbučio dvasia netruks užsimanyti Denio ir jo galios, o tam reikia jį nužudyti...

Pirmieji trys herojai - fantastiški. Visiškai tikroviški, tikri, gyvi, kvėpuojantys žmonės, pavaizduoti meistriškai ir genialiai. Vien dėl jų verta skaityti.

Ši knyga yra tapusi autoriaus vizitine kortele - ne pačia geriausia prasme. Yra žmonių, kuriems užteko pamatyti filmą "Švytėjimas" (rež. S. Kubrick, 1980), kad nuspręstų, jog Kingas jiems nepatinka. Knyga, nors ir skiriasi nuo filmo, paviršutiniškam skaitytojui sudaro tokį patį įspūdį: Kingui, išskyrus siaubą ir bjaurastis, daugiau niekas nerūpi. Panašiai kaip ir romane "It": herojų mažai, už tai daug kraujo, klyksmų, skausmo, šlykščių vaizdų, smarvės, ir kito panašaus džiaugsmo, iš kurio susideda siaubas. Tačiau tiems, kurie siaubą pakenčia lengvai, patiks herojai, jų atskleista psichologija, tarpusavio santykiai ir sudėtingi jausmai.

Komentarai

Tomas 2001-07-16 10:13:40
Nesutinku su dviem nuostatom: pirma, su tuo, ka parase Lina- Dzekas man pasirode esas labai geras, nors ir silpnas zmogus. Taip, jis gere, taip nesuvalde savo emociju, bet labai mylejo ir zmona ir sunu. Ir labai labai stengesi pasikeisti- beveik ir pavyko, ar ne? O Dzeko- siaubuno ivaizdis- tai jau Dzeko Nikolsono vaidmens filme rezultatas. Taigi, antrasis dalykas su kuriuo kategoriskai nesutinku ir niekada nesutikau: filmas geresnis uz knyga. Tai ne Lina pasake, tai daug kur raso ir sako. Dar syki pasikartosiu- Nikolsonas gal ir pamises, bet knygoje Dzekas visai ne toks, todel manau, kad aktorius iskraipe filmo dvasia, suprimityvino tai, ka Kingas norejo pasakyti. Knyga tikrai gilesne ir psichologine prasme personazai gerokai gerokai gyvesni ir siltesni uz filme parodytus- cia as su Lina sutinku. Ir dar- jei jau Dzekas toks blogas, kodel tuomet ji sunus myli labiau nei mama?
Lina Krutulyte 2001-07-16 10:48:31
Justinai, malonek istaistyti knygos pavadinima: "The Shining".
Apie filma: girdejau, kad butent Torenso vaidmuo isgarsino Nikolsona. Filmo maciau tik pabaiga, manau, kad ji niekam tikusi ir kvaila.
Taip, Dzekas blogas, niekam tikes padugne. Neskubeciau teigti, kad Denis ji myli labiau nei mama, nes tai Vendi nuomone, o - saliska ir labai pavydi kale. Turint omenyje, kad jinai apskritai noretu Deni atplesti nuo tevo, tokiame jos poziuryje nieko keisto.
Tokie mieli jie atrodo visu pirma del to, kad jie yra seima, o seimos nariai linke vieni kitus vertinti teigiamai. Be to, jie mieli dar ir del to, kad yra realistiskai vaizduojami normalus zmones, o jie visi mieli. Taciau jie priima blogus sprendimus, del to yra blogi.
Tavo klaida, Tomai, yra ta, kad vertini herojus pagal tai, ka apie juos galvoja kiti herojai arba ka jie mano patys apie save. Tikrasis vertinimas -Dievo, t.y., siuo atveju Kingo (kazkur anksciau jau sakiau, kad Kingo knygose Dievas yra jis pats) kompetencijoje, todel reikia ziureti placiau.
Bielka 2013-04-10 23:40:03

Visų pirma filmas niekada nebus geresnis už knygą,nes filmas bus tik vienas,o skaitant knygą kiekvienas žmogus viską įsivaizduoja savaip.Visų antra,nereikia taip jau smerkti siaubo,nes pavyzdžiui man labai patinka,kai kažkas netikėto ir baisaus įvyksta.Visų trečia,gal Indrė Krutulytė tavo sesė yra? :D

Bielka 2013-04-10 23:40:03

Visų pirma filmas niekada nebus geresnis už knygą,nes filmas bus tik vienas,o skaitant knygą kiekvienas žmogus viską įsivaizduoja savaip.Visų antra,nereikia taip jau smerkti siaubo,nes pavyzdžiui man labai patinka,kai kažkas netikėto ir baisaus įvyksta.Visų trečia,gal Indrė Krutulytė tavo sesė yra? :D

T. 2001-07-16 12:29:09
Čia vienas mažas pastebėjimas susijęs su Nikolsonu:jį išgarsino tikrai ne 1980 m. pastatytas "Švytėjimas" ir Torenso vaidmuo, o penkeriais metais anksčiau pasirodęs "Skrydis virš gegutės lizdo", kur jis nuostabiai suvaidino įžūlų ir gyvybingą tipą Makmerfį.
Tomas 2001-07-16 13:03:27
Lina, tai ka tu vadini klaida yra viso labo kitoks poziuris i ta pati reiskini (siuo atveju knyga). O aiskinti kaip as turiu ziureti (placiai ar siaurai) i knygas man tikrai nereikia- as ziuriu taip, kaip man ziurisi ir matau tikrai ne maziau nei tu, tik kitaip. Taip kad baik pamokslauti, o kalbek apie knyga, o ne poziuriu skirtumus, nes tai jau pradeda uzknisti. Nemanau, kad Vendi yra kale- tiesiog moteris, kurios vyras turi problemu su svaigalais, be to ji irgi pilna kompleksu del savo tevu (ai, ir megsta Kingas tuos kompleksuotus zmones). Jos vietoje ir man pavaziuotu stogas (dar pridek, kad Denis labiau linkes prie tevo, o mama jam tik antrasis asmuo seimoje- nieko nepadarysi, taip irgi gyvenime nutinka)- tai bus tavo nelaimingos, kenciancios, bet besistengiancios palaikyti savo seima moters paveikslas. Ar tokia moteris kale? IMHO, ne.
Justinas 2001-07-16 14:27:07
Pavadinimas pataisytas, o spręsti apie filmo, ir dar Stanley Kubrick'o (!) filmo pabaigą, pamačius vien jo pabaigą - kvaila, nes net pabaigos kvailumo negali iki galo nustatyti, nepamatęs viso filmo. Turint omenyje, kaip S. Kubrickas mėgdavo savo kūriniuose transformuoti idėjas - gal viskas ne taip baisu, kaip Lina piešia.
Inna 2001-07-16 20:46:42
lietuviskai 'svytejima' 1993m. Vilniuje isleido "zaltvyksle"
Lina Krutulyte 2001-07-16 22:51:37
O stai sito lapo antrasteje pavadinimas nepataisytas :)
Tomai, del Nikolsono laisvai galejau suklysti, nes niekada nesidomejau filmu pastatymo datomis. Tebunie. Vis delto po Shining jis tikriausiai atrado save kaip aktoriu, tinkama vaidinti visokius pabaisas ir maniakus.
Justinai, nezinojau, kas rezisierius. Jei jau yra taip, kaip sakai, matyt, filmas geras ir reiks ji paziureti visa.
Tomai, klaidingas herojaus vertinimas, ypac kai autorius - Kingas, daznai nuveda blogu keliu: prisimink, kaip ten kazkam nepatiko "Thinner" del to, kad suklydo del herojaus moralumo ir gerumo. Aisku, sita knyga skaityti maloniau pirma karta, kai dar tiki, kad Denio tevai - geri zmones. Taciau ju snukiai atsiskleidzia pakankamai baisiai (abieju). Manau, kad "The Shining" yra knyga apie tai, kaip atsikratyti blogos sunsnukio alkoholiko itakos, kol vaikas dar pakankamai jaunas.
shlyxtux 2001-07-17 07:35:15
Lina, "Thinneris" nepatiko man. :) Ir ne del herojaus kokio tai 'moralumo ir gerumo', bet del to, kad tavo i padanges ishkelti chigonai pasirode man dar shlykshtesni shunsnukiai. Ir kodelgi ash suklydau del "Thinnerio", tu man pasakyk -- ka, jei jau knyga man nepatiko, tai ash ir neteisi, eh? :P
IMO, chia ne trukumas o privalumas, kad King'a zhmones perskaito labai ivairiai -- knyga ir turi vystyti vaizduote, o ne pamokslauti.
Kas do, khem, tavo shiokio ne tokio kategorishkumo -- turiu nuvilti -- anas su amzhium l. greitai praeina. ;)
Lina Krutulyte 2001-07-17 18:44:51
Tau patiko tas padugne teisininkas Halekas, stai kur tavo problema. Jis is tikro atrodo visai teigiamas veikejas, kaip ir vaiku grobikas is apsakymo "Popsy" (rinkinys "Nightmares & Dreamscapes).
Kai esi Haleko puseje, jo likimas is tikro nuteikia nekaip, ir visa knyga atrodo ziauri nesamone.
Atsitiktinai uzklydes Diletantas 2001-07-18 00:54:16
Kaip cia yra kad butent kingo knygos sulaukia daugiausia komentu? toks įspudis daros apzvelgus sita saita. negi lietuviukams niekas daugiau neidomu ar kingas siandienej literaturoj kazkas panasaus į M.Schumacheri Formulej: gali ji mylet gali neapkest, taciau ignoruot neiseina niekaip? :)
shlyxtux 2001-07-18 07:58:21
Diletantui: hehe, turbut Kingas tiesiog turi didzhiausia ir triukshmingiausia 'megztuju berechiu palaikanchiaja divizija'. :) Kaip ir politikoje, tai nebutinai rodo populiaruma, o shiaip... ;)
Lina, Lina...
1.Nepatiko man tas teisininkas. Ne vieno ten nera patikusio.
2. Net jei man ir butu jis patikes, tai bootu toli grazhu ne mano problema, kaip tu ishsireishkei. Nebent tau nuomone, nesutampanti su pachios, ir yra problema. :-/
3. Nu ner shioj zhemej absoliuchios tiesos, Lina, ner! Ash suprantu Kinga, kaip noriu, tu irgi -- viskas labai paprasta. Ir jokiu problemu. :P
Tomas 2001-07-18 08:42:44
Atsitiktinai atklydusio diletanto pastebejimas labai teisingas, deja, deja. Beveik vien Kinga komentuojam, o kitos geros knygos beveik nesulaukia demesio. Toks matyt jau metas, kad skaitosi lengvesne literatura (nesakau, kad bloga, bet tikrai Kingo nepriskirciau ziauriai intelektualiu ar filosofiniu romanu kurejams). Deja, ir puse mano paties galvos padengta megztaja Kingo salininku berete, kaip cia taikliai pasake Shluxtuxe.
Dar- sutinku su visais trim Shlyxtuxes paminetais punktais del Linos ir The Thinner. Dar nuo saves pridesiu- Lina, ar supranti, kad kuo daugiau suzinai, tai tuo maziau zinai?
Lina Krutulyte 2001-07-18 09:07:13
Diletante, pastebek, kad apie Kinga diskutuoja nuolat tie patys keli zmones, ir pasidarys viskas aisku.
Tomai, ne "the" thinner. Tiesiog Thinner. Kame cia reikalas, negi sunku susigaudyti, kur reikia "The", o kur - ne?
Shlykstux: kai nepatinka ne bet kokia, o paties Kingo labai gera knyga, ir tai tik del to, kad neatidziai skaitei, tai imho yra problema. Bet cia tu pati kalta ir baikim sia diskusija.
Del absoliucios tiesos ir "zinau, kad nieko nezinau" neverta net klausimo kelti, be to, dristu priminti, kad gerokai nukrypome nuo diskusijos apie "The Shining".
Tomas 2001-07-18 09:45:03
Lina, gal nustok kabinetis prie rasybos. Taip, man sunku susigaudyti, kada The reikia, kada- ne. As verciu is vokieciu kalbos, o anglu esu tik truputi studijaves. Jeigu tu ne vietoje parasytum vokieciu kalbos artikeli, as neimciau skalambyti visais varpais. O nuo Svytejimo nukrypai pati- gal jau uzmirsai kas pirmasis paminejo Thinner?
Justinas 2001-07-18 11:11:30
Lina, neprisiimk oficialios Kingo nuomonės atstovo rolės, nes ima atrodyti jau ir komiškai. "Shlykstux: kai nepatinka ne bet kokia, o paties Kingo labai gera knyga, ir tai tik del to, kad neatidziai skaitei, tai imho yra problema. Bet cia tu pati kalta ir baikim sia diskusija." Sąvokos "geras", "blogas" - reliatyvios ir subjektyvios. Tau, pvz., nepatiko Markesas - už tai tamstą mielai nukryžiuotume ne tik aš, bet ir n pasaulio kritikų. :)
Krekas 2005-04-15 05:14:39
Žmonės, nesipykit taip labai :)
Aišku nors piliečiai rašantys komentarus praktiškai tie patys ir jų nedaug, vis tiek galima pasidžiaugti,kad dar yra šiek tiek paskaitančių savo malonumui, o ne vien praktiniais tikslais.
Autoritetas 2001-07-19 09:28:02
Sugrizusiam diletantui - zmones cia nesipyksta, zmones tik kimba dantimis vienas kitam i gerkle. Svarbiausia - savo malonumui, o ne vien praktiniais tikslais :)
Lina Krutulyte 2001-07-19 11:11:13
Klausyk, autoritetas, maziau cia aiskink :) Kam norim, tam ir kimbam :)
Justinai, man _patiko_ Markesas. Prisimenu, kad skaiciau su malonumu. Tik va ispudis nekoks liko.
Del Thinner (tikiuosi, paskutini karta, o jei ne - tai mars diskutuot apie tai i tam skirta komentaru lapa, t.y., prie Thinner, o ne cia): O ka tu pasakytum zmogui, kuriam tvirtina, kad Ziedu valdovas yra niekam tikes ir iskrypes, nes elfai ir hobitai - slykstus purvini pelkiu sliuzai, be to, gaila vargsu mielu goblinu? Ir apskritai - asaros rieda del Saurono likimo?
Justinas 2001-07-20 16:37:44
Pasakyčiau, kad man tokia jo nuomonė keista. Kita vertus, Saurono irgi gaila - jis toks pats tvarinys kaip ir kiti, netgi gerokai svarbesnis. Bet aiškinti, kad aš "Žiedų valdovą" supratau teisingai, o jis - ne, ir dar su tokiu aršumu kaip tamsta - tikrai nesiimčiau.
Lina Krutulyte 2001-07-26 22:57:37
Justinai, primenu, kad sita diskusija persikele ten, kur jai ir vieta - i "Thinner" apzvalgos komentaru lapa :)
Cionai prasau grizti prie "The Shining", jei dar kas turite ka pasakyti.
Don 2004-01-05 18:20:11
Kazkas paminejo absoliucia tiesa,Lina sakai neveta net pradeti,na o kagi visgi manai apie si teigini "as zinau,kad nieko nezinau",kodelgi cia negaletu buti absoliuti tiesa,juk taip teigti teisinga, jei ne,pasakyk kodel ? Manyciau nuo to save reiktu statyti,visada iskelti klausima pries bet ka pasakant ar suzinant,ar tai absoliutu,jei prieisite kad ne,kokia gi tai tiesa,tai netiesa,tiesiog atmesti,o jei tai tiesa,tuomet absoliucios tiesos juk neuzgincysi.
Logikoje Paklydusi Čiučiundra 2004-01-06 10:16:52
Jei žinai, kad nieko nežinai, tai jau kažką žinai, o ne nieko; tačiau šis žinojimas yra neteisingas, nes negalima žinoti, kad nieko nežinai, kadangi, jei žinai, kad nieko nežinai, tai jau kažką žinai... besistebintis
Lina Krutulyte 2004-01-06 14:51:56
Plepalai ir off-topicai. Grizkit prie Kingo ir Svytejimo.
Anonimas 2004-02-01 21:41:15
Juokinga kai visai nenusimanantys bando kazhka savaip komentuot, pvz Lina Krutulyte, kokia tai zhiopla boboa ir tiek. Jau pirmas tavo postas mane prajuokino gerai chia susimovei: "Apie filma: girdejau, kad butent Torenso vaidmuo isgarsino Nikolsona" :))
Redakcija 2004-02-02 09:47:37
Anonimui įspėjimas - šiuose pokalbiuose asmeniškumų ir per stiprių epitetų siūlome vengti
Lina Krutulyte 2004-02-04 12:04:00
Beje, paziurejau filma per Snobu kina. Visai cool filmas :)
Anomi 2004-02-25 18:51:07
Pagaliau! Pagaliau radau siu metu zinute!!!
Valio!!!
Pasirodo, cia dar yra gyvuju!!! :)
Ar visada cia taip vangiai "Kingininkai" lankosi?!
Lina Krutulyte 2004-02-27 07:38:36
Lankomes, lankomes, tik ka dar naujo galima apie Kinga pasakyt?
shlyxtux 2004-02-27 10:32:37
"Kingininkai" jau savo atkariavo (jei netingi, pasivartyk archyvus) - vienok uzhmetes kokia kontraversishka tema, turi shansu ishjudinti viena kita randuota veterana. wounds
Anomi 2004-02-27 14:38:44
Gal butu idomiau, jei butu parasaliota ir apie kokias naujesnes knygas (pvz.Everything's Eventual arba Dreamcatcher (sita dar tik ruosiuosi skaityti))? antakiai
Lina Krutulyte 2004-02-27 14:52:56
na tai ir rasaliok, nes man vis ikvepimo truksta :)
Anomi 2004-02-27 17:12:00
Gerai, kada nors rasiu laiko ir gan issamiai aprasysiu kiekviena Everything's Eventual novele, bet dabar ziauriai tingiu... 18_crazy
Cadavar 2005-12-16 10:56:09
Na, apie knygos pristatymą tai komentaras bus trumpas- visiški grybai, o ir tie patys šungrybiai. O kas dėl ''Švytėjimo'', tai šimtaprocentinis šedevras, žanro klasika ir pavyzdys. Tai viena labiausiai vežančių knygų, kada nors išvydusių dienos šviesą. Nei filmas, nei serialas (amerikiečiai netingi eksploatuoti pamėgtą temą) nepajėgė visiškai atkartoti romane sukurtos atmosferos su visais niuansais. Taigi, gerų dalykų nėra tiek daug, tad reikia tik džiaugtis, jog hororo klasika pasiekia mūsų kraštą.
freddyss 2005-12-16 13:58:36
Patiko ,,Švytėjimas'' su Nikolsonu.. O Kingui nepatiko ,,Švytėjimas'' su Džeku,ir padarė naują filmą(kelių serijų,berods).Tada jau nauja dalis nepatiko man.Kiek mačiau Nikolsoną vaidyboje-,,Švytėjimas''(Man) pati geriausia jo rolė....
Kitokia nuomone 2006-02-19 18:41:06
Esu vienas is tu - cionai retai pasitaikanciu, o kitur gausiai besirenkanciu - zmoniu, kurie mano, jog filmas geresnis uz knyga. Gal del to, jog IMHO siek tiek pabosta Kingo hiperbolizuotos pabaigos(tas pats deguto samtis i medaus statine, kaip ir IT) bei dirbtiniai posukiai. Smagu buvo stebeti, kaip Nikolsonas kirviu uzkapojo juoduka - Kubriko ironijos jausmas IMHO deimantinis, metafora pasigriebus. Taip pat puikiai parinkti aktoriai, nuostabi atmosfera, neeilinis bei virtuoziskas pasizongliravimas simboliais bei spalvomis. Beje, Kubriko "Panorama" IMHO visais arba kone visais atzvilgiais lenke Kingo "Panorama" - ir kaip veikejas, ir kaip simbolis, ir tiesiog kaip vieta.
sau 2008-06-15 10:41:34

gal kas kitas gali rasyti apzvalgas?nes paskaicius linos apzvalgas nesinori skaityti ne vienos knygos.

susidomejusi 2013-11-20 15:40:46

kaip pasibaige ? :D

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.