Autorius: Rūta Jakutytė
Data: 2008-11-24
Apverskite knygą. Į jus žiūri dvasingas, reikšmingai antakius suraukęs prancūzas, kurio pravertose lūpose tradiciškai smilksta cigaretė, nors sukilusios mintys jau seniai privertė ją pamiršti. Tai Alberas. Alberas Kamiu, savo esė („Sizifo mitas“) ir romanais („Svetimas“, „Maras“) atskleidęs žmogaus gyvenimo – absurdo teoriją ir tapęs vienu garsiausių 20 – tojo amžiaus egzistencialistų. Antrajame savo romane „Svetimas“ Nobelio premijos laureatas parodo žmonijos susvetimėjimą ir paties gyvenimo nereikšmingumą vienintelio svarbaus ir verto dėmesio reiškinio – mirties – akivaizdoje.
„Visada liksiu pats sau svetimas“ – teigė genialusis filosofas Kamiu, kuris romane persikūnija į pagrindinį veikėją Merso. Parašytas lengvu stiliumi, kūrinys nevargina skaitytojo filosofiniais išvedžiojimais ar nesibaigiančiomis apmąstymų tiradomis, Merso tiesiog rūko, geidžia, eina į darbą ar sėdi balkone – gyvena, į nieką nesigilindamas ir taip patvirtindamas kažkokios pseudoprasmės ieškojimo beprasmybę šioje smėlio dėžutėje, kurioje visi tupime.
Pagrindinis veikėjas, atrodo, pasiduoda savo būties tėkmei, net nenorėdamas užlaikyti ar paleisti bėgti to pilkšvo katino, kuris vadinasi laikas, tiesiog lyg pašalinis asmuo stebi aplinką, nė trupučio į ją nepasinerdamas, jai nepriklausydamas: „Šiandien mirė mama. O gal ir vakar, nežinau“.
Tarsi koks įsibrovėlis.
Visas Merso gyvenimas susideda iš instinktų, kurie vieninteliai jam ką nors reiškia: moters geidimo, alkio, įpročių tenkinimo, romano pabaigoje – mirties baimės. Bet, kaip netikintis Dievu, jis bijo nežinios, kuri kausto artėjant visa ko pabaigai, o ne pragaro ar bausmės už nuodėmes. Nors meilė dažnai ir būna prasmė, kalėjime Merso svajoja ne apie širdies draugę Mari, o apskritai apie kokias nors moteris, taip parodydamas visišką savo atskirtumą nuo pasaulio. Šis personažas tikrąja to žodžio prasme egzistuoja būtent šia minute ir tuo oro gurkšniu, kurį jaučia nuvilnijant plaučiais, todėl neabejotinai galime vadinti jį egzistencializmo herojumi.
Romane justi aiškus aplinkinių priešiškumas Merso. Paplūdimyje nušovus arabą, teismo prisiekusieji jau iš pat pradžių laiko jį kaltu, ir tardytojas , ir kunigas, kelis kartus stengęsis jį atvresti į tikėjimą, tarsi kaltina, baisisi Merso, kad netiki Dievu. Tačiau net akistatoje su mirtimi jis lieka ištikimas savo įsitikinimams (tiksliau įsitikinimų neturėjimui) ir parodo, koks stiprus pagrindinio veikėjo “buvimo dėl buvimo“ principas.
Nors iš pažiūros ramus, abejingai tiriantis aplinką Merso vis dėlto pratrūksta. Motinos mirtis nesukelia jame jokių jausmų, Mari pamrštama vos pakeitus aplinką, tačiau kai kalbant su kunigu paliečiamas veikėjo savarankiško pasirinkimo klausimas, šis pasiunta ir vienintelį kartą išlenda iš blankaus abejingumo šešėlio. Būtent frazė „Aš melsiuosi už jus“ pažadina neapykantą, kad kažkas net po mirties stengsis palenkti jo pasirinkimą, prilipdyti savo butaforinį Dievą, išsklaidyti tikrovę, kuria gyvena Merso, ir atimti vienintelį dalyką, kuris buvo tikras. Herojus nenori išduoti savęs ir gina savo svetimumą.
Romanas verčia mus suabejoti šio pasaulio prasme (žmogus teisiamas ne už nusikaltimą, o už tai, kad po motinos mirties gėrė kavą su pienu), skatina susimąstyti apie mūsų pačių santykį su pasauliu, vertybių ir tradicijų fiktyvumą. „Akimirką mane apniko juokingas jausmas, kad jie čia susirinko manęs teisti“. Nejučia paklausiam savęs – gal ir aš čia nepriklausau? Gal ir aš esu tas SVETIMAS?
Gaila , kad camiu ateistas.
Ir labai geras sprendimas. Zydu pasakeciomis protingi zmones netiki. Is tiesiu matydamas mintis kaip jusu, didziuojuosi realgija, nes tai yra didziausia kada nors sukurta zmoniu valdymo forma. Biznis. UAB Baznycia.
Jeigu UAB Bažnyčia, kaip jūs sakote "valdymo forma" pagrįsta laisvo žmogaus noru ir pasirinkimu susidedanti iš visų jos tiknčiųjų, tai labai norėčiau pasitirauti: kas yra Sekulerizacija?
Ar čia nesusiduriame su tuo pačių apsurdu "kava su pienu"?
Jis pats savęs ateistu nevadino. Kažkur skaičiau: Visgi pats A. Kamiu teigė neatstovaujantis jokios mokyklos ar ideologijos, jis netgi neigė savo tapatumą su egzistencializmu bei yra sakęs – „Aš netikiu Dievu ir nesu ateistas“.
Ir labai geras sprendimas. Zydu pasakeciomis protingi zmones netiki. Is tiesiu matydamas mintis kaip jusu, didziuojuosi realgija, nes tai yra didziausia kada nors sukurta zmoniu valdymo forma. Biznis. UAB Baznycia.
Jeigu UAB Bažnyčia, kaip jūs sakote "valdymo forma" pagrįsta laisvo žmogaus noru ir pasirinkimu susidedanti iš visų jos tiknčiųjų, tai labai norėčiau pasitirauti: kas yra Sekulerizacija?
Ar čia nesusiduriame su tuo pačių apsurdu "kava su pienu"?
Jeigu UAB Bažnyčia, kaip jūs sakote "valdymo forma" pagrįsta laisvo žmogaus noru ir pasirinkimu susidedanti iš visų jos tiknčiųjų, tai labai norėčiau pasitirauti: kas yra Sekulerizacija?
Ar čia nesusiduriame su tuo pačių apsurdu "kava su pienu"?
Jis pats savęs ateistu nevadino. Kažkur skaičiau: Visgi pats A. Kamiu teigė neatstovaujantis jokios mokyklos ar ideologijos, jis netgi neigė savo tapatumą su egzistencializmu bei yra sakęs – „Aš netikiu Dievu ir nesu ateistas“.
nerealus komentaras. Tai yra, gaila, kad jis parašė tai, ką parašė, nes būdamas giliai/negiliai tikintis būtų rašęs visai kitaip/nerašęs?..
Puikus komentaras. Camiu žaviuosi seniai ir, atrodo, suprantu tą buvimo šalia kitų jausmą. Joks Dievas negali suteikti žmogui tikro, nepameluoto žinojimo apie save - tik bandai įveikti savas baimes ir įkvėpti laisvės. To pasiekti beveik įmanoma tik atsiribojus. O kad po mirties su numirusiais nesiskaito - tai Merso teisus - nori nenori už tave poteriauja ir gieda.
is kur siais laikais tiek ateistu?dygsta kaip grybai po lietaus,reikia greitai susidoroti su tokiom paziurom tai netoleruotina.
iš kur tolios religinės gaidos? gal visi pradėjo tikėt, nes Kalėdos artėja, susitaikymo ir dovanėlių matas?
Kas per ,,reikia susidoroti"? Lietuva tai demokratine valstybe, kuo nori tuo tiki, jei nori- niekuo netiki, jei kas bando susidoroti del tikejimo- sugrudi koja i pasturgali.
P.S. Kamiu- genijus.
Teisingai, o jei kas netoleruojat ateistų, tai ir neskaitykit Kamiu, o ne piktinkitės
tai jus abi kategoriskos ateistes,nekenciancios Dievo?
Jurgi, kaip galima nekęsti to, kurio nepažįsti?
norit išpešt prisipažinima, o paskui kaltint šventvagyste? Naiviai pasakyta, nekęsti Dievo. Tada jau jį pripažįsti kaipo tokį. Ar Kamiu nekentė? Ne, jis netikėjo, kad toks yra. Vertėtų laibau pasigilint į KAMIu filosofiją
manau camiu po mirties suprato ,kad dievas yra...
O as manau, kad nesuprato. Nes jo nera :)
nieko gero tas camiu,geriau skaityti Kierkegora,jis ,bent krikscionis,nors egzistencializmas yra tikrai slamstiska filosofija skirta nevykeliams,gaila ,kad egzistencializmas dabar "ant bangos".Deje filosofai nukrypo i siaura vagai ir nesuprato filosofijos tikslo,visai nebutina skaityti Aristoteli,Platona,ar Camiu,tiesa slypi kitur,gaila ,kad siuolaikiniai filosofai paskende filosofijos istorijos,teologijos,kitu mastytoju knygose neizvelgia ne laso to ka izvelgia mano blaivius protas...
kvailys tas camiu,jo knygutes tik jaunoms studentems skaityti,nors pripazistu,kad geriau uz visa kaimietiska lietuviu literatura kuri jega brukama mokyklose,Zemaite,Salomeja Neris ir t.t. yra totalaus slamsto kuryba,paskui prisiskaite tokiu knygu uzauge vaikai irgi kuria toki slamsta...
hero, kaip lengva viską sukritikuot, kažko man rodos, kad atmetęs viską, turbūt p[ats nieko ir neskaitei
Tiems, kas supranta, A.Kamiu bus atradimas. Tiems, kurie stovi vietoje ir nieko daugiau nemato - nepatiks. Abejingų nelieka, gal tik tie, kurie visiškai neskaito...Dažnai pats gali atsidurti tokioje situacijoje, kai nepasiduodamas visuomenėje vyraujančiai nuomonei (stereotipui) lieki nesuprastas, atmestas.O ir religija čia visai nesvarbi, tik tolerancijos stoka parodo kiekvieno mūsų išsilavinimo lygį.
nuostabus rasytojas, man patinka jo kuryba ir stilius
Perskaites sia apzvalga visai noreciau perskaitys ir knyga, bet nerandu is kur ja paimt
pavok