Thomas Nagel „KĄ VISA TAI REIŠKIA? LABAI TRUMPAS ĮVADAS Į FILOSOFIJĄ“

Autorius: Lina Darbutaitė
Data: 2002-01-21

cover Apie knygą: Thomas NagelKĄ VISA TAI REIŠKIA? LABAI TRUMPAS ĮVADAS Į FILOSOFIJĄ
Leidykla: Baltos lankos (2001)

Įvadas iš tiesų labai trumpas - viso labo 87 puslapiai nedidelio formato knygelėje. Galima paklausti, kaipgi joje telpa visų laikų ir viso pasaulio filosofų išmintis? Visa, žinoma, ir netelpa, bet juk tai įvadas į filosofiją, ir - nepaprastai geras įvadas.

Thomas Nagel knyga smarkiai skiriasi nuo garsiojo "Sofijos pasaulio", nors pastarojo paskirtis - irgi supažindinti su filosofija. "Sofijos pasaulis" pagyvintas literatūriniu siužetu ir balansuoja ant mokslo (jei filosofiją galima pavadinti mokslu) populiarinimo ir grožinio kūrinio ribos, "Ką visa tai reiškia" - tiesiog mokslo populiarinimo veikalas. Antra, "Sofijos pasaulyje" orientuojamasi į filosofijos istoriją, čia filosofija pristatoma pagal principą "ką kalbėjo Platonas - Aristotelis - Akvinietis - Kantas ir t.t…" "Ką visa tai reiškia" tiesiog keliami klausimai (Ką galima pažinti? Ką iš tikrųjų žinau apie tai, kas dedasi kito sąmonėje? Kas sieja sąmonę su smegenimis? Kaip žodis gali ką nors reikšti? Ar galima laisva valia? Kas yra dora ir nedora? Ar teisinga, kad kai kurie žmonės gimsta pasiturinčiose, o kiti skurdžiose šeimose? Ar galimas pomirtinis gyvenimas? Ar gyvenimas turi prasmę?). Tačiau nesitikėkite, kad į visus šiuos klausimus jums bus atsakyta ir perskaitę "Labai trumpą įvadą filosofiją" sužinosite Tiesą, - T. Nagel palieka skaitytoją kapstytis nuomonių įvairovėje, ir, kas labai nuostabu, visiškai neperša savosios. Dar nuostabiau, kad visa tai padaroma neminint nė vieno konkretaus filosofo vardo! T. Nagel knygos įžangoje sako: "Dauguma šių problemų neišspręstos, o kai kurios iš jų veikiausiai niekada nebus išspręstos. Tačiau mano tikslas nėra atsakymų - net tų, kuriems pats teikiu pirmenybę - dėstymas, veikiau siekiu jus supažindinti su problemomis taip, kad galėtume pradėti apie jas mąstyti savarankiškai. Prieš pradedant gilintis į įvairias filosofines teorijas iš pradžių verta pasidomėti pačiais filosofiniais klausimais, kuriuos jos mėgina spręsti".

"Ką visa tai reiškia" skaitosi labai lengvai ir įdomiai. Paties autoriaus teigimu, "ši knyga teikia trumpą įvadą į filosofiją tiems, kurie apie ją dar nieko nežino. Kadangi su filosofija paprastai susiduriame tik koledžuose, darau prielaidą, jog skaitytojas yra koledžo amžiaus arba vyresnis." Tačiau "Labai trumpą įvadą į filosofiją" puikiausiai galima pakišti ir paaugliui. O šiaip manyčiau, jog jis turėtų būti įdomus visiems (na, bent jau neturintiems filosofo diplomo). Juk daugybė žmonių puikiausiai gyvena ir nežinodami, ką kalbėjo Platonas - o štai apie teisybę ir neteisybę ar gyvenimo prasmę susimąsto, ko gero, visi.

Susipažinkite: filosofija

Komentarai

roka_Z 2002-01-27 13:30:12
Nu nieko sau! Nuo kada filosofija - ne mokslas?? Ar zhvelgiant ish "filosofishkosios" puses? :)

Ne, tiek tos. Nors filosofijos egzamina jau ishlaikiau, knygos paieshkosiu. :)
Susimastes 2002-01-27 16:21:46
Kai kam filosofija daugiau nei mokslas, kitam - mažiau... Žvelk į tai filosofiškai p. Rokai...
jonas 2002-05-24 07:03:13
Filosofija tikrai ne mokslas. Paskaitykite Šliogerio paskutine knygute 'Kas yra filosofija ?',
Labai gera knygute, tarp kitko.
Justinas 2002-05-24 08:14:03
Jonai, pateik mokslo apibrėžimą, a? :)
Tomas S 2002-05-24 12:19:46
Sakyčiau- mokslų motina. Bent jau istorikai panašiai apibrėžia.
lt 2002-05-24 12:24:46
Justinui:
mokslo apibrėžimą pagal K.Popper'į gali rasti kiekviename filosofijos vadovėlyje. Ir pagal jį, beje, filosofija - ne mokslas, greičiau pasaulėžiūra.
Valdas 2002-05-24 12:31:29
Siaip jau is filosofijos paskaitu pamenu, kad destytojas gana apgailestaudamas kalbejo apie filosofijos padeti siais laikais. Pvz. antikiniame pasaulyje visi mokslininkai buvo filosofija, dabar atskiros mokslo sakos kaip ir "issigrynino" nuo filosofijos (ar pasauleziuros - ziurint kaip pavadinsi). Kaip tas musu destytojas sake, dabar filosofija kol kas bneranda savo vietos...
Justinas 2002-05-24 12:48:12
It, berods tą patį sakė ir Carnapas. Ir ką? O tai ką mokosi studentai?
Valdas 2002-05-24 12:55:45
Na studentai daug ka mokosi: visokios menu studijos, etiketas ir pan., bet nebutinai tai jau yra mokslas :)
Ciuciundra 2002-05-24 17:00:25
MOkslas turetu remtis eksperimentais, tyrimais, etc.... Filosofija tiesiog mastymu sistema.... Nebent filosofijos istorija butu mokslas....
super-ego 2002-05-25 09:35:38
kodel jum viskas turi idealiai tikt paciu sugalvota sistema. Jei filosofija nesiremia eksperimentais ir tyrimais, jau ne mokslas. Tada pingvinas ne paukstis: juk neskraido.
Čiučiundra 2002-05-25 10:15:17
O ką - filosofijai bus daugiau garbės, jeigu bus pavadinta mokslu? cheche
super-ego 2002-05-25 16:35:25
Ne, nes ji ir yra mokslas.
Vilis 2006-06-14 09:31:43
Pagrįskite, prašau... Su mokslo ir filosofijos apibrėžimais...
Asmeniškai man filosofija nėra mokslas ,kadangi ,kaip jau sakiau, mokslas turėtų remtis eksperimentais, tyrimais, būti patikrinamas. Filosofija yra kitokia. sakyčiau, visiškai savarankiška būtybė, galinti stovėti kaip lygi su mokslu ,religija, menu, o ne būti kurio nors iš jų dalimi .
super-ego 2002-05-26 16:16:16
Ok. Bandau. Pagal apibrezima filosofija yra "mokslas tiriantis gamtos, visuomenes ir mastymo raidos visuotinius desnius". Gerai galbut cia nera tokiu eksperimentu kaip mes juos suprantam. Bet kas sugalvojo kad filosofijoj nera tyrimu (ka dar galima veikti su tais visais desniais) ? Beto fizika kuri kaip isivaizduoju tau turetu but mokslo etalonas irgi nera iki galo pagrysta eksperimentais. Pvz. esu girdejes kad tokio daikto kaipo elektronas egzistavimas nera patvirtintas tik teoriskai. Taip sakant ismastytas. O istorija? Kur cia rasi eksperimentus?
Čiučiundra 2002-05-26 16:42:45
Na, istorija man kažkaip irgi į mokslo rėmus netelpa :)
O kaip filosofija _tiria_ gamtos, visuomenės ir mąstymo raidos dėsnius? T. y. koks yra tas tyrimas? Ką daro filosofas, tirdamas "dėsnius"?
Dėl elektrono: mokslininkai kelia hipotezes, kurias galima patikrinti ,o patikrinus atmesti arba priimti. Jei hipoteze apie elektrona nepasitvirtins, t. y bus įrodyta, kad elektrono nėra, ši hipotezė bus atmesta .
O filosofijoje ar laikomasi tokio principo? Tarkim, PLatonas iškėlė hipotezę apie idėjų pasaulį ,o kaip tu ją patikrinsi?
Vis dar Čiučiundra 2002-05-26 17:39:22
P. S. štai mano vyras sako, kad mokslas yra tai, kas stengiasi pažinti pasaulį tokiu atveju filosofija irgi - mokslas .
Negaliu nepripažinti, kad toks teiginys turi racijos, bet kad tada, sakykim, religiją irgi galima pavadinti mokslu....
super-ego 2002-05-26 19:19:30
religija ir yra religija. Vat teologija...
O del patikrinimo tai filosofijoj irgi galima atrasti tokiu principo veikima. Tarkim vienas filosofas pasiulo kokia nauja ideju sistema. Praeina simtas metu ir kitas filosofas sugriaudamas senas idejas pasiulo kazka kita. Tik skirtumas tas kad is tikruju niekas nezino kas turi uzsislepes tikraji atsakyma, jei toks yra. Tuo filosofija kitokia. Bet visgi mokslas
Valdas 2002-05-27 06:29:15
Ar nemaisot kartais sociologijos su filosofija kalbedami apie visuomenes desnius?
super-ego 2002-05-27 09:10:15
Ne, nes kalbam apie "visuomenės raidos dėsnius":). Velnias sita diskusija jau link absurdo eina.
Čiučiundra 2002-05-27 17:45:46
Super ego: Gal aš ir laba pedantiška pelė, ale teologiją mokslu laikyti... izvolte... Juk teologija is esmes remiasi Dievo zodzio, Apreiskimo apmąstymu, todėl remiasi išskirtinai tikėjimu... O mokslas turėtų remtis ne tikėjimu ,o patyrimu. Nors aisku, galima sakyt, kad ir remiantis patyrimu reikia tikėjimo, kad tas patyrimas teisingas :)
O šiaip tai... viskas yra filosofija... Ir mokslas tam tikra filosofija... Ir menas filosofija... Va...
Arnas 2006-06-18 00:20:56
vaje ciuciundra! Jei i mokslo remus netelpa trys visuotinai pripazint "mokslai", patariu plest apibrezima.
Čiučiundra 2002-05-27 19:29:21
A kam ji plėst? pamislykim
Man ir taip gerai :)
O kodėl visuotinai pripažinti? Gal ne taip jau ir visuotinai, a? pamislykim
Saulius 2002-05-27 22:52:12
Kas supranta rusishkai :http://www.yandex.ru/vesna.html
Seniai taip nesilinksminau :).
Ir nebandykit irodyt, kad dauguma filosofu nerasho taip pachiai (arba dar blogiau).
lt 2002-05-28 07:42:34
Kadangi mokslo sąvokos apibrėžimas yra būtent filosofinis klausimas, tai belieka tik patikėti filosofais. O dauguma jų, kiek suprantu, linksta prie to, kad filosofija neatitinka mokslo apibrėžimo. Vienas plačiausiai priimtų kriterijų - ar galima rasti faktą, kuris savo egzistavimu paneigtų teoriją. Fizikoje: jei eksperimentas rodo ne tai ką numato teorija, tai jos taikyti duotomis sąlygomis negalima. Matematikoje: jei loginiais samprotavimais galima išvesti priešingą teiginį nei sako teorema, tai ji neteisinga. Filosofijoje: vienas filosofas gali teigti priešingą dalyką kitam ir vistiek abu bus teisūs, nors taiko savo išvadas tam pačiam objektui (mūsų pasauliui, žmogui ir pan.).
Zaraza 2002-05-28 16:00:34
Tak-to ono tak, i ne kak-libo čto, a čto-libo kak, no esli vozmesšia za eto, to na vot tebe i požalujsta.
Valdas 2002-05-30 06:57:13
Cia gal truputi ne i tema, bet vienas is filosofijos sansu vel susigiminiuoti su kitais mokslais - tai kvantine fizika. Jei kas netingi, uzmeskit aki i Egan'o "Karantina" :). Ten isdestytos irgi panasios teorijos: daug realybiu ir visos tikros :))
super-ego 2002-06-01 18:06:36
lt:Ir kad taikydami skirtingus teiginius abu teisus, tai jau nereiskia kad filosofija mokslas? Juk cia tik interpretavimo reikalas. Esme ta kad filosfija irgi ieshko tiesos kaip ir kiti mokslai. Nesvarbu kad tam naudoja tik protingu zmoniu smegenis, o ne labaratorijas
Ir dar, sutinku kad filosofija apima ne vien tiktais moksla, bet ir mena..., nes prie jo apibrezimo dar tiktu tokia eilute: "mokslas apie kurybos esme"
Čiučiundra 2002-06-02 17:04:02
"Esme ta kad filosfija irgi ieshko tiesos kaip ir kiti mokslai. "

Jeigu Čiučiundra ieško tiesos, tai Čiučiundra yra mokslas? :)
Tomas S. 2006-06-29 10:17:52
Čiučiundra, tu mokslas apie ka?:)

p.s. Suzinojau neseniai dar viena labai faina argumenta. Sakot filosofija ne mokslas, nes nesiremia eksperimentais. Vot ka pasakysit apie eksperimentine filosofija. Neklauskit (kol kas) kaip eksperimntai jai padeda. Pats dar iki galo nezinau, kai issiaiskinsiu butinai pranesiu.:)
Čiučiundra 2002-06-02 20:31:58
O apie ką yra filosofija?
super-ego 2002-06-03 06:11:03
Žr. i virsu bl. Kazkur gi parases buvau.
Čiučiundra 2002-06-03 18:27:06
Filosofijos apibrėžimą tavo parašytą radau. O mokslo? Kas yra mokslas?
super-ego 2002-06-04 21:38:20
ok, ciuciundra turiu pasiulyma. Nutraukiam sita diskusija, nes jau pradejom kartotis ir tuoj pereisim prie demagogijos, o rimtu argumentu mums truksta (ypac man). Tavuju tikrai nepakanka itikinti manes. Jei kas dar turi ka pasakyti siuo klausimu, pareiskit savo nuomone. Jom esu (jei argumentuotos) atviras.
Čiučiundra 2002-06-05 19:31:12
Davaj, nutraukiam, nes man irgi nusibodo, tik nusileisti nesinori dėl bjauraus charakterio :)
Atia, susitiksim kitur:)
paulius 2002-06-05 19:40:16
Čiučiundra savo vardelį galetu pakeisti į "Miu".
Čiučiundra 2002-06-06 09:13:30
O kam?

Man ir taip gerai :)

Be to, Miu "Tėtyje ir jūroje" skruzdėlikes ištručijo :(
paulius 2002-06-06 10:58:41
Čia dėl charakterio, kaip aukščiau prisipažinta.
Be to, jos labai blaivus požiūris į realybę, o ir su žveju iš bunkerio ji sutarė kuo puikiausiai, taigi ne tokia jau ji ir...tuojtave
Rita 2002-10-22 13:11:02
Kodėlgi visi teigia kad filosofija tai ne menas arba ne mokslas, juk ka tik gimęs žmogus pradeda filosofuoti pažindamas save, pasaulį, savo tėvus, kartu analizuodamas tai ko vėliau nepastebi suaugęs žmogus. O juk tai paprastas mąstymo būdas, matyk ir filosofuok.
Valdas 2002-10-22 13:58:12
Ritai: Tai man atrodo is ankstesnes diskusijos buvo galima susiziureti argumentus uz ir pries tai, kad filosofija mokslas.
Dar galima sakyti, kad filosofila labiau suvokimo "akiniai", o ne pats suvokimas :)
kuo jie mus laiko? 2003-06-27 12:58:39
Shliogeris sako, kad filosofija nera mokslas, ji yra mokslu motina ( kaip jau kazkas cia minejo) poet, ir as juo sventai tikiu.

O toliau viskas yra labai paprasta... tiesiog filosofija yra visur, visada, kaip Dievas. Tiesiog vieni tai mato, kiti ne, vieniems to reikia kitiems ne poet.

Ir kam tie apibrezimai, suspaudziantys i remus. Juk kiekvienas sukonkretinimas yra pavirsutiniskumo pozymis. o filosofija dalykas... kaip cia pasakius.... gilus.
Čiučiundra 2003-06-27 15:34:15
Yep. Šliogerio reikia klausyti. Tik Dievo tai nėra. leb
Jerry Garcia Raimondas 2003-06-27 16:33:39
"God is Dead" - Nietzsche
"Nietzsche is Dead" - God
"Nietzsche is God" - The Dead

lol
Fizike 2004-03-10 17:54:29
Filosofija yra mokslas, taciau neretai garsiausi filosofai "nusifilofosuoja".
Eglutė 2004-04-20 12:16:54
Gal kas turit referatą parasę pagal šią knygą? Tema: „Kas yra filosofija?“ Labai būčiau dėkinga už didelę pagalbą. :)
jokių pagalbų 2004-04-20 13:35:58
fig s maslom
Lina 2004-12-05 20:18:26
Vieni gimsta su filosofiskomis mintimis, ir jiems tai yra mokslas, nes mokydamiesi filosofijos, jie plecia akirati, kas ir yra mokslas. Tiems kuriems pagaileta tokio mastymo, mano, kad tai ne mokslas, nes jo besimokydami, jie nepraplecia savo minciu, ir nieko neismoksta, neismoksta mastyti....Kaip pvz daile, vieni moka piesti, jie mokosi to, piesia vis geriau, ir jiems tai yra mokslas, o tam kuas nemoka piesti, tai nebus mokslas, nes jis to nesugeba, ir jo piesiniai neina geryn...
Čiučiundra 2004-12-06 07:31:51
Kaip pvz grindu plovimas, vieni moka plauti grindis, jie mokosi to, plauna vis geriau, ir jiems tai yra mokslas, o tam kuris nemoka plauti, tai nebus mokslas, nes jis to nesugeba, ir jo grindys neina svaryn...
Valdas 2004-12-06 08:05:59
Suplakėt jūs čia į krūvą mokslą, talentą ir paprasčiausią fizinį darbą...
Lina 2004-12-06 11:19:57
Fizini darba gali ismokti kiekvienas, piesti ir mastyti filosofiskai-ne, todel tai ir nera visiems mokslas, tik tiems kurie gali. Na bent jau is Ciuciundros sugebejimo prilyginti visiskai skirtingus dalykus, galima susidaryti nuomone, kad giliau mastyti, ir izvelgti kitokias prasmes, nei yra matomos nesugebama, tik tai kas matoma ir apibreziama..
Tomas S. 2004-12-06 11:28:43
Lina, ar ne per kategoriškai apibendrini? Gal jaunystės maksimalizmas per kraštus veržiasi? Žinai, ir aš toks buvau- ir nieko, praėjo.
Beje, Čiučiundra iš tavęs lengva forma pasišaipė, bet iš tavo sugebėjimo šito nepamatyti irgi galima susidaryti kai ką (pavyzdžiui, nuomonę).
Krekas 2004-12-06 11:38:07
Nepyk, Linute, bet atrodo, kad turi didelių problemų su humoro jausmu...
Alan 2004-12-06 14:17:26
O minėtasis humoro jausmas yra dievulio dovana, ir čia jau mokykis nesimokęs, kaip nėjo, taip ir neis nei geryn, nei platyn, nei gilyn...
Lina 2004-12-06 16:04:43
Net nezinau, kas galetu nepastebeti sitokio issisaipymo...Zinoma, jus gi geriau zinot, ka sugebu matyt ko ne...kazkaip nemegstu is savo minciu saipytis, tai turbut todel ir nesuprantu humoro jausmo...ka gi sekmes humoro platybese... ...
lioone 2004-12-10 16:54:07
Lina, humoro jausmo nereikia suprasti. Pakanka tik ji tureti :) O moketi i save ziureti su sypsena IMHO - didziausias menas. Ir tikrai cia filosofija vargiai ar pades
zivi 2005-03-17 07:08:17
labai smagu skaityti kai nieko nesupranti:)...bet filosofijos koliui manau nelabai pades:(........
Svarcas 2005-04-06 10:27:07
Sveiki, gal kas gali padeti?
man reikia pasneketi per fislosofijos paskaita tokiu klausimu kas yra filosofija? bet as su filosofija nieko bendro neturiu gyvenime neesu susidures. gal galit man ka parsyt nors puse lapo a4 formato butu didelis aciu :)
piktas suslikas 2005-04-06 11:16:16
Pašvilpk.
Apskritai reikia didelėm raudonom raidėm parašyti tituliniam, kad čia ne referatų rašytojų mokinukams (ar studenčiokams) kampelis. Patys galvokit, velniai jus rautų. Pilnas inetas informacijos, jei galvoj vėjai švilpia ar iki bibliotekos kelio nežinot. Hrrr.
Lione 2005-04-06 12:00:29
to Svarcas

Jei gyvenime su filosofija nei karto nesusidurei tai kokiu gi budu atsidurei filosofijos paskaitoj. pamislykim
ieškantis 2005-04-06 12:50:13
Svarcui patarimas :yra www.filosofija.lt puslapis, gal ten ką nors rasi...
Starlin 2005-04-06 13:49:02
Aha, kažkur lietuviškam tinkle mėtosi Tatarkewicziaus pirmos dvi dalys. Ten tikrai yra apie tai, kas yra filosofija... Hm, bet kaip galima neturėt nieko bendro su filosofija ir vaikščioti į filosofijos paskaitas? *susimąsto*
Chica 2006-06-14 06:44:01
didesnes nesamones nei filosofija dar nesimokiau... koshmaras kazhkoks... o dabar dar kai reikia egzui ruoshtis, tai ir atsakymu i bilietu klausimus padoriai surasti negalima... jei nori viska rasti, reikia skaityti rusishkai arba anglishkai... o jei ash tu kalbu nesuprantu... a fu!...
Uodas Bamba 2006-06-14 06:49:08
Nieko, bus proga išmokti. Kitaip visą gyvenimą nieko nesuprasi :)
Laura 2009-09-10 21:07:06

 Pokalbiai su dievu gera knyga, kas skaite gali apsilankyti naujai atsiradusiam tinklalapyje :
www.sudie.ten.lt
Galima pasidalinti mintimis....

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.