Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2003-10-20
Poprygunja kak koza ble
Muravej jei liapnul gadost'
Muravju tieper chana ble
Sakoma, nereikia tapatinti lyrinio herojaus su autoriumi. Tačiau įdomu, ar reikia tapatinti tą autorių, kuris kreipiasi į skaitytoją iš nugarėlės, ir patį autorių? Jeigu taip, tada Undinė Radzevičiūtė turėtų būti: a) "žertva" (žr. nuotrauką) b) "nerealiai pasikėlusi", nes tik toks žmogus gali jau nuo nugarėlės atvirai įžeidinėti savo senelį, lietuvių kalbą, kalbos komisiją, moteris, vyrus, proletarus. Žodžiu, po savą įžeidimą gali pasirinkti kiekvienas, kuris paėmė šią knygą į rankas ir paskaitė jos anonsą. Padariau mažytę apklausėlę - kam toks prisistatymas patiko. Niekam. Nejuokauju. Todėl nesijaučiu kaltas, taip trumpai ir grubiai įvertinęs ir autorę - ji to nusipelnė. Tačiau…
Kai kas net iš pasipiktinusių šios knygos, t.y. romano (che, vėl 97 psl. "romanas") anonsu ją visgi perskaitė. Ir parekomendavo kitiems, taip pat ir man. Tad aš irgi perskaičiau. Ir likau dar labiau nesupratęs autorės - kokio galo tokiais idiotiškais anonsavimais baidyti skaitytojus? Juk pats kūrinys - visai skaitomas, ir vienodai tinkamas ir vyrams, ir moterims, ir proletarams (kieno čia leksikoje dažniausias "jungtukas" "ble"?). Gerai, užteks burnoti. Dabar apie pačią knygą.
Gyvena pasaulyje tokia mizantropė, visiems (ir savo psichiatrui) linkusi tai pabrėžti. Gyvena ji, žinoma, Vilniuje, o jeigu gyveni Vilniuje, tai (privaloma tvarka) vieni tavo kaimynai turi būti žydai, o kiti - pvz., rusų karininkas su auksiniu dančiu. Tai pat pageidautina mokėti keletą kalbų - lenkų (ja galima sakyti visokias skaičiuotes, pvz., apie katinus: "A a a, koty dwa, szary bury obie dwa. Jeden szary, drugi bury i obiedwa szmuksz do dziury") . Na, o rusų kalbos mokėjimas - tai jau iš viso aksioma, o kadangi mizantropė dar ir šiuolaikinė, vadinasi, privaloma ir anglų. Tokiai poliglotei ir dar su tokiais kaimynais, matyt, ir leistina būti mizantropei - kalbėti išdidžiu tonu, gudriais posakiais (pvz., "Ištekėti - kaip patekti į dangų: arba išeina greitai ir savaime, arba reikia labai labai daug dirbti, - sakau. - Aš - ne darbo liaudis"), kruopščiai, nors ir lakoniškai registruoti savo kliedesius, sapnus, įžvalgas ir nuolatos " ostrit' " (liet. - šmaikštauti) - apie viską: gyvenimą, meilę, būtį in abstracto , politiką, visuomenę - na, tiesiog toks vaikčiojantis ironijos ir sarkazmo grynuolis, randantis ką pasakyti ir bendradarbiui, ir negrui iš Senegalo, ir apklausą vykdančiam policininkui. Atrodo, toks tonas ir požiūris turėtų "užknisti", tačiau, kaip bebūtų keista - ne. Galbūt todėl, kad daugelis pastebėjimų iš tiesų gana įdomūs ir net jeigu girdėti - kažkaip visai tinkamai įpinti. Na, ir nors herojė deklaruoja save mizantrope, tačiau net čia jai pritrūksta nuoseklumo (o gal tai ir yra kūrybinis užmanymas: "mizantropas - irgi žmogus", o gal net "mizantropas - tai tikrasis žmogus" ar "mizantropas - tai skamba išdidžiai"?) - tai parodo herojės santykių su ekskarininku Toporovu linija, turbūt vienintelis iš tiesų siužetinis elementas šiame "romane", į pabaigą net nusiritantis į tokį tramdomą jautrumą, gal net sentimentalumą, kurio fone visa mizantropija tampa tiesiog fake…
Kaip matote - sunku ką nors rišlaus pasakyti apie U. Radzevičiūtės kūrinį, bet, kartojuos, pradėjus skaityti mesti į šoną nesinori. Už tai ir ačiū autorei. Na, ir taip pat smagu, kad lietuviai negali iki galo išlikti mizantropais. Lyrikų tauta, blin.
Muravju teper chana ble
Mne pochimu to chandra ble
A Krylov davno už pomier i Krylovu chot by chny
Romanas, ble
o dėl to, kad knyga - briedas, pilnai sutinku. Ir arogantiškas (kaip ir pati autorė)
kaip jau minejo pradejus i sali mesti nesinori..
O knyga, beje verta dėmesio.
pseudo ir kvazi humanistam ir altruistam.
sampo ir judith, deja, neatbaide. Nepasiseke.
O ir pati knyga ne apie mizantropija, o apie nuosriduma ir tikra artuma. Arba jo nebuvima.
Supras ne visi.
Tokie tad pasvarstymai. Tikiuosi, ant laužo ir manęs už juos niekas nenutemps
Nezinau, kaip cia man pavyko, ar patenkinau tavo smalsuma? O gal esu tik nykstanti Centrines Afrikos murzina negre, gimusi meslinais tarpupirsciais ir su palmes sakele bandau skelbti erzijas pasauliui.. :)
Knygute super. Heroje Strekaza, nukandanti auksadanciui skruzdelinui galva, sukurta ir pavaizduota genialiai. Tokios alien personality dar niekur nemaciau!
O knygos apzvalgoje kalbeti apie autores nuotraukos grozi... Gal nelabai i tema, sakyciau? Kodel tada Kunderos knygu apzvalgose nieko nesakoma apie jo suraukta marmuze?
Del isizeidimo, Justinai, visai nieko gero yra 1. isizeisti, 2. atsakyti izeidimu. Galejai tiesiog susilaikyti nuo abieju veiksmu. Kodel pvz as neisizeidziau?
Ir kokio velnio keikti ipakavima, jei pats pripazisti, kad turinys neblogas? Zodzio laisve, aisku, gerai, bet yra ir kitu vertybiu, kurias reiketu saugoti atidziau :P
Beje, po mano langais stovi supermarketas, į kurį labai smagu nubėgti bet 8-24. Jis jaukus, šiltas, švarus ir tvarkingas. Jame yra kavinė, o šalia - knygų skyrius. Tas knygas galima imti, vartyti, skaityti ir pirkti. Turbūt esu supermarketo auka...
beje, dar norėčiau, kad kas nors man išverstų "pamirst motinos tereses amplua:egoizmas- visa ko pagrindas". gal galima sužinoti, gerb. magda, ką jūs įvardijate žodžiu 'amplua' šiame kontekste?..
jei autore ant savo virselio pasirodo panasi i savo heroje Strekaza, tai Justinas ja uzsipuole kaip tikras Stekaziol :P negi butina atsakyti tuo paciu? be to, pasisaugok, Justinai, dabar ji tau nukas galva :)
Ka as norejau pasakyti, tai kad Strekazos ir jos autores mizantropija ir spygliai yra menines israiskos priemone, o Justinas turetu buti moksliskas ir objektyvus :P
Vis dar laikausi nuomones, kad kritika del isvaizdos yra l.nekorektiska. Deretu apsiriboti nemalonia autores/herojes asmenybe, jei jau taip niezti nagai.
To poksto apie Motina Terese as irgi nesupratau. Gal autore butu maloni ir pati paaiskintu?
Beje įdomus dalykas: kompiut. žaidimai irgi gali plėsti akiratį. Pvz. bežaizdžiant vieną žaidimą išsiaiškinau kas yra berods Ksenofontas (velnias, vardą vis tiek primiršau) ir ką reiškia žodis "anabazis" :)
"role specialization - amplua"
Na ir? Specializavimasis, renkantis vaidmenis. Tipo, jei kokia primadona vadina tik tragiskus personazus. Ane? Na tai motinos Tereses amplua - ziauriai nesavanaudiski vaidmenys? Ar as klystu?
LK: "Na tai motinos Tereses amplua - ziauriai nesavanaudiski vaidmenys? Ar as klystu?"
o nesimato?:]
aš: magda pasakė "amplua" ("vaidmuo") vietoj kokio nors "moto". užmučijot einu pati po stalu pasislėpsiu;/
bandau suprasti magda dar karta :)
"geriau paciam spjaut ant visu ir pamirst motinos tereses amplua:egoizmas- visa ko pagrindas.." (c) magda
bandomasis vertimas i lietuviu kalba:
"geriau spjaut ... ir pamirst... amplua"
toliau seka dvitaskis (":"), kuris tikriausiai reiskia "kodel geriau spjaut ir pamirst? todel, kad..."
..."egoizmas - visa ko pagrindas"
uff. o gal as blogai supratau, a, magda?
Klia: del moto ir amplua privalumu sioje frazeje gal tikrai nereikia gincytis. ir taip jau magdos nerupestingas plepejimas sukele daugiau bedos, nei buvo vertas...
Krutulyte, as tave puikiai pazystu, tad nekalbekim apie trukstamas smegenu dalis:) Beje manes tai nezeidzia. Bet visgi zmogui nereikia tiek daug kiek prispausdinama:)kam man reikia svetimu minciu, jei as pats ju turiu i valias:) Na, o jeigu reikia eksheno - as pasiziuriu Briuso Viliuso"nieko cia gero. as pvz ilgesni laika (menesi) be knygos praleidusi galiu kad ir Hari Poteri dukart is eiles perskaityti. o jei zmogui nereikia grozines literaturos, tai jam truksta l.svarbios smegenu dalies. bet siais humanizmo ir anti-evoliucijos laikais dar ne tokie issigimeliai isgyvena ir dauginasi:) O jeigu prisimint skruzdeles (apie ka ir tema:) - tai man paliko gilu rezi mano samoneje Skruzdeliuko Ferdos nuotykiai. Na, bet cia jau klasika ir neverta gal jos mineti - juolab, jog autorius buvo cekas:)
Citata:"bet siais humanizmo ir anti-evoliucijos laikais dar ne tokie issigimeliai isgyvena ir dauginasi." beje, kaip tai jauciu, jog ir esu butent toks nenaudelis, bet jau tamsrtelei karta prie vieno baro uz labai megstamus issokimus atsiprasinejai, gal nereiketu dar karta uzsipulti neandartaliecio, kurio bruozu turiu:) Beje apie juos nereikia sneketi blogai - manau jie kur kas labiau suprato skruzdeliu ir misko gyvenima nei Zmogus Protingasis arba dar iskilniau "Homo Sapiens" - na, bet tai jau lbai juokinga:)
paskaiciau kelis lapus ir pasakiau - nea. Grubumo ir aplinkiniam gyvenime uztenka. Neskaitysiu visos.
Vargu bau - šie veikiau patys išmirė dėl pakitusių salygų/nesugebėjimo prisitaikyti prie jų. Kiek domėjausi neandertaliečiais - jie buvo ypač fiziškai galingi, puikūs ir ištvermingi medžiotojai (maitindavosi išskirtinai mėsa - tam kasdien sukardavo didžiulius atstumus, kai Protingieji Žmonės daug nesivargindami paknaisiodavo ir šakneles), tad tiesioginėse fizinėse grumtynėse pranašumas būtų ne žmonių pusėje.
Cia atejau as, intelektualiai pretenzingu niku, ir tariau: Veto!
Dauguma supranta mandagumo ir buvimo maloniu ritualus, o jei jau supranta, tai lyg ir turetu nekreipti i juos demesio. Velniaszin kodel i juokavima mandagumo ritualu dekonstrukcijomis visi reaguoja labai jautriai.
Be to, kai visi ziuri krepsini, taip smagu buti uzkietejusiu kerlingistu. Oj, paaiskinsiu- kai visi tokie malonus, nieko nera maloniau nei buti arogantisku.
Ne, as ne Ugne. Bet jos personaza beveik isimylejau (tai rodo mano islavinta ir rafinuota literaturini skoni).
Citatos pradzia.
bandomasis vertimas i lietuviu kalba:
"geriau spjaut ... ir pamirst... amplua"
toliau seka dvitaskis (":"), kuris tikriausiai reiskia "kodel geriau spjaut ir pamirst? todel, kad..."
..."egoizmas - visa ko pagrindas"
uff. o gal as blogai supratau, a, magda?
Klia: del moto ir amplua privalumu sioje frazeje gal tikrai nereikia gincytis. ir taip jau magdos nerupestingas plepejimas sukele daugiau bedos, nei buvo vertas...
Citatos pabaiga.
Du kableliai mano pirmame sakinyje simbolizuoja asaras.
kita karta rasyk suprantamai, tada galesim gincytis.
kablelis mano sakinyje simbolizuoja istiesta vidurini pirsta.
Redakcija? Autoritetai tik vergams.
Knyga? As skaitau tik sveriamas. Ir jau pasakiau, kad arogancija yra sveikintinas dalykas. Reflektuota (ziur.zodyna) arogancija.
biaurioji antis.
Titanikas tiek pynygo surinko.
Undine ishleido Strekaza,o uzh pusmecio
strekoza pas Borisoff rado.
?
Man tai yr knyga labai,ir autore labai.
Labai labai labai.
Radau viena mot. -tai chi chuan instruktore
Vilniui.
Bet ,kad muset ne ta.
O anotacija ant nugarėlės, pritariu, tikrai buvo parinkta netinkamai.
O knyga afigiena!
Man tačiau, kaip pačiam kilusiam iš etniškai dvejopos aplinkos ir nuo mažumės kalbėjusio dvejomis kalbomis (rus./liet.) bei judėjusio iš kart keliose vertybių sistemose (vienoje pusėje -- Krevės "Dainavos senų žmonių padavimai", Vienuolio "Kryžkelės" ir pan., o kitoje -- Majakovskio "Čto takoe charašo", Nosovo "Neznajka" etc.), ši knyga yra labai artima bei maloni.
Esu ir pats sudėjęs autoterapijos sumetimais šiokią tokia šitos etninės bei vertybinės šizofrenijos tuštumą garbinančią mantrą, kurios nebijosiu čia pateikti (visų, kurių išprusintas skonis bus įžeistas, prašau nuolankiai atleisti -- žiūrėkite į tai kaip į potraumatinio streso sindromo, sukelto bilingvizmo, bi-etnizmo bei reliatyvistinio kosmopolitizmo, apraišką, t.y. kaip į medicinos mokslui įdomų faktą):
A-I B-L-E-T N-A-X-U-I N-I-X-U-Y-A,
K-U-R-W-A N-A-X-U-I B-L-E-T P-I-Z-D-A!
Šios mantros primygtinai rekomenduoju nevartoti kitur, nei būtinų sanitarinių reikmių vietose bei didelių statybų aikštelėse. Tarti reikia iš lėto ir košiant kiekvieną garsą pro dantis, pageidautina.
Tai tiek. Dar kartą apgailestauju, jei sugadinsiu kam pusryčius/priešpiečius/vakarienę.
Te išsivaduojame mes visi nuo lipnių autokratinio proto pančių bei tepradžiuginame tuo visą juntantčią gyvybę visatoje!
Lenkiuosi -- Šim Gong GSN
Pakartosiu -- man didziai suprantama tiek "Strekazos" autore, tiek pati "Strekaza". Man malonu, kad manieji eksperimentai su baroko kvailybemis ir rytietisku kvazi-religingumu Tau kelia, kaip sakytu Aristotelis, stipria "teiseto pasipiktinimo" reakcija. Tai reiskia, kad nesi abejinga gimtojo zodzio groziui, lankstumui, bei berods, jo ekonomiskuimui (kas visai nebudinga barokiniams/narcistiniams stiliams :)).
Taciau, kazkiek deguto meduje turi buti, idant euro-gyvenimas galutinai neapsalstu ;), stai ir leiskime pabuti tais tamsios substancijos saukstais viens kito vaizduotes statinese. Didziai verta ir teisinga, o be to -- visai praktiska.
Vobszczem -- do zobaczenia! :)
Bet priesingai nei Shim Gong, as noreciau pasiulyti susilaikyti nuo jau esanciu zmoniu uzknisinejimo ar kitokio naikinimo. Gal tiesiog reiketu mazesniais tempais gaminti naujus zmones...
Autore pazistu, vertinu jos talenta. Tik jos rasliava yra ne placiosioms masems, deja.