Ursula K. Le Guin „ŽEMJŪRĖS BURTININKAS“

Autorius: Gediminas Kulikauskas
Data: 2002-01-27

cover Apie knygą: Ursula K. Le GuinŽEMJŪRĖS BURTININKAS
Leidykla: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla (2002)
ISBN: 9955100176
Puslapių skaičius: 144

"Noth hierth malk man

Hiolk han merth han!

Jis balsiai sušuko tą frazę, ir ožkos susibūrė aplink jį. Jos subėgo akimirksniu, visos dauge, be garso. Spoksojo į jį tamsiais geltonų akių vyzdžiais.

Danis nusijuokė ir darsyk šūktelėjo ožkas valdančią frazę. Stumdydamosi ožkos susigrūdo dar glaudesniu ratu. Ūmai jį išgąsdino stori aštrūs jų ragai ir keistas tylumas."

Gediminas:

Nuostabioji Uršulės "Žemjūrė" pirmąsyk nužengė į Marijos žemę 1992 - aisiais, kai gūdusis sovietmetis buvo dar visai netolima praeitis, o fantastai - dar neišlepinti ir nepersisotinę kas mėnesį "Eridano" "kepamais" romanais, tad kiekviena nauja fantastikos kregždutė tapdavo ĮVYKIU, savo mąstais mažai menkesniu už šiemetinį kino filmo "Žiedų Valdovas" sukeltą šurmulį... Dar nuostabiau, kad tai padarė Lietuvos Rašytojų Sąjungos leidykla, šiaip jau bevelijanti turėti mažai reikalų su fantastika...

Tiesa, ir tuomet ši kukli, minkštais viršeliais (tačiau su fantastiško grožio R. Orento piešiniu tituliniame viršelyje) išleista knygutė, nesukėlė ypatingos sensacijos, nesulaukė didesnio dėmesio ar straipsnių spaudoje... Tačiau vargu ar tai būtina - šis kūrinys iš tų, kuriais mėgaujamasi tylumoje ir vienumoje.. Jį ne visada sekasi aptarinėti su draugais, nes Žemjūrė keri ne tiek (tiksliau, gal - ne tik) siužetu, kiek itin savotiška, svaiginančia atskleisto pasaulio ir herojų atmosfera, kurią lengva pajausti, bet sunku išreikšti...

Todėl ir ši, pasakišku šiems laikams 30 - ties tūkstančių egzempliorių tiražu išleista knygutė, daugelio širdis ir protus pavergė kažkaip tyliai ir nepastebimai, be ypatingų garsesnių ovacijų iš kritikų ir skaitytojų pusės. Tai nenuostabu - Uršulės rašto magija tikrai ne ką silpnesnė už romane aprašomą Žodžio Magijos pasaulį...

Reikia tik pasveikinti "Eridaną", kuris po dešimties metų žengė drąsų ir pagirtiną žingsnį perleisdamas vieną iš fantasy žanro legendų, prilygstančią tokiems grandams kaip Dž. R. R. Tolkinas, A. Lindgren ir pan. Telieka ir džiaugtis, kad, matyt, pagaliau sulauksime lietuviškai ir likusių "Žemjūrės burtininko" dalių.

Beje, tiek 1992 - ųjų, tiek šiemet išleistoje Le Guin knygoje regėsime tos pačios, vienos geriausių "Eridano" vertėjų - Anitos Kapočiūtės, pavardę.

Man asmeniškai ši knyga kupina kažkokio šalto magiško žavesio - tarsi pirmosios vėsios, padabintos mėnesiena rudeninės naktys po tvankaus vasaros rugpjūčio... Mažai prasmės nupasakoti šios knygos siužetą - jos dar neskaičiusiam tai teduos tiek, kiek ir pasakymas neregiui, jog rožė raudona...

Tai pasaulis, kuriame Žodis prilygsta fizikos dėsniams ir gali išjudinti uolas bei pašiaušti jūrą audros keteromis...

Tai pasaulis, kuriame Vardas tolygus Ginklui ir ištartas nelaiku, ne ten, ir ne taip, gali šešėliu atsisukti prieš tą, kuris jį ištarė...

Lina:

Šioje knygoje ne tik rašoma apie magiją, bet ir pati knyga - magiška. Man pačiai, perskaičiusiai "Žemjūrės burtininką", kažkada publikuotą žurnale "Nauka i žizn", taip susisuko galvelė, kad iki šios dienos iš fantastų klubo neišlendu… Tiesa, fantastiką skaičiau ir anksčiau, bet "Žemjūrės burtininkas" tapo ypatingas - man Žemjūrė pasirodė tokia reali, kad kone viskuo įtikėjau… Dar ir rusų kalba pradėjau skaityti - mat norėjosi praryti visas Le Guin knygas, o lietuviškai, kaip tyčia, nebuvo nė vienos…Na, o mano draugė, šiaip jau ne fantastė, perskaičiusi "Burtininką", po to ilgą laiko kvaršino man galvą frazėmis: "Noriu otako…" "Noriu hareki…"

Visgi kitos trilogijos (ar keturlogijos) dalys taip neveža… Į "Žemjūrę" sudėta daugiausia jėgos, talento, meniškumo, magijos… Juk U. Le Guin - žodžio meistrė, o Žemjūrės magijos esmė - žodžio magija. Žinai tikruosius daiktų vardus - gali keisti pasaulį. O tikrieji daiktų vardai - tai dalys tos kalbos, kuria buvo sutvertas pasaulis… Tokia magija tai suprantama ir artima, kad vėlgi atrodo visai reali…

Knygos herojus - burtininkas Paukštvanagis (neminėkime jo tikro vardo be reikalo) - talentingas burtininkas. Tačiau, kaip ir daugumai talentingų žmonių, jam nesvetimas išdidumas. Jo paakintas, Paukštvanagis iškviečia iš mirusiųjų pasaulio šešėlį - padarą, kuris neturi vardo….

Kaip nugalėti tą, kuris neturi vardo, pasaulyje, kur būtent vardų žinojimas ir yra magijos esmė? Gal telieka bėgti - iš salos į salą, šešėliui nuolat sekant iš paskos?

Ir vis dėlto kiekvienas padaras turi vardą. Tereikia tik apsigręžti…

Bet čia priėjo žemas ir niekingas realistas Justinas ir tarė:

Būsimasis skaitytojau! Nusiteik, kad "Žemjūrės burtininkas" tau niekuo neprimins J. R. R. Tolkieno masiškumo ir epiškumo, A. Sapkowskio kandumo, P. Andersono pretenzingumo. Tai KITOKIA fantasy - subtili, jautri, moteriška. Nedaug tokių kūrinių...

Subtilifantasyklasika

Komentarai

Gerbėja 2002-02-27 20:19:20
"Bet čia priėjo žemas ir niekingas realistas Justinas ir tarė"

Šiam vienam neilgam sakiny pridaryta aibė klaidų:
1) "nepriėjo", o "prirašė"...:)
2) jei kalbama apie juristą Justiną - jis anaiptol ne žemas, na, nebent lyginant su Saboniu...wink
3) dėl niekingumo...na, ant kaktos neparašyta, o išvaizda šiaip kilni - kelios sidabro gijos plaukuose, nežemiško mėlynio akys bei rausvi skruostai... tiesa, kiek šlubčioja (gal sužeistas riterių turnyre?)...tuojmestave
4)tūlas Justinas toli gražu ne realistas, nes lanko fantastų klubą "Dorado"
5) vėlgi - ne "tarė", o "prirašė"...
inlove

Nepyk, Justinai, būk aukščiau to...pray

P.S. O Le Guin gerai, gerai...
murmt 2006-03-06 12:17:15
Skaiciau ankstesni leidima. Nuostabi knyga. Tikiuosi "Eridanas" isleis ir kitas berods trilogijos dalis. O tai nusibodo laukti kol rasytoju sajunga ta padarys
Justinas 2002-02-28 06:11:18
Taip, kiek girdėjau - tai "Eridano" planuose, tad kiekvieną ateinantį mėnesį galime tikėtis po "Žemjūrės" tomelį. Tiesa, bus leista tik "klasikinė" trilogija, 4-ojo romano, vėlesnio, ir, sako, labai jau feministiškai angažuoto, nebus.

Gerbėja, ačiū, bet prašyčiau nesibaiminti - iš kuklumo mirti kol kas nesiruošiu inlove
Čiučiundra - feministė 2002-02-28 07:32:27
Kas gi čia per antifeministinės nuotaikos "Eridane"? Visai normali ta ketvirta dalis, neturėtų niekam užkliūti... Na, feministinė, bet ne agresyviai, o labai teisingai!
Tamplierius 2002-02-28 08:03:33
Teisingai feministine? Gera formuluote :)
Ketvirtosios dalies beda - IMHO - ne vien tik ryskiai isreikstas feminizmas, kur kas blogiau, kad "Tehanu" - atvirai silpnesne uzh pirmasias tris dalis.
O shtai "tikroji" trilogija (pati Le Guin kazkada tvirtino, kad apie Zemjure viskas pasakyta tose trijose knygose ir ketvirtosios, penktosios,... nebus - nors JAV jau lug ir turejo iseiti sestoji - penktoji buvo apysaku ir apsakymu apie Zemjure rinkinys, isleistas pernai...) vezha. Ypach - IMHO - "Atuano Kapai".
avalon 2002-02-28 11:22:12
Savo laiku skaiciau Zemjures burtininka kaip privaloma kurso knyga, ir patiko tai labai kad teko pirkti visa "Earthsea Quartet". Is esmes sutinku su Tamplieriumi - Atuano kapai tikrai puikus dalykelis, taciau ir Tehanu man visai tiko. Siaip viena geresniu Ursulos knygu man yra "Left hand of Darkness"
Kliaksa 2002-02-28 12:17:25
sutinku su avalon, man 'kaire tamsos ranka' irgi padare dideli ispudi; ir 'zemjure' yra gerai, o dabar skaitau visa rinkini, 'ekumenos verinys', po truputi, neskubant, viena romana, paskui kita..:). shiaip idomu, - ten juk anaiptol ne fentezi, bet SF dengia kazhkoks jos shydas, vualis, prisiminimas. zhodzhiu, tradicine moksline fantastika niekaip nepavadinsi; kazhkokia etnografine psichologine fantastika. trumpai tariant, nuo visko skiriasi.
Čiučiundra 2002-02-28 13:53:00
Turėjau omenyje, kad feminizmas, kaip ir bet kuris kitas reiškinys, gali būti sveikas ir nesveikas, o Le Guin feminizmas yra sveikas.
Man asmeniškai visgi "Žemjūrės burtininkas" - geriausia ciklo knyga, tačiau jokiu būdu negalima keikti Tehanu jau vien dėlto, kad čia paliečiama svarbi Žemjūrės pasaulio detalė, kuri neišryškinta kitose knygose, tačiau po "Tehanu" pasidaro esminė: apie buvusią (būsimą?) žmonių ir drakonų vienybę.
Tevas 2002-03-01 08:13:47
Na stai, pagaliau Eridanas pradeda pateisinti savo serijos pavadinima. Puiki knyga,tik stai ketvirtosios knygos is sio ciklo nesugebejau perskaityti, labai jau skyresi nuo pirmu triju.
O geriausias Le Guin kurinys mano manymu - apsakymas "Miskas ir pasaulis - vienas zodis". Stai kur vezantis kurinukas.
avalon 2002-03-01 09:44:05
Tevui
Gal gali trumpai priminti apie "miska ir pasauli", rodos skaiciau...?
Tevas 2002-03-01 10:26:45
To: avalon. Apsakymo veiksmas planetoje, kuria istisai dengia miskas. Vietiniams mazaugiams gyventojams Miskas ir pasaulis - tas pats zodis. Kaip ir mums - Zeme ir planera (pasaulis), ir dirva kuri mus maitina. O apsakymas apie zmoniu invazija i si keista pasauli ir visika nesuvokima apie si pasauli.
avalon 2002-03-01 11:19:18
Labai aciu; prisiminiau. Taip, tikrai vezantis kurinukas.
R. 2002-03-03 19:28:37
o, laikas užeit į Eridaną knygų užsipirkti ?? ech "Stiklo karoliukai..." ir vėl atsiguls į lentyną poilsio neapsisprendes
TheOne 2002-03-20 12:58:05
Shita knyga perskaite netgi mano mama. O man tai viena lengviausiai skaitomu ir pritraukianchiu fatasy knygu."kaire tamsos ranka" man pasirode zhymiai rimtesne ir daugiau apmastymams nuteikianti. Apskritai labai megstu Le Guin knygas.
Akelasan 2002-05-08 21:47:00
...Viena is didziausia ispudi palikusiu knygu...
...labiausiai laukiami fantastiniai kuriniai lietuviskai...
...Zemjures burtininkas padare man didziuli ispudi ir netgi itaka pasaulio suvokimui...
...Tai tarsi gyvenimas realybeje (jeigu?), persmelktas magiskos galios...
...mintis kad vardas isreiskia pacia daikto ar individo esme, prigimti yra puiki ir tikroviska...
..jei tik tas vardas tikras, prigimtinis, pirminis, zinant ji galima issaukti, sukurti jo savininka...
Raimondas 2002-07-18 03:21:45
Nuostabi knygu serija, nors pirmoji knyga -
pati geriausia. Dar yra du puikus seni
Zemjures apsakymai rinkinyje "The Wind's
Twelve Quarters", nezinau ar jie itraukti i
penkta knyga. Vienas is ju turi pasamonini (?) rysi su hobitais. :-)))

O norintiems mistines Le Guin, galiu drasiai
rekomenduoti "The Lathe of Heaven".
Deima Ž. 2002-12-01 16:43:45
Mama skaite.Sake,kad labai faina!happy
Anti Sci-Fi Channel Raimondas 2002-12-02 14:39:19
Galime siaubintis is anksto:

According to Time magazine, the Sci-Fi Channel is planning a lavish production of Ursula K. LeGuin's first two Earthsea novels, A Wizard of Earthsea and Tombs of Atuan.
Splinteris 2003-01-25 17:27:36
sie kuriniai nuostabiai gyvi ir uzburiantys..
privalu perskaityti kiekvienam magijos gerbejui..
super-ego 2003-05-29 08:17:43
perskaiciau ir as galiausiai ir tegaliu pritarti apzvalgininkams kad knygos atmosfera ypatinga. tiesa sakant LR tuo kazkiek tai nusleidzia zemjures pasauliui.

beje gal kas nepatingetu parashyt sitos autores bibliografija lietuviu kalba? buciau dekingas
Justinas 2003-05-29 08:40:22
super-ego: Žemjūrės burtininkas, Atuano kapai, Tolimiausias krantas. Deja...
super-ego 2003-05-29 20:28:33
fe..
Laiqualasse 2003-06-20 17:52:25
Cituoju avalon:
'Savo laiku skaiciau Zemjures burtininka kaip privaloma kurso knyga '

Gal pasakytum, kokio gi 'privalomo kurso'? Ar gali buti toks stebuklas, kad Lietuvoje kokioje nors studiju programoje kaip PRIVALOMA kurso dalis butu idetas FANTASTIKOS kurinys?
Tiesa, man nera teke labai susipazinti su universitetu studiju programomis, taciau bent jau mokyklose tai fantastika net literatura nelaikoma, ka jau kalbeti apie koki nors PRIVALOMA jos skaityma...
Indraja 2003-06-22 07:28:32
Bandžiau perauklėti literatūros mokytoją, paskolinau "451 Farenheito", kad įrodyčiau, jog fantastika gali perteikti labai gilias mintis. Neperskaitė. Galėtų būti nors viena pamoka per tuos 12 metų, kurioje paminėtų iškiliausius fantastus. Bet savo noru nagrinėt fantastiką nieks netrukdė - rusų egzui apylaisviam klausimui ruošiausi iš "Jaučio valandos". "Pamokos", kurioje buvo aptarta fantastikos svarba žmogaus santykiams su pasauliu, sulaukiau tik paskutiniam kurse. Per biofilosofijos paskaitas :)
avalon 2003-06-25 12:57:08
Del mano paminetu studiju. Labai senai, dar neatmenamais laikais , kai pasaulis buvo jaunas... Zodziu kai tik pirmus ar antrus metus veike VDU, klausiau literaturos kurso, kuri deste Marijos Gimbutienes dukra, Zivile Gimbutaite. Tataigi, sorry, bet nebera jokiu sansu ta kursa dar karta isklausyt (beje tai ne vienintele gera knyga su kuria susipazinau sios puikios moters deka)
Indraja 2003-06-25 13:37:10
O biofilosofiją VU dar yra proga pasimokyti. Pareklamuosiu. (Atsiprašau už nukrypimą nuo temos, bet ne toks jis ir didelis). Yra paskaitų ne tik apie fantastiką, bet ir magiją, dvasias, virtualias ir menamas tikroves, iliuzijas, haliucinacijas :)
Valdas 2003-06-26 05:31:18
Keistu dalyku tam VU moko, pasirodo...
Gedas 2003-06-26 05:53:38
Šiaip verta nueiti. Viskas aiškinama grynai iš mokslo pozicijų. Rekomenduoju.
Gi 2003-07-15 12:56:40
Kas destytojas ir kokiam fakultete ?
Gedas 2003-07-15 15:27:01
Kastytis Beitas. Gamtos mokslų fakultetas, VU.
Gi 2003-07-17 10:36:12
Jis kokios knygos nera isleides ? Labai girdeta pavarde.
Gedas 2003-07-17 10:53:21
Tik, berods, vaidmenų žaidimo taisykles "Kariai ir magai":
1992 m. Kastytis Beitas pagal "Dungeons and Dragons" bei kitas sistemas parengė lietuviškas vaidmenų žaidimų taisykles, pavadintas "Kariai ir magai". Jas išleido G.Beresnevičius. "Dorado" klubas ėmė rengti šių žaidimų turnyrus, o "Kariai ir magai" paplito ir iki šiol plinta po visą Lietuvą.
Galit žvilgtelti ir į jo interesų sąrašą adresu (ten lyg yra ir biofilosofijos programa):

http://www.gf.vu.lt/usr/kb/k-beit-l.html
Zemyna 2003-12-07 20:08:08
Sia knyga tikrai verta paskaityti, ji turi savyje tai ko reikia gerai knygai. Tokiai, kuria padejus i sali viduje butu sviesu ir lengva ir nesinoretu keikti viso pasaulio... :) Deja, bet fantastu "bagaze" nemaza slamsto nuo kurio sleikstu daros. Ursulos kuryba maloin isimtis...
giltine 2004-08-17 12:11:18
durnesnes knygos nesu skaicius man labai patinka fantastines knygos bet jau si...
super-ego 2004-08-18 11:14:30
man taves nesuprasti... :)
Valdas 2004-08-18 11:29:28
O gali, giltine, parašyti kelis tau patikusių knygų pavadinimus?
Anonimas 2004-10-29 18:49:36
malonu rasti savo pavarde reta.
shimgong 2006-02-01 15:35:39
Esu didelis Ursulos K.L.G. megejas. Taciau nesu tikras, ar sis jos darbas man "skaniausias". Verciau jau jos sci-fi dalykai yra geresni ("The Disposessed", "The other side of darkness" ir pan. Heino ciklas).

Ji -- gerbtina Lao Dze sekeja, kas gana rysku jos labai zmogiskose ir pamokomose istorijose. Uz Lewis'a tikrai geriau:)).
Gedas 2006-02-01 18:55:19
Che, o man kaip tk jos SF darbai "neskanūs".;) Net ir tokie įžymūs kaip "The Left Hand of Darkness".
Pops_trumpiau 2006-02-02 16:49:30
Ši knyga-vienas prasčiausių kurinių,kuriuos man teko skaityti.Prisiversti perskaityti ją iki galo būtų pareikalavę per daug dvasinių jegų- tiesiog nereikėtų aukoti savo brangaus gyvenimo laiko ant tokios knygos.Džiaugiuosi,kad nesusigundžiau jos pirkti,o pasiėmiau iš pažįstamo paskaityt-kitaip bųtū tekę ją išmesti,nes tokios knygos nevertos gulėti knygų lentynoje.
bųtū 2006-02-03 08:33:05
Jo, pasidėk tenai geriau lietuvių kalbos vadovėlį trrečiaklasiams - labiau pravers.
shimgong 2006-02-03 14:36:41
Gedai, taip, tu teisus dėl to "Darkness" pavadinimo, lol, būsiu supainiojęs!:)

O betgi tačiau tai skonio reikalas, kaip ir visų čia komentuojančių atveju:).
Pops_trumpiau 2006-02-03 17:50:09
Dėkui už klaidos pataisymą.Deja esu tik žmogus-visi žmonės klysta.O dėl vadovėlio....na verčiau jį pasidėti į lentyną,negu šią knygą.
Skaitytojas 2007-10-29 14:50:39
Nuostabi, užburianti knyga. Jei moki įsijausti į filmus iki ašarų, manau nebus sunku įsigyventi ir į šios knygos pasulį. Kartai tikresnį už tą, kuriame dabar gyveni.
Mama 2007-12-04 19:17:58

Taigi, kalbant apie filmą, kaip tas filmas "Žemjūrės burtininkas" - ar vertas žiūrėti?

Justinas 2007-12-24 11:46:22

Oi ne, žiūrėti neverta. Labai suprimityvinta ir nelabai gražu.

Plačiau http://maumaz.livejournal.com/82471.html#cutid1

Klia 2007-12-26 19:09:56

filmas kaip filmas, nieko ten tokio siaubingo, kaip kraupsta maumas.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.