Autorius: Artūras Vaisiauskas
Data: 2002-10-09
Daugelis turbūt žino tokius laivų tipus, kaip fregata, brigas, škuna ar galera. Tačiau, tikrai ne kiekvienas įsivaizduoja kas tokie yra kaika, londra ar akatas. Knygoje visi laivų tipai išdėstyti pagal abėcėlę ir sąraše tikrai daug labai įdomių laivų tipų, ne tik savo pavadinimu bet ir išvaizda, konstrukcijos ypatumais.
Pateiksiu keletą įdomesnių faktų iš knygos.
Branderis - laivas, prikrautas sprogmenų (parako), skirtas priešininkų laivų sunaikinimui, tiesa, tik išmetusių inkarą. Neskaitlinga komanda nukreipdavo laivą į tikslą, padegdavo dagtį ir palikdavo branerį valtimis. Dažniausiai į branerius perdarydavo laivus atgyvenusius savo tarnybos laiką, tačiau buvo ir specialios statybos braneriai, ypač pradiniu reguliaraus laivyno kūrimo metais. Petro I laikais buvo pastatytas net 21 braneris.
Karbusas - nedidelis vienstiebis transportinis laivas, 6-9 metrų ilgio, jo medinės korpuso lentos buvo sutvirtinamos ievos plaušais, nenaudojant vinių. Kariniame jūrų laivyne buvo plačiai naudojamas XVIII a. pradžioje, karo su švedais metu.
Linijinis laivas - didžiausias, svarbiausias ir galingiausias laivų tipas Rusijos jūrų laivyne. Tokie laivai taip vadinami buvo dėl burlaivių kovinės taktikos - kovojančios eskadros išsirikiuodavo į ilgas kolonas (linijas), kad galėtų šaudyti visais vieno borto pabūklais. Pirmasis linijinis laivas Rusijoje buvo nuleistas į vandenį 1700 metais. Vėliau buvo išskirtos trys šių laivų klasės pagal savo artilerinę galią ir dydį. Pirmąjai priklausė laivai turėję 100 - 120 patrankų, antrąjai - 74 - 100 patrankų, trečiąjai - 64 - 74 patrankų linijiniai laivai. Didžiausieji būdavo iki 4500 tonų talpos, įgulą sudarydavo iki 1000 žmonių, o bendras burių plotas siekdavo net 3140 kv. m.
Pramas - plokščiadugnis, mažos grimzdos laivas, naudotas kaip plaukiojantis įtvirtinimas krantų ir uostų apsaugai. Buvo apginkluojamas nuo 18 iki 44 patrankų.
Iš viso knygoje pateikti 93 laivų tipai. Kadangi knygutės apimtis labai nedidelė (80 psl. ir mažas formatas), tai daugelio laivų tipų aprašymai labai trumpi, plačiau apžvelgti, tik pagrindiniai ir labiausiai naudoti burlaivių eroje laivai. Informacijos nedaug, bet pradiniam susipažinimui su kariniais Rusijos laivų tipais tikrai pakanka.
Nėra čia ir laivų statybos ir vystymosi istorijos, tik prie vieno kito laivo tipo nurodoma jo evoliucija amžių bėgyje. Neretai nurodoma, kiek vienokių ar kitokių laivų laivų buvo pastatyta per tam tikrą laikotarpį. Nors tiesiogiai knygoje nenurodoma, bet man susidarė įspūdis, kad Petro I valdymo laikais, buvo velniškai daug statoma laivų (kai kurių tipų net po kelis šimtus) ir daugelis laivų tipų Rusijoje imta statyti būtent Petro I valdymo metu, vėliau buvo tik tobulinami tie patys tipai ar nenaudingų atsisakoma. Tarp laivų kategorijų žymesnis pokytis atsirado tik XIX a. viduryje, kai laivuose šalia burinės įrangos imta įrenginėti ir garo variklius.
Įdomu
Čia jau aišku ne pagal temą :)
Be to, tokio tipo laivai buvo naudojami ne tik Rusijoje, bet ir visame "civilizuotame" pasaulyje, t.y. Europoje :)
Beje o neturetu buti formule "c2h50h" :)
Siaip idomu, kiek Rusija iki pat 2 pasaulinio turejo naudos is savo karinio laivyno? Kiek prisimenu is Kazdailio knygos japonams gare smarkiai pralaimejo. O reiksmingu pergaliu kaip ir nezinau.
Man atrodo nebuvo tai itin sekminga karine investicija.
Be galo atsiprasau, bet musu su Lenkais bendra valstybe tuo metu valde didziai negabus bicas Augustas II, pasizymejes tik nerealiais nesantuokiniu vaiku kiekiais ir dideliu kumsciu. Ans atstovavo Saksonijos kurfiurstus ir niekoi bendro su Svedijos karaliumi Karlu XII neturejo. Matyt maisai su ankstesniu laikotarpiu, kai musuose karaliavo Sigismundas Vasa.
Laivai, kiek domėjausi, nebuvo blogi. Jei Lietuvoje, "jūrinėje?" valstybėje kada nors taip būtų žiūrėję į laivybą taip pat kaip lenkai ar rusai....